SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Przygotowanie psychologiczno - pedagogiczne dla I etapu edukacyjnego - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Przygotowanie psychologiczno - pedagogiczne dla I etapu edukacyjnego
Kod przedmiotu 03.2-WA-EASMP-PPP1-Ć-S14_pNadGenOVGEY
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Anna Łuczak
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

  • Przygotowanie  z zakresu psychologii i pedagogiki, z uwzględnieniem treści z zakresu psychologii muzyki i pedagogiki muzycznej, stanowiących narzędzie do poznania uwarunkowań i podstaw rozwoju ogólnego i muzycznego dziecka.
  • Zdobycie niezbędnej wiedzy na temat możliwości kształcenia muzycznego dziecka od zarania jego  życia.
  • Przygotowanie do odbycia praktyki w zakresie prowadzenia zajęć muzycznych w edukacji przedszkolnej  w grupach zróżnicowanych wiekowo ( 3,4,5 i 6-latków)  oraz  praktyki w zakresie nauczania muzyki w I etapie edukacyjnym  - w klasach I-III szkoły podstawowej.

Wymagania wstępne

  • Przyswojona wiedza podstawowa z zakresu psychologii i pedagogiki.

Zakres tematyczny

      1. Wybrane zagadnienia z zakresu psychologii rozwojowej dzieci: 

  • Umuzykalnianie niemowląt i małych dzieci;
  • Naturalny i spontaniczny rozwój dziecka;
  • Poznawanie – przeżywanie – działanie;
  • Zabawy przy muzyce  i ich rola w kształtowaniu integracji percepcyjno-motorycznej dzieci;
  • Rozwój fizyczny ( motoryka duża i mała);
  • Rozwój społeczny, emocjonalny i moralny dziecka.

      2. Wybrane zagadnienia z zakresu psychologii poznawczej dzieci:

  • Rozwój procesów poznawczych w świetle teorii J. Piageta, L.S. Wygotskiego, J.S. Brunera i innych;
  • Etapy kształtowania się mowy i śpiewu;
  • Psychologiczne i pedagogiczne aspekty  metody E.J - Dalcroze’a, M. Montessori i E. E. Gordona;
  • Geneza i cele kinezjologii edukacyjnej P i G Dennisonów.
  • Inteligencje wielorakie H. Gardnera.

       3. Wybrane zagadnienia z  pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej:

  • Kształcenie zintegrowane;
  • Neurokognitywistyka a nauczanie dzieci;
  • Rozwijanie twórczej postawy dziecka wobec siebie i świata;
  • Rodzaje zabaw i ich znaczenie w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych;
  • Wspomaganie rozwoju dzieci;
  • Edukacja terapeutyczna;
  • Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego;
  • Rozwijanie ogólnej wrażliwości dziecka poprzez aktywność muzyczną.

       4. Dojrzałość szkolna dziecka (dojrzałość dziecka do nauki muzyki oraz nauki gry na instrumencie).

       5. Praca opiekuńczo-wychowawcza:

  • Program wychowawczy w przedszkolu i szkole;
  • Adaptacja i uspołecznianie  dziecka w przedszkolu i szkole;
  • Synteza różnorodnych informacji i oddziaływań.

        6. Edukacja kulturalna:

  • Estetyczne nauczanie dziecka;
  • Artystyczne ujęcie problemów edukacyjnych;
  • Organizacja imprez i przedstawień (o charakterze integrującym)  z towarzyszeniem muzyki. 

Metody kształcenia

  • Metoda  problemowa
  • Dyskusja, giełda pomysłów
  • Praca z książką , praca z dokumentem źródłowym (np.   kartami pracy, grami, zabawami edukacyjnymi)
  • Prezentacja prac, ćwiczeń i zabaw.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

  • Obecność na  ćwiczeniach.
  • Forma zaliczenia  w odniesieniu do wiedzy i umiejętności – dwa  zagadnienia do opracowania i omówienia  podczas zajęć.
  • Referat i projekt multimedialny.
  • Sumaryczna ocena końcowa ustalana jest na podstawie obecności  i aktywności studenta na zajęciach, średniej  oceny z zagadnień do opracowania, jak również sposobu ich prezentacji, przeprowadzonej dyskusji oraz umiejętności wyłonienia kluczowych problemów.

