SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Praktyka II etap edukacyjny |
Kod przedmiotu | 03.2-WA-EASMP-PRE2-Ć-S14_pNadGenM5ST8 |
Wydział | Wydział Artystyczny |
Kierunek | Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
W trakcie praktyki kształtowane są kompetencje opiekuńczo-wychowawcze wobec klas IV – VIII,
w szczególności poznanie realizowanych w szkole zadań, sposobu funkcjonowania, organizacji pracy, a także prowadzonej dokumentacji.
Ogólne przygotowanie psychologiczne i pedagogiczne. Student posiada podstawową wiedzę na temat psychologicznych i pedagogicznych podstaw funkcjonowania człowieka w kontekście wychowania i kształcenia. Posiada wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia w aspekcie psychologicznym, pedagogicznym i społecznym z uwzględnieniem aktywności twórczej.
OBSERWOWANIE:
Interakcji dorosły (nauczyciel, wychowawca) – dziecko oraz interakcji między uczniami.
Czynności podejmowanych przez opiekuna praktyk oraz prowadzonych przez niego zajęć.
Sposobu integrowania przez opiekuna praktyk różnej działalności, w tym opiekuńczo-wychowawczej, dydaktycznej i terapeutycznej.
Działań podejmowanych przez opiekuna praktyk na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa i zachowania dyscypliny w grupie.
WSPÓŁDZIAŁANIE Z OPIEKUNEM PRAKTYK W:
Podejmowaniu działań wychowawczych wynikających z zaistniałej sytuacji.
Podejmowaniu działań na rzecz uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
PONADTO:
Diagnozowanie dynamiki grupy oraz pozycji jednostki w grupie.
Poznawanie uczniów, ich zainteresowań i zdolności, a także określanie poziomu rozwoju oraz wstępne diagnozowanie dysfunkcji i zaburzeń.
Organizowanie i prowadzenie zajęć w oparciu o samodzielnie opracowane scenariusze.
Konfrontowanie wiedzy teoretycznej z praktyczną.
METODY:
Problemowo-odtwórcza.
Problemowo-analityczna.
Metody podające, poszukujące i waloryzacyjne.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Przygotowanie planów i konspektów zajęć muzycznych z elementami terapii dla uczniów klas IV-VIII. Przygotowanie,przeprowadzenie i omówienie z opiekunem praktyki
zrealizowanego materiału (ocena, uwagi, spostrzeżenia, wnioski).
Ponadto w ramach praktyki: zorganizowanie i przygotowanie przedstawienia edukacyjnego (grupowo lub indywidualnie), projektu multimedialnego,koncertu, konkursu, gry itp.
1. M. Bogdanowicz, Ryzyko dysleksji: problem i diagnozowanie, Gdańsk 2005.
2. B. Dyrda, Zjawiska niepowodzeń szkolnych uczniów zdolnych: rozpoznawanie i przeciwdziałanie, Kraków 2007.
3. H. Gasiul, Psychologia osobowości: nurty, teorie, koncepcje, Warszawa 2005.
4. G. Gutek, Filozofia dla pedagogów, Gdańsk 2007.
5. J. Jagieła, Socjoterapia w szkole: krótki poradnik psychologiczny, Kraków 2007.
6. Dz. Jankowski, Pedagogika kultury: studia i koncepcja, Kraków 2006.
7. W. Panek, Upowszechnianie kultury muzycznej, Warszawa 1980.
8. Red. I. Chyła - Szypułowa, Studia artystyczne Akademii Świętokrzyskiej, Poliestetyczne aspekty wychowania przez sztukę, tom 1, Kielce 2004.
9. Red. B. Smoleńska - Zielińska, M. Kaczmarkiewicz, Studia artystyczne Akademii Świętokrzyskiej, Z zagadnień dydaktyki muzyki, tom 2, Kielce 2005.
10. Red. E. Grudziewska, Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą. Programy zajęć, Wyd. Difin 2016.
11. Red. M. Górka, Cyberbezpieczeństwo dzieci i młodzieży. Realny i wirtualny problem polityki bezpieczeństwa, Wyd. Difin 2017.
1. A. Jaskółka, Mowa ciała: jak ja odczytać i właściwie z niej korzystać, Kielce 2007.
2. S. Kozak, Patologie wśród dzieci i młodzieży: leczenie i profilaktyka, Warszawa 2007.
3. B. Śliwerski, Myśleć jak pedagog, Sopot 2010.
4. Muzykoterapia Polska, Tom 2 , Nr 2 (6), 2003.
Zmodyfikowane przez dr hab. Bartłomiej Stankowiak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 18-06-2018 09:35)