SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Praktyka w zakresie akompaniamentu instrumentalnego - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Praktyka w zakresie akompaniamentu instrumentalnego
Kod przedmiotu 03.2-WA-JiMEP-PAK-Ć-S14_pNadGenW4D6E
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Jazz i muzyka estradowa
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Bartosz Pernal
  • mgr Jakub Olejnik
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przedmiot ma na celu opanowanie podstawowych zagadnień dotyczących pracy w zespole instrumentalnym.

Zagadnienia: [1] Opanowanie podstawowego warsztatu związanego z pracą w zespole muzycznym. [2] Zapoznanie się ze strukturą harmoniczną standardów jazzowych. [3] Poznanie  technik aranżacyjnych w zakresie łączenia instrumentów pod względem barwy i rejestru i pełnionej funkcji w zespole. [4] Omówienie zakresu dynamiki poszczególnych instrumentów i jego znaczenia dla budowania spójnego brzmienia zespołu muzycznego. [5] Zdobycie umiejętności prowadzenia zespołu instrumentalnego z pozycji wykonawcy. [6] Towarzyszenie studentom realizującym przedmiot „śpiew główny” jako element korepetycji wokalnych.

Wymagania wstępne

Zaliczony przedmiot w III semestrze.

 

Zakres tematyczny

  • Zapoznanie się z problematyką pracy w kwartecie jazzowym (sekcja rytmiczna i jeden instrument wiodący).
  • Omówienie rejestrów i możliwości brzmieniowych i wykonawczych poszczególnych instrumentów w kontekście aranżacji na kwartet jazzowy.

Metody kształcenia

Ćwiczenia w grupie.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie z oceną sprawdzające postępy w założonych efektach kształcenia w zakresie odpowiednim dla poszczególnych semestrów. 

Literatura podstawowa

Standardy muzyki jazzowej

The Real book

How to play Jazz and Improvise / Jamey Aebersold, Ed. 6 revised, New Albany, Jamey Aebersold Jazz, cop. 1992.

Literatura uzupełniająca

The Jazz Theory Book / Mark Levine, Petaluma, Sher Music, cop. 1995.

The Complete Arranger / Sammy Nestico, Fenwood, Music Co, cop. 1993.

The Professional Arranger Composer, Book I / Russell Garcia. - 14th Printing, Los Angeles, Criterion Music, cop. 1954.

The Professional Arranger Composer, Book II / Russell Garcia, 2nd Printing, Los Angeles, Criterion Music, cop. 1979.

Uwagi

Program obejmuje problemy wykonawcze i zagadnienia aranżacyjne w kontekście większych zespołów instrumentalnych, comba, a także duetu jako najbardziej wymagającej formy. Program oraz forma prowadzenia zajęć  dostosowane są do możliwości wykonawczych grupy.

ZAKRES TEMATYCZNY PRZEDMIOTU:

SEMESTR 1

  • Zapoznanie się z rolą poszczególnych instrumentów w zespole muzycznym,
  • Podstawowe zadania sekcji rytmicznej,
  • Różne rodzaje interpretacji tematu w utworze jazzowym.

SEMESTR 2

  • Różna rola fortepianu i gitary w sekcji rytmicznej,
  • Różna rola kontrabasu / basu w sekcji rytmicznej,
  • Różna rola perkusji w sekcji rytmicznej.

Omówienie możliwości poszczególnych instrumentów pod kątem ich roli akompaniującej i wiodącej.

SEMESTR 3

  • Zapoznanie się z problematyką pracy w kwintecie i sekstecie jazzowym (sekcja rytmiczna i dwa lub trzy instrumenty melodyczne).
  • Omówienie rejestrów poszczególnych instrumentów w kontekście aranżacji na kwintet lub sekstet jazzowy.

SEMESTR 4

  • Zapoznanie się z problematyką pracy w kwartecie jazzowym (sekcja rytmiczna i jeden instrument wiodący).
  • Omówienie rejestrów i możliwości brzmieniowych i wykonawczych poszczególnych instrumentów w kontekście aranżacji na kwartet jazzowy.

SEMESTR 5

  • Zapoznanie się z problematyką pracy w trio jazzowym (kontrabas i perkusja oraz fortepian, gitara lub instrument melodyczny),
  • Omówienie rejestrów i możliwości brzmieniowych i wykonawczych poszczególnych instrumentów w kontekście aranżacji na trio jazzowe.

SEMESTR 6

  • Zapoznanie się z problematyką pracy w duecie,
  • Omówienie rejestrów i możliwości brzmieniowych i wykonawczych instrumentów w kontekście aranżacji na duet.


Zmodyfikowane przez prof. dr hab. Jerzy Szymaniuk (ostatnia modyfikacja: 27-02-2019 12:13)