SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Improwizacja (jazz) - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Improwizacja (jazz)
Kod przedmiotu 03.2-WA-D-IMPjazz-S18
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek WA - oferta ERASMUS / sztuki muzyczne
Profil -
Rodzaj studiów Program Erasmus drugiego stopnia
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Becoming familiar with the problem of improvisation in jazz and popular music and presentation of techniques to expand the skills and the consciousness of students which are necessary to perform jazz music, in particular:
[1] Learning the basis abilities connected with jazz improvisation.

[2] Becoming familiar with the harmonic structure of jazz standards.
[3] Development (learning and practical use through playing the instrument in a group) of improvisation elements concerning the following aspects: melody, harmony and rhythm under consideration of the musical language of jazz.

Wymagania wstępne

Receiving all the required credits for the first year of studies.

Zakres tematyczny

Problems discussed in class:
- playing solo
- playing solo with the rhythm section
- cooperation within the rhythm section
- shaping the sound of an instrumental ensemble
- the use of appropriate improvisation techniques for the particular jazz style
- melody, rhythm, phrasing and harmony in jazz

The discussed problems are being practiced within an instrumental group.

 

Class subjects:

  1. Swing and characteristic elements of rhythm, sound and melody

  2. Riff and its meaning for creating a phrase and a form

  3. The meaning of the rhythm section in a jazz ensemble

  4. The cooperation of a soloist and the rhythm section in a jazz ensemble

  5. Polyrhythm and its use during improvisation

  6. Polymeter during the improvisation in an ensemble

  7. Playing “in time” and “out of time” during a solo improvisation

  8. Adjusting registers of the accompanying and the solo instruments during the improvisation in an

    ensemble

  9. The technique of phrasing “between the bars”

  10. „Passing notes” and their use in scales

  11. Substitute chords: minor third and tritone substitutions

  12. Evolution of the blues harmony

  13. Expression in the improvisation

  14. Modal improvisation

  15. Melody of the Bebop

Metody kształcenia

Practical exercises in a group of instrumentalists

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Grade on a basis of a presentation of recorded improvisation of every student.

Literatura podstawowa

J. la Porta: Jazz Articulation
M. Levine: The Jazz Theory
A. Laverne: Tones of runes P. Deneff: Jazz Hanon
W. Weiskopf & R. Ricker: Augmented scales in jazz
R. Ricker: Patterns of four
The New Real Book vol. 1, 2, 3

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez mgr Żaneta Kicińska (ostatnia modyfikacja: 07-05-2018 12:07)