W trakcie praktyki kształtowane są kompetencje opiekuńczo-wychowawcze w nauczaniu zintegrowanym, w szczególności poznanie realizowanych w kl. I – III zadań,
sposobu funkcjonowania, organizacji pracy, a także prowadzonej dokumentacji w szkole.
- Student posiada podstawową wiedzę na temat psychologicznych podstaw funkcjonowania człowieka w kontekście wychowania i kształcenia.
- Posiada wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia w aspekcie psychologicznym, pedagogicznym i społecznym z uwzględnieniem aktywności twórczej.
Zakres tematyczny
ZAKRES TEMATYCZNY PRZEDMIOTU DOTYCZY:
Zorganizowanej i podejmowanej spontanicznie aktywności formalnych i nieformalnych grup uczniów,
Aktywności poszczególnych uczniów, w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
Sposobu integrowania przez opiekuna praktyk różnej działalności, w tym opiekuńczo-wychowawczej,
Dynamiki grupy, ról pełnionych przez uczestników grupy, zachowania i postaw dzieci.
Współdziałanie z opiekunem praktyk w:
Sprawowaniu opieki i nadzoru nad grupą oraz zapewnianiu bezpieczeństwa,
Prowadzeniu zorganizowanych zajęć wychowawczych.
Ponadto:
Samodzielne prowadzenie działań opiekuńczo-wychowawczych wobec grupy i poszczególnych uczniów,
Organizowanie pracy uczniów w grupach zadaniowych,
Prowadzenie dokumentacji praktyki,
Konfrontowanie wiedzy teoretycznej z praktyczną,
Konsultacje z opiekunem praktyki w celu omawiania obserwowanych sytuacji i przeprowadzonych działań.
Metody kształcenia
Metody:
problemowo-odtwórcza,
problemowo-analityczna,
metody podające,
poszukujące,
waloryzacyjne.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
· Przygotowanie planów i konspektów zajęć muzycznych z elementami terapii dla uczniów klas I - III.
· Przygotowanie, przeprowadzenie i omówienie z opiekunem praktyki zrealizowanego materiału (ocena, uwagi, spostrzeżenia, wnioski).
· Ponadto w ramach praktyki: zorganizowanie i przygotowanie przedstawienia edukacyjnego (grupowo lub indywidualnie), projektu multimedialnego, koncertu, konkursu, gier, itp.
Literatura podstawowa
Red. K. Kaleta, J. Mróz, Psychologiczne aspekty trudności w wychowaniu dzieci z zaburzeniami rozwoju i zachowania, ZNP, Kielce 2010.
T. Szlendak, Socjologia rodziny: ewolucja, historia, zróżnicowanie, PWN, Warszawa 2010.
D. C. Philips, J. F. Soltis, Podstawy wiedzy o nauczaniu, Gdańsk 2003.
K. Konarzewski, Jak wykonać badania oświatowe: metodologia praktyczna, Warszawa 2000.
M. Partyka, Zdolni, utalentowani, twórcy: poradnik dla pedagogów, psychologów i rodziców, Warszawa 1999.
B. Hornowski, Rozwój inteligencji i uzdolnień specjalnych, WSiP, Warszawa 1978.
E. Frołowicz, Aktywność muzyczna a zmiany rozwojowe dziecka, Gdańsk 2012r.
Literatura uzupełniająca
B. Potocka, L. Nowak, Projekty edukacyjne: poradnik dla nauczycieli, Kielce 2002.
M. Babiuch, Jak współpracować z rodzicami „trudnych” uczniów, Warszawa 2002.
H. P. Nolting, Jak zachować porządek w klasie, Gdańsk 2004.
G. King, Umiejętności terapeutyczne nauczyciela, Gdańsk 2003.
K. Schaeffer, Nauczyciel w szkole – jak przeżyć szkołę, Gdańsk 2008.
Muzykoterapia Polska, tom I, Nr 3-4, 2002.
K. Witerska, Dramat na różnych poziomach kształcenia, Łódź 2010.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr hab. Bartłomiej Stankowiak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 18-06-2018 09:35)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.