Literatura podstawowa

  1. Bednarzowa, B., Młodzikowska, M. Tańce, rytm, ruch, muzyka, Wydawnictwo Sport i Turystyka, Warszawa, 1983.
  2. Bogdanowicz, M. Psychologia kliniczna dziecka w wieku przedszkolnym, WSiP , Warszawa, 1995.
  3. Coleman, S.N. Creative music for children, G.P. Putnam’s Sons, New York and London, 1922.
  4. Debesse, M. Etapy wychowania, Wydawnictwo Akademickie „Żak”,  Warszawa,
    1983.
  5. Elkonin, D.B. Psychologia zabawy, WSiP, Warszawa, 1984.
  6. Goleman, D. Inteligencja emocjonalna, Media Rodzina of Poznań, Poznań, 1997.
  7. Gordon, E.E., Umuzykalnianie niemowląt i małych dzieci. „Zamiast Korepetycji”, Kraków, 1997.
  8. Hurlock, E. Rozwój dziecka, PWN, Warszawa, 1961.
  9. Jadach, B-B, Cztery pory roku z teatrzykiem u boku. Scenariusze inscenizacji uroczystości przedszkolnych, Fraszka Edukacyjna, 2011.
  10. Lubomirska, K. Przedszkole – rzeczywistość i szansa, Wydawnictwo „Żak”, Warszawa, 1994.
  11. Mazutowa, S., Brejnak, W. (red.) Kinezjologia edukacyjna – wsparcie dla uczniów o  specjalnych potrzebach edukacyjnych. Nauka i praktyka radosnego uczenia się,  Wyd. Warszawskie, Oddział Nr 1 Polskiego Towarzystwa Dysleksji, 2002.Metera, A., Muzykoterapia. Muzyka w medycynie i edukacji, Wydawnictwo Centrum Techniki Nauki „Metronom, Leszno, 2002. 
  12. Przetacznik-Gierowska, M., Włodarski, Z.  Psychologia wychowawcza, PWN, Warszawa, 1983.
  13. Przetacznik-Gierowska,  Makiełło-Jarża, G.  Psychologia rozwojowa i wychowawcza wieku dziecięcego, WSiP, Warszawa, 1992.
  14. Przywęda, R. Rozwój somatyczny i motoryczny, WSiP, Warszawa, 1981.
  15. Szczepańska, M. Edukacja kulturalna dziecka w wieku wczesnoszkolnym, „Impuls”, Kraków, 2000.
  16. Uszyńska-Jarmoc, J. Twórcza aktywność dziecka. Teoria – rzeczywistość – perspektywy rozwoju, Białystok, 2003.
  17. Waloszek, D. Zabawa - edukacja, Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, Zielona Góra, 1996.
  18. Wolański, N. Rozwój biologiczny człowieka, PWN, Warszawa, 1983.
  19. Brzezińska, A. Psychopedagogiczne problemy edukacji przedszkolnej. Wybrane zagadnienia z teorii i metodyki wychowania przedszkolnego, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań, 1985.

Literatura uzupełniająca

  1. Bogdanowicz, M. Metoda dobrego startu, WSiP, Warszawa, 2004.
  2. Czasopisma:”Głos pedagogiczny”, Mój przedszkolak”, „Wychowanie w przedszkolu”.
  3. Dryden, G, Vos, J. Rewolucja w uczeniu., Zysk i S-ka,       Poznań, 2003.
  4. „Forum Logopedy” – czasopismo, PZL, WWW.forumlogopedy.pl
  5. Hannaford, C. Zmyślne ruchy, które doskonalą umysł, Medyk, Warszawa, 1998.
  6. Hogg, T., Blau, M. Język niemowląt, KDC, Warszawa, 2003.
  7. Hogg, T., Blau, M. Język dwulatka, KDC, Warszawa, 2003.
  8. Kaczmarek, L. Nasze dziecko uczy się mowy, Wydawnictwo Lubelskie, Lublin, 1977.
  9. Kozłowska, K, Zabawy logopedyczne i łatwe ćwiczenia Część 3, Wydawnictwo  Pedagogiczne ZNP, 2010.
  10. Lewandowska, K. Muzykoterapia dziecięca , Gdańsk, 2001.
  11. Lipska ,E., Przychodzińska-Kaciczak, M. Muzyka w nauczaniu początkowym. Metodyka, WSiP, Warszawa,1991.
  12. Michalak-Widera I, Węgierska K. Świat dźwięków – Zestaw do ćwiczenia percepcji słuchowej i rozwijania koncentracji ( z płytą CD), Seventh Sea, 2010.
  13. Piszczek, M. Terapia zabawą. Terapia przez sztukę. Centrum Metodyczne Pomocy  Psychologiczno-Pedagogicznej, Warszawa, 2002.
  14. Rafalska, A. Atrakcyjne zajęcia wyrównawcze. Edukacja wczesnoszkolna. Nr katalogowy 61706/1, WWW.wyrównawcze.edu.pl.

 

 

 

 

 

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anna Łuczak (ostatnia modyfikacja: 01-06-2018 23:03)