Przygotowanie z zakresu psychologii i pedagogiki, z uwzględnieniem treści z zakresu psychologii muzyki i pedagogiki muzycznej, stanowiących narzędzie do poznania uwarunkowań i podstaw rozwoju ogólnego i muzycznego dziecka.
Zdobycie niezbędnej wiedzy na temat możliwości kształcenia muzycznego dziecka od zarania jego życia.
Przygotowanie do odbycia praktyki w zakresie prowadzenia zajęć muzycznych w edukacji przedszkolnej w grupach zróżnicowanych wiekowo ( 3,4,5 i 6-latków) oraz praktyki w zakresie nauczania muzyki w I etapie edukacyjnym - w klasach I-III szkoły podstawowej.
Wymagania wstępne
Przyswojona wiedza podstawowa z zakresu psychologii i pedagogiki.
Zakres tematyczny
1. Wybrane zagadnienia z zakresu psychologii rozwojowej dzieci:
Umuzykalnianie niemowląt i małych dzieci;
Naturalny i spontaniczny rozwój dziecka;
Poznawanie – przeżywanie – działanie;
Zabawy przy muzyce i ich rola w kształtowaniu integracji percepcyjno-motorycznej dzieci;
Rozwój fizyczny ( motoryka duża i mała);
Rozwój społeczny, emocjonalny i moralny dziecka.
2. Wybrane zagadnienia z zakresu psychologii poznawczej dzieci:
Rozwój procesów poznawczych w świetle teorii J. Piageta, L.S. Wygotskiego, J.S. Brunera i innych;
Etapy kształtowania się mowy i śpiewu;
Psychologiczne i pedagogiczne aspekty metody E.J - Dalcroze’a, M. Montessori i E. E. Gordona;
Geneza i cele kinezjologii edukacyjnej P i G Dennisonów.
Inteligencje wielorakie H. Gardnera.
3. Wybrane zagadnienia z pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej:
Kształcenie zintegrowane;
Neurokognitywistyka a nauczanie dzieci;
Rozwijanie twórczej postawy dziecka wobec siebie i świata;
Rodzaje zabaw i ich znaczenie w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych;
Wspomaganie rozwoju dzieci;
Edukacja terapeutyczna;
Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego;
Rozwijanie ogólnej wrażliwości dziecka poprzez aktywność muzyczną.
4. Dojrzałość szkolna dziecka (dojrzałość dziecka do nauki muzyki oraz nauki gry na instrumencie).
5. Praca opiekuńczo-wychowawcza:
Program wychowawczy w przedszkolu i szkole;
Adaptacja i uspołecznianie dziecka w przedszkolu i szkole;
Synteza różnorodnych informacji i oddziaływań.
6. Edukacja kulturalna:
Estetyczne nauczanie dziecka;
Artystyczne ujęcie problemów edukacyjnych;
Organizacja imprez i przedstawień (o charakterze integrującym) z towarzyszeniem muzyki.
Metody kształcenia
Metoda problemowa
Dyskusja, giełda pomysłów
Praca z książką , praca z dokumentem źródłowym (np. kartami pracy, grami, zabawami edukacyjnymi)
Prezentacja prac, ćwiczeń i zabaw.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Obecność na ćwiczeniach.
Forma zaliczenia w odniesieniu do wiedzy i umiejętności – dwa zagadnienia do opracowania i omówienia podczas zajęć.
Referat i projekt multimedialny.
Sumaryczna ocena końcowa ustalana jest na podstawie obecności i aktywności studenta na zajęciach, średniej oceny z zagadnień do opracowania, jak również sposobu ich prezentacji, przeprowadzonej dyskusji oraz umiejętności wyłonienia kluczowych problemów.
Literatura podstawowa
Bednarzowa, B., Młodzikowska, M. Tańce, rytm, ruch, muzyka, Wydawnictwo Sport i Turystyka, Warszawa, 1983.
Bogdanowicz, M. Psychologia kliniczna dziecka w wieku przedszkolnym, WSiP , Warszawa, 1995.
Coleman, S.N. Creative music for children, G.P. Putnam’s Sons, New York and London, 1922.
Debesse, M. Etapy wychowania, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa,
1983.
Goleman, D. Inteligencja emocjonalna, Media Rodzina of Poznań, Poznań, 1997.
Gordon, E.E., Umuzykalnianie niemowląt i małych dzieci. „Zamiast Korepetycji”, Kraków, 1997.
Hurlock, E. Rozwój dziecka, PWN, Warszawa, 1961.
Jadach, B-B, Cztery pory roku z teatrzykiem u boku. Scenariusze inscenizacji uroczystości przedszkolnych, Fraszka Edukacyjna, 2011.
Lubomirska, K. Przedszkole – rzeczywistość i szansa, Wydawnictwo „Żak”, Warszawa, 1994.
Mazutowa, S., Brejnak, W. (red.) Kinezjologia edukacyjna – wsparcie dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Nauka i praktyka radosnego uczenia się, Wyd. Warszawskie, Oddział Nr 1 Polskiego Towarzystwa Dysleksji, 2002.Metera, A., Muzykoterapia. Muzyka w medycynie i edukacji, Wydawnictwo Centrum Techniki Nauki „Metronom, Leszno, 2002.
Przetacznik-Gierowska, M., Włodarski, Z. Psychologia wychowawcza, PWN, Warszawa, 1983.
Przetacznik-Gierowska, Makiełło-Jarża, G. Psychologia rozwojowa i wychowawcza wieku dziecięcego, WSiP, Warszawa, 1992.
Przywęda, R. Rozwój somatyczny i motoryczny, WSiP, Warszawa, 1981.
Szczepańska, M. Edukacja kulturalna dziecka w wieku wczesnoszkolnym, „Impuls”, Kraków, 2000.
Uszyńska-Jarmoc, J. Twórcza aktywność dziecka. Teoria – rzeczywistość – perspektywy rozwoju, Białystok, 2003.
Waloszek, D. Zabawa - edukacja, Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, Zielona Góra, 1996.
Wolański, N. Rozwój biologiczny człowieka, PWN, Warszawa, 1983.
Brzezińska, A. Psychopedagogiczne problemy edukacji przedszkolnej. Wybrane zagadnienia z teorii i metodyki wychowania przedszkolnego, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań, 1985.
Literatura uzupełniająca
Bogdanowicz, M. Metoda dobrego startu, WSiP, Warszawa, 2004.
Czasopisma:”Głos pedagogiczny”, Mój przedszkolak”, „Wychowanie w przedszkolu”.
Dryden, G, Vos, J. Rewolucja w uczeniu., Zysk i S-ka, Poznań, 2003.
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.