SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Emisja głosu PO - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Emisja głosu PO
Kod przedmiotu 03.2-WA-EASMP-EGDZ-Ć-S14_pNadGenLU4I3
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. dr hab. Bogumiła Tarasiewicz-Ciesielska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

w odniesieniu do emisja głosu: Kontynuacja pracy nad poprawną emisją w śpiewie i mowie. Wypracowanie odpowiedniej postawy, prawidłowego ułożenia narządu głosowego i narządów mowy w czasie fonacji. Praca nad oddechem podczas fonacji. Wypracowanie apoggio.

w odniesieniu do emisja głosu dziecka: Kontynuacja pracy nad poprawną emisją w śpiewie i mowie. Wypracowanie odpowiedniej postawy, prawidłowego ułożenia narządu głosowego i narządów mowy w czasie fonacji. Praca nad oddechem podczas fonacji. Wypracowanie apoggio. Wyposażenie studenta w wiedzę teoretyczną dotyczącą głosu dziecka oraz możliwych patologii i zagrożeń wynikających z wadliwej fonacji.Poznanie metod pracy z głosem dziecka w zakresie wokalnego zarówno indywidualnego, jak i zespołowego. Zapoznanie się z repertuarem dziecięcym.

 

Wymagania wstępne

Zaliczenie z przedmiotów „Podstawy emisji głosu” i „Anatomia, fizjologia i patologia głosu".

Zakres tematyczny

w odniesieniu do emisja głosu:

1. Praca nad wypracowaniem prawidłowych odruchów emisyjnych w zakresie fonacji, oddychania, rezonansu i artykulacji.

2. Ćwiczenia emisyjne w zakresie fonacji, oddychania, rezonansu i artykulacji.

3. Prawidłowe wykonanie w ciągu semestru następujących utworów (minimum): a) G. Concone, Ćwiczenia na głos z fortepianem op.9 – 3 ćwiczenia b) N. Vaccai, Praktyczna metoda włoskiego śpiewu – 3 ćwiczenia c) dwa utwory dowolne (aria, pieśń)

w odniesieniu do emisja głosu dziecka:

1. Przyswojenie wiadomości teoretycznych w podanym niżej zakresie: a) głos dziecka - charakterystyka, b) rozwój głosu dziecka w okresie przedmutacyjnym i mutacyjnym, c) możliwości skalowe głosu dziecięcego, d) najczęstsze błędy w funkcjonowaniu narządu głosu, e) najczęstsze błędy w funkcjonowaniu narządów artykulacyjnych.

2. Praca nad wypracowaniem prawidłowych odruchów emisyjnych w zakresie fonacji, oddychania, rezonansu i artykulacji.

3. Ćwiczenia emisyjne w zakresie fonacji, oddychania, rezonansu i artykulacji.

4. Repertuar wieku dziecięcego: a) kryteria doboru, b) przegląd piosenek dziecięcych.

5. Prawidłowe wykonanie w ciągu semestru poniższych utworów (minimum): a) G. Concone, Ćwiczenia na głos z fortepianem op.9 – 3 ćwiczenia b) N. Vaccai, Praktyczna metoda włoskiego śpiewu – 3 ćwiczenia c) dziesięć utworów z repertuaru dziecięcego.

Metody kształcenia

Ćwiczenia, pokaz, praca z książką.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Aktywne uczestnictwo w zajęciach.

Poprawne zrealizowanie minimum repertuarowego.

Literatura podstawowa

w odniesieniu do emisja głosu:

  1. Sobierajska H., Uczymy się śpiewać, Warszawa 1972
  2. Sipowicz J., Ja i mój głos, 2009
  3. Tarasiewicz B. Mówię i śpiewam świadomie, Kraków 2003
  4. Concone G., Ćwiczenia na głos z fortepianem op.9, Kraków 1974
  5. Vaccai N., Praktyczna metoda włoskiego śpiewu, Kraków 1986

w odniesieniu do emisja głosu dziecka:

  1. Sobierajska H., Uczymy się śpiewać, Warszawa 1972
  2. Sipowicz J., Ja i mój głos, 2009
  3. Tarasiewicz B. Mówię i śpiewam świadomie, Kraków 2003
  4. Kamińska B., Kompetencje wokalne dzieci i młodzieży, Warszawa 1997
  5. Gałęska-Tritt J., Kształcenie głosu dziecka w śpiewie zespołowym, Warszawa 1985
  6. Concone G., Ćwiczenia na głos z fortepianem op.9, Kraków 1974
  7. Vaccai N., Praktyczna metoda włoskiego śpiewu, Kraków 1986
  8. Noskowski Z., Śpiewnik dla dzieci „Cztery pory roku”, Kraków 1976
  9. Pfeiffer I., Przedszkolaki śpiewają, Kraków 1983

Literatura uzupełniająca

w odniesieniu do emisja głosu:

  1. Martienssen-Lohmann F., Kształcenie głosu śpiewaka, Kraków 1953
  2. Bregy E., Elementy techniki wokalnej, Warszawa 1974

w odniesieniu do emisja głosu dziecka:

  1. Łastik A., Poznaj swój głos, Warszawa 2002
  2. Łukaszewski ., Pielęgnacja, kształcenie i rozwijanie głosu dziecka, Musica sacra 2009
  3. Sucharek A., Powszechne kształcenie głosu dziecka jako problem pedagogiczny, Katowice 1994
  4. Nowak J., Piosenka w usprawnianiu mowy dzieci z trudnościami w uczeniu się, Bydgoszcz 1993
  5. Smoczyńska-Nachtman U., Choraczyński T., Piosenki na słońce i na deszcz, Warszawa 1989
  6. Rudziński W., Karaszewski S., Dzięcioł i sosna, Warszawa 1988
  7. Pfeiffer I., Nowe piosenki, Kraków 1987
  8. Drobner M., Rozśpiewany ogródek, Kraków 1974

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Bartłomiej Stankowiak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 18-06-2018 09:29)