SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Gry na grafach - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Gry na grafach
Kod przedmiotu 11.1-WK-MATT-GryNaGraf-S17
Wydział Wydział Matematyki, Informatyki i Ekonometrii
Kierunek Matematyka
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów doktoranckie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Elżbieta Sidorowicz, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Egzamin

Cel przedmiotu

Omówienie znanych gier na grafach oraz parametrów grafowym związanymi z tymi grami. Przedstawienie metod dowodzenia twierdzeń podających ograniczenia na parametry grafowe związane z grami. Zapoznanie doktorantów z otwartymi problemami związanymi z omawianymi zagadnieniami.

Wymagania wstępne

Zaliczona na poziomie studiów I stopnia: matematyka dyskretna.

Zakres tematyczny

Rozgrywane kolorowanie wierzchołków grafu, złożoność problemu rozgrywana liczba chromatyczna drzew, grafów zewnętrznie planarnych, planarnych. Podstawowe problemy otwarte związane z ta grą.

Rozrywana liczba kolorowalności a rozgrywana liczba chromatyczna grafu. Liczba kolorowalności częściowych k-drzew.

Uogólnienia i różne modyfikacje rozgrywanego kolorowania wierzchołków grafów. Defekt rozgrywanego kolorowania grafu.

Rozgrywane kolorowanie krawędzi drzew i grafów k-zdegenerowanych. Rozgrywane kolorowanie incydencji grafu.

Rozgrywana wybieralność i barwność grafu oraz wiązek między tymi parametrami.

Rozgrywana liczba i indeks Grundy.

Gry dominujące.

Gry typu Cops-Robbers.

Gry na digrafach, gry typu Nim.

Metody kształcenia

Wykład: konwencjonalny.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Forma zaliczenia przedmiotu – egzamin.

Ocena końcowa przedmiotu: ocena z egzaminu

Warunkiem zaliczenia egzaminu jest uzyskanie pozytywnej oceny ostatecznej z egzaminu.

Literatura podstawowa

  1. C. Berge, Graphs and Hypergraphs, North-Holland, Amsterdam, 1973.
  2. H. L. Bodlaender, On the complexity of some colouring games, Internat. J. Found. Comput. Sci. 2 (1991) 133-148.
  3. A. Bonato, R. J. Nowakowski, The Game of Cops and Robbers on Graphs, American Mathematical Society, 2011.
  4. J.A. Bondy U.S.R. Murty, Graph Theory, Springer, 2008.
  5. U. Faigle, U. Kern, H.A. Kierstead, W.T. Trotter, On the game chromatic number of some classes of graphs, Ars Combin. 35 (1993) 143-150.
  6. H. A. Kierstead, A simple competitive graph colouring algorithm, J. Combin. Theory Ser. B 78 (2000) 57-68.

Literatura uzupełniająca

1.  Wybrane artykuły z podanej tematyki.

Uwagi


Zmodyfikowane przez mgr Natalia Gawłowicz (ostatnia modyfikacja: 01-09-2017 08:23)