SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Praktyka w zakresie realizacji dźwięku - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Praktyka w zakresie realizacji dźwięku
Kod przedmiotu 03.2-WA-JiMEP-PRD-Ć-S14_pNadGenZRUR9
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Jazz i muzyka estradowa
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Artur Majewski
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

[1] Poznanie własności fizjologicznych słuchu, parametrów i kryteriów pozwalających ocenić jakość materiału dźwiękowego.

[2] Zapoznanie się z elementami toru elektroakustycznego. Dobór elementów toru elektroakustycznego w oparciu o projekt sesji nagrań.

[3] Zdobycie umiejętności obsługi podstawowych urządzeń peryferyjnych.

[4] Dopasowanie planu sesji nagraniowej do możliwości technicznych studia nagrań, w oparciu o maksymalne wykorzystanie możliwości urządzeń w systemie podmiksów.

[5] Zapoznanie się z podstawowymi elementami pracy w studiu nagrań – sposoby nagrania poszczególnych instrumentów

[6] Zdobycie umiejętności oceny procesu nagrania w poszczególnych etapach jego realizacji.

[7] Przygotowanie studenta do samodzielnej i grupowej pracy w studio nagrań.

Wymagania wstępne

Uzyskanie promocji na rok trzeci na podstawie zaliczeń ze wszystkich przedmiotów

Zakres tematyczny

[1] Właściwości słuchu (wysokość dźwięku – zależność częstotliwościowa; dynamika – skala decybelowa, krzywe izoforyczne Fletchera- Munsona, maskowanie dźwięków; barwa dźwięku, drgania proste i złożone, nielinearność słuchu, adaptacja słuchu, bezwładność słuchu, kierunkowość słuchu).

[2] Kryteria słuchowej oceny jakości dźwięku (zniekształcenia i zakłócenia; barwa dźwięku; wielkość obrazu dźwiękowego, perspektywa dźwięku, atmosfera otoczenia; czytelność i przejrzystość obrazu dźwiękowego).

[3] Przetworniki dźwięku – mikrofony (mikrofony dynamiczne, pojemnościowe i elektretowe – budowa i zasada działania; parametry mikrofonów – charakterystyka przenoszenia, charakterystyki kierunkowe, czułość{skuteczność mikrofonu}, maksymalne ciśnienie akustyczne, szumy własne, stosunek sygnału do szumu, dynamika, impedancja; mikrofony bezprzewodowe – wady i zalety, system modulacji częstotliwościowej UHF (470 – 950 MHz), VHF (470-950MHz).

[4] Miksery dźwięku (Zadania konsolety mikserskiej; Budowa analogowego stołu mikserskiego – przedwzmacniacz, filtr dolnozaporowy, (75 Hz, 100 Hz), korektor częstotliwości - korektory dwupunktowe, trzypunktowe, parametryczne, regulator głośności (FADER), panorama, tory AUX SEND, szyny zbiorcze BUS, szyna SOLO, wskaźnik wysterowania).

[5] Procesory efektów przestrzennych (Echo – delay; Pogłos – reverb; Flanger, chorus).

[6] Procesory dynamiczne (Kompresor - zasada działania, parametry regulacyjne – THRESHOLD, RATIO, ATTACK, RELEASE, OUTPUT GAIN, STEREO LINK. Zastosowanie kompresora; Limiter - zasada działania, parametry regulacyjne – THRESHOLD, ATTACK, RELEASE. Zastosowanie limitera; EXPANDER – zasada działania, zastosowanie; Bramka szumów – zasada działania, zastosowanie; Equalizer – korektor graficzny. Zastosowanie eqalizera.

[7] Przetwarzanie sygnałów analogowych na cyfrowe (Metoda próbkowania – sampling; Długość słowa, liczby binarne; Budowa cyfrowego stołu mikserskiego; Wejścia i wyjścia cyfrowe - AES/EBU, SPDIF,TDIF ADAT, word lock; Automatyka stołu mikserskiego, automiks; Wirtualne stoły mikserskie.

[8] Systemy odsłuchowe (Głośniki, kolumny głośnikowe – systemy 2 i 3-drożne. Parametry techniczne głośników – skuteczność, moc znamionowa (RMS POWER), moc muzyczna (Program Power Handling), moc szczytowa (Peak Power Handling), charakterystyka przenoszenia, impedancja głośnika; Słuchawki - niskoomowe, średnioomowe, wysokoomowe. Konstrukcja słuchawek – otwarte, pół-otwarte, zamknięte).

 

Metody kształcenia

ćwiczenia praktyczne, wykład problemowy, doświadczenia

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie z oceną na podstawie wiedzy teoretycznej i ogólnej oceny zaawansowania praktycznego studenta.

Literatura podstawowa

Krzysztof Sztekmiler, Podstawy nagłośnienia i realizacji nagrań : podręcznik dla akustyków, Wyd. 3 uaktual. - Warszawa, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, 2008.

Krzysztof Sztekmiler, Podstawy nagłośnienia i realizacji nagrań : podręcznik dla akustyków, Warszawa, Centrum Animacji Kultury, 2001.

Tomasz Zębalski, Z elektroakustyką za pan brat. Ty też to potrafisz,, Warszawa, Iskry, 1979.

Aleksander Witort, Elektroakustyka dla wszystkich, Wyd. 4. Warszawa, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, 1978.

Bolesław Urbański, Elektroakustyka w pytaniach i odpowiedziach, wyd. 3 rozsz., Warszawa, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, 1993.

 

Literatura uzupełniająca

M. Drobner, Akustyka muzyczna, , Kraków, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 1973.

„Estrada i Studio” - nr 9/2006 – Praktyczny poradnik początkującego realizatora - przygotowanie, Więcej basu.

„Estrada i Studio” - nr 10/2006 - Praktyczny poradnik początkującego realizatora – nagrywanie wokali

„Estrada i Studio” - nr 11/2006 - Kreatywne zastosowanie efektów

Wiliam Von Mobius: Magia sygnału, czyli cyfrowa elektroakustyka, Warszawa 1983

Uwagi

Zajęcia, dla zaprezentowania możliwie jak największej różnorodności sytuacji nagraniowych, odbywają się w różnych dostępnych pomieszczeniach – studio nagrań, sale koncertowe o małej i dużej kubaturze, sale ćwiczeń.


Zmodyfikowane przez prof. dr hab. Jerzy Szymaniuk (ostatnia modyfikacja: 18-06-2018 22:04)