SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Specjalistyczna literatura muzyczna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Specjalistyczna literatura muzyczna
Kod przedmiotu 03.2-WA-D-SpLMu-S18
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek WA - oferta ERASMUS / sztuki muzyczne
Profil -
Rodzaj studiów Program Erasmus drugiego stopnia
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

The aim of the subject is the introduction in the part of music literature that had an influence on film music in the particular film genres and in national traditions. This perspective seem to be particularly important from the point of view of a broadly understood music education because of an immense popularity of film and film music among the society. This enables the creation of a valuable tool in the field of the educational activities: the access to the classical music through associations with film.

Wymagania wstępne

A pass in the entrance examinations and receiving the required credits for the first year of the graduation Music Education Studies

Zakres tematyczny

Course programme:

1. Hector Berlioz – Symphonie fantastique and its influence on the music of horrors
2. Fr. Chopin – 4 piano Ballades – creating a music narration which had an influence on the later Liszt’s symphonic poem
3. F. Liszt – the symphonic poem Preludes – the earliest anticipation of some idiomatic aspects of the film music narration
4. R.Wagner – introduction to Tristan and Isolde and the finale of this work (Liebestod), overture to Tannhäuser – anticipation of the characteristic features of soundtracks of romantic films and melodramas
5. R. Strauss – Don Juan - as above
6. P. Czajkowski – Romeo i Julia – as above and film ballet adaptations
7. S. Rachmaninoff: II Piano concerto in C minor, The Bells - as above
8. C. Debussy – L'Après-midi d'un Faune, M.Ravel – Lever du Jour from Dafnis i Chloe – the birth of an idiom of music of nature and Greek mythology connected with nature
9. G. Puccini – Tosca, act I , O. Respighi, Pines of Rome – influence on the Italian film music and – in the latter case – on Hollywood’s historical and costume films about the ancient Rome
10 R. Vaughan Williams – A London Symphony – development of the idiom of English film music
11. M.Karłowicz, Odwieczne pieśni, Stanisław i Anna Oświecimowie, W. Kilar Kościelec 1909 – influence on the shape of Polish film music
12. D. Szostakowicz, VII Symphony “Leningrad” – influence on the Russian and Soviet war films
13. R.Addinsell, Koncert Warszawski (from the film A dangerous Moonlight, 1941)

Metody kształcenia

Lecture and presentation of the excerpts of the compositions

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Auditory test: the student must know a minimum of 60% of the required repertoire.

Literatura podstawowa

J.Haraschin, Przewodnik koncertowy
B. Muchenberg, Pogadanki o muzyce cz. 2
Wielka Encyklopedia Muzyczna PWM
Futhermore: the appropriate literature concerning the detailed subjects

Literatura uzupełniająca

Jerzy Toeplitz, Historia sztuki filmowej, Warszawa 1969

Uwagi


Zmodyfikowane przez mgr Żaneta Kicińska (ostatnia modyfikacja: 07-05-2018 10:46)