SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Przygotowanie psychologiczno - pedagogiczne dla II etapu edukacyjnego - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Przygotowanie psychologiczno - pedagogiczne dla II etapu edukacyjnego
Kod przedmiotu 03.2-WA-EASMP-PPP2-Ć-S14_pNadGenCTYSH
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Anna Łuczak
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

  • Przygotowanie z zakresu psychologii i pedagogiki, z uwzględnieniem treści z zakresu psychologii muzyki i pedagogiki muzycznej; opanowanie wiedzy w zakresie wybranych tematów, z uwzględnieniem zadań szkoły oraz nowych trendów w nauczaniu muzyki.
  • Przygotowanie do odbycia praktyki w zakresie nauczania muzyki w II etapie edukacyjnym ( w klasach IV-VIII szkoły podstawowej);  rozwijanie myślenia twórczego i umiejętności stawiania pytań problemowych; wykorzystanie nabytej wiedzy w przyszłej pracy nauczyciela.

Wymagania wstępne

Ukończony I rok studiów  I stopnia na kierunku „Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej” wraz z ogólnym przygotowaniem z zakresu psychologii i pedagogiki.

Zakres tematyczny

  • Wychowawcze i etyczne funkcje muzyki w starożytnej Grecji.
  • Rozwój dzieci i młodzieży w wieku szkolnym  w świetle psychologii rozwojowej.
  • Rozwój procesów poznawczych; sylwetka rozwojowa uczniów w okresie dojrzewania;  podstawowe typy pamięci.
  •  Wyznaczniki i determinanty aktywności twórczej dzieci i młodzieży –  kształtowanie pożądanych cech osobowości,  postawy twórczej i  cech „twórcy” z uwzględnieniem roli środowiska rodzinnego;
  • Wyzwalanie ekspresji twórczej i odtwórczej; 
  • Czynniki warunkujące rozwój zdolności percepcyjnych, zdolności muzycznych i talentu muzycznego.
  • Budowanie obrazu własnego „ja” a rozwój zainteresowań; motywacja i procesy motywacyjne oraz ich rola w edukacji muzycznej dzieci i młodzieży;
  • Aktywność muzyczna a  rozwój społeczny ucznia , znaczenie grupy rówieśniczej, zmiana autorytetów, zagrożenia  i wyzwania okresu dorastania;
  • Sres, relaks, relaksacja, fale mózgowe, rola muzyki w Metodzie Georgija Łozanowa;
  • Śpiew i piosenka w Metodzie Kodaly’a – rozwój umiejętności wokalnych i skali głosu, prawidłowa emisja głosu ( w aspekcie terapeutycznym);
  • Psychologiczne i pedagogiczne aspekty kształcenia muzycznego dzieci i młodzieży;
  • Muzyka  jako stymulator kompetencji językowej i komunikacyjnej.
  • Stymulowanie rozwoju  społecznego i moralnego uczniów – wykorzystanie różnych form aktywności twórczej;
  • Grupa rówieśnicza jako środowisko wychowawcze;
  • Nauczyciel w roli opiekuna, wychowawcy i mediatora; program wychowawczy;
  • Edukacja zdrowotna  i programy profilaktyczne – wykorzystanie muzyki w wyciszeniu dzieci nadpobudliwych, agresywnych,  nieśmiałych i z zaburzeniami zachowania;
  • Strategie wychowawcze i  oddziaływania arteterapeutyczne;
  • Współdziałanie i współpraca pomiędzy szkołą  i rodzicami, nauczycielem  i uczniem, szkołą a środowiskiem;
  • Organizacja imprez i przedstawień  o charakterze integrującym  z towarzyszeniem muzyki.

Metody kształcenia

  • Aktywne metody nauczania;
  • Metoda projektów;
  • „Burza mózgów”;
  • Praca z książką , praca z dokumentem źródłowym;
  • Metody problemowe, twórcze;
  • Drama.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

  • Obecność na  ćwiczeniach.
  • Forma zaliczenia  w odniesieniu do wiedzy i umiejętności – dwa  zagadnienia do opracowania i omówienia  podczas zajęć.
  • Referat i projekt multimedialny.
  • Sumaryczna ocena końcowa ustalana jest na podstawie obecności  i aktywności studenta na zajęciach, średniej  oceny z zagadnień do opracowania, jak również sposobu ich prezentacji, przeprowadzonej dyskusji oraz umiejętności wyłonienia kluczowych problemów.

Literatura podstawowa

  1. Czajkowska, I., Herda, K. Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole, WSiP, Warszawa, 2004.
  2. Debesse,M. Etapy wychowania, WSiP, Warszawa, 1983.
  3. Głos pedagogiczny, czasopismo.
  4. Grochulska, J. Agresja u dzieci,  [wyd.2 zm.] WSiP, Opole, 1993.
  5. B. Harwas-Napierała, Trempała, J. Psychologia rozwoju człowieka, PWN, Warszawa, 2000.
  6. Lewandowska, K. Rozwój zdolności muzycznych u dzieci w wieku szkolnym, WSiP, Warszawa, 1978.
  7. Manturzewska, M., Kotarska, H. (red.) Psychologiczne podstawy kształcenia muzycznego, AMFC, Warszawa, 2001.
  8. Przetacznik-Gierowska, M., Włodarski, Z.  Psychologia wychowawcza, PWN, Warszawa, 1983.
  9. Przychodzińska, M. Poszukiwanie wartości edukacyjnych w mnogości zjawisk współczesnej kultury muzycznej, w: Nowe obszary i drogi rozwoju edukacji muzycznej w Polsce, Instytut Muzyki i Tańca, Warszawa, 2012.                                                                                                                                               
  10. Shuter-Dyson, R., Gabriel, C., Psychologia uzdolnienia muzycznego. WSiP, Warszawa, 1986.
  11. Spionek, H.  Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne, PWN, Warszawa, 1985.  
  12. Wierszyłowski, J. Psychologia muzyki,  PWN, 1979, wyd. II.
  13. Wroński, T. Zdolni i niezdolni, PWM, Kraków.
  14. Wróbel, J. Jak przetrwać w szkole i nie zwariować. Poradnik dla rodziców, nauczycieli i uczniów, Wydawnictwo Czerwone i Czarne, Warszawa, 2010.
  15. Davidson, A i R ,Jak wychować wspaniałe dziecko: tajemnice sukcesu, tłum. K. Kozuba, Warszawa, 2000.
  16. Edukacja. Studia, badania, innowacje, Instytut Badań Edukacyjnych, Kwartalnik Nr 1 (113), 2011.

Literatura uzupełniająca

  1. Filipczuk, H.  Potrzeby psychiczne dzieci i młodzieży, Instytut Wydawniczy CRZZ, Warszawa, 1980.
  2. Homplewicz, J. Etyka pedagogiczna, Rzeszów: Wydawnictwo Wyższej Szkoły  Pedagogicznej, 1996.
  3. Manturzewska,M. Dotychczasowe badania nad rozwojem muzycznym człowieka. W; Z zagadnień  percepcji kształcenia muzycznego, Materiały  II Konferencji Psychologów  Pracujących w Szkolnictwie Wyższym  (red. Zofia Burowska i Ewa Głowacka), Akademia Muzyczna w Krