SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy kompozycji i aranżacji - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy kompozycji i aranżacji
Kod przedmiotu 03.2-WA-JiMEP-PKA-Ć-S15_pNadGen4QVXT
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Jazz i muzyka estradowa
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 8
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Bartosz Pernal
  • dr hab. Katarzyna Kwiecień-Długosz, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

[1] Wprowadzenie w podstawy komponowania małych form muzycznych. [2] Wykształcenie warsztatu kompozytorsko – aranżerskiego celem nabycia umiejętności tworzenia na różne składy instrumentalne kameralne: combo, kwintet smyczkowy, kwartet saksofonowy, kwintet instr. dętych drewnianych i składy orkiestrowe: big-band, orkiestra symfoniczna. [3] Rozwój wyobraźni twórczej, wypracowanie własnego stylu kompozytorskiego. [4] Zapoznanie studenta z technikami i nurtami kompozycyjnymi muzyki artystycznej XXw. [5] Przegląd literatury muzycznej dokumentującej rozwój technik kompozytorskich XXw. [6] Poznanie podstawowych narzędzi programowych stosowanych do kompozycji, aranżacji i produkcji muzycznej z zastosowaniem komputera.

Wymagania wstępne

Zaliczenie przedmiotu w semestrze drugim.

Zakres tematyczny

1. Kompozycja i aranżacja:

- Pieśń chóralna dwugłosowa a’capella oraz z towarzyszeniem fortepianu, trzygłosowa a capella oraz z towarzyszeniem fortepianu, a także czterogłosowa a cappella;

- Analiza partytur wybranych prac z literatury muzyki jazzowej w obszarze harmonii, rytmu i koncepcji aranżacyjnych (Sammy Nestico, Don Sebesky, Bob Brookmeyer, Maria Schneider, John Fedchock, Gordon Goodwin);

- Tworzenie rozbudowanych form instrumentalnych na big band;

- Tworzenie rozbudowanych form instrumentalnych lub wokalno-instrumentalnych na big band i głos solowy.

2. Współczesne techniki kompozytorskie:

- Analiza partytur i nagrań wybranych przykładów z muzyki XX i XXI wieku. Symbole graficzne w partyturach i ich wpływ na kształt dzieła muzycznego. Ćwiczenia kompozytorskie z zastosowaniem poznanych technik i symboli;

- Zagadnienia omawiane w III semestrze (wybór możliwych zagadnień i sylwetek kompozytorów, w zależności od stopnia zaawansowania studenta oraz indywidualnego tempa pracy):

  •  tonalność rozszerzona (impresjoniści, Strawiński, Bartòk);
  • dodekafonia i serializm, Klangfarbenmelodie (Szkoła Wiedeńska, Messiaen, Lutosławski);
  • sonoryzm (Varèse, Penderecki, Ligeti);
  • aleatoryzm (Cage, Lutosławski).

 

Metody kształcenia

Wykład, ćwiczenia, analizy partytur.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Przedstawienie do oceny minimum czterech prac autorskich: kompozycji lub aranżacji

Literatura podstawowa

1. Russell Garcia, THE PROFFESSIONAL ARRANGER COMPOSER, Criterion Music Co.;

2. Sammy Nestico, THE PROFESSIONAL ARRANGER, Fenwood Music Co.;

3. Rayburn Wright, INSIDE THE SCORE, Kendor Music;

4. Don Sebesky, THE CONTEMPORARY ARRANGER, Alfred Publishing Co.;

5. Henry Mancini, SOUNDS AND SCORES, Northridge Music Inc.

6. M. Rimski – Korsakow, ZASADY INSTRUMENTACJI, PWM

7. Józef Pawłowski, PODSTAWY INSTRUMENTACJI cz. I i II, PWM;

8. Z. Ciechan, ARANŻACJA, Centralny Ośrodek Metodyki Upowrzechniania Kultury, Warszawa 1972;

9. K. Guzowski PODSTAWOWE ZAGADNIENIA INSTRUMENTACJI, AM Gdańsk;

10. K. Stone, MUSIC NOTATION IN THE TWENTIETH CENTURY: A PRACTICAL GUIDEBOOK, New York, W. W. Norton, 1980;

11. B. Schaeffer, WSTĘP DO KOMPOZYCJI, PWM Kraków, 1976.

Literatura uzupełniająca

1. Andy Jaffe, JAZZ HARMONY, Advance Music

2. M.C Gridley JAZZ STYLES, HISTORY & ANALYZIS, Prentice Hall

3. J.M. Chomiński, HISTORIA HARMONII I KONTRAPUNKTU t. 1-3, PWM Kraków

4. J. Gawlas, KONTRAPUNKT, PWM Kraków

5. K. Baculweski, WSPÓŁCZESNOŚĆ W: HISTORIA MUZYKI POLSKEJ, Sutkowski Edition

6. T.A. Zieliński, KIERUNKI, STYLE I TWÓRCY W MUZYCE XXW. PWM

7. Maria Schneider, EVANESCENCE, Universal Edition, 1998

8. M. Przedpełska-Bieniek, DŹWIĘK W FILMIE, Sonoria, 2003

9. I. Lindstedt, SONORYSTYKA W TWÓRCZOŚCI KOMPOZYTORÓW POLSKICH XX WIEKU, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2010

11. Ch. B. Rae, MUZYKA LUTOSŁAWSKIEG, PWN, Warszawa, 1996

12. Bill Dobbins, JAZZ ARRANGING AND COMPOSING, A LINEAR APPROACH, Advance Music, 1986;

Ponadto: wybrane partytury i nagrania wymienionych kompozytorów XX i XXI wieku.

Uwagi


Zmodyfikowane przez prof. dr hab. Jerzy Szymaniuk (ostatnia modyfikacja: 18-06-2018 22:24)