SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Harmonia |
Kod przedmiotu | 03.2-WA-P-HAR-S18 |
Wydział | Wydział Artystyczny |
Kierunek | WA - oferta ERASMUS / sztuki muzyczne |
Profil | - |
Rodzaj studiów | Program Erasmus pierwszego stopnia |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Learning the principles of the major-minor system, acquiring the skill of harmonization of a melody within the range of the learned staff, the ability of analysing harmonic problems and phenomena in examples from music works and preparation for implementing the learned principles in a choral (SATB) texture and in a piano texture.
A pass for the entrance examinations for the first year of Music Education Studies and achieving the required credits for the 1st semester.
Semester 1
Scales, intervals, the circle of fifths. Triad and its features. The main three chords in major and minor scales. Four-voice texture: ranges of choral voices (mixed choir), doubling of chord components, intervals between voices. Construction and doubling of components in triads in the first and second inversion. Relations between chords. Connecting chords: root motion by the fifth and the second. Principles of repeating a chord. Cadences. Dominant with a double suspension. Harmonization of a melody. The construction and resolution of: dominant seventh, dominant seventh without root, dominant ninth and dominant ninth without root.
Semester 2
Added tones. Chords built on other degrees of the scale (II, VI, III, VII). Triads with added sixth. Seventh chords on every degree of the scale. Modulations.
Lecture and practical exercises in form of analysis of examples from music works, written exercises and piano playing.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Semester 1
Grade
- semester test (harmonization of a melody in soprano),
- performing of chord combinations (in keys up to four sharps or flats).
Semester 2
Grade
- written test (harmonization of a melody in soprano under consideration of the whole staff done in class), - a question concerning the theory,
- playing chord combinations (in all keys),
- harmonic analysis of a chosen example from a music work.
K. Sikorski: Harmonia t. I i II, PWM, Kraków, 1984
K. Sikorski: Harmonia. Zbiór zadań i przykładów, PWM, Kraków, 1965
A. Poszowski: Harmonia tonalna, PWSM w Gdańsku, Gdańsk 2001
F. Wesołowski: Materiały do ćwiczeń harmonicznych cz. I i II, PWM, Kraków, 1978
J. Targosz: Podstawy harmonii funkcyjnej, PWM, Kraków, 1993
Zmodyfikowane przez mgr Żaneta Kicińska (ostatnia modyfikacja: 27-04-2018 14:23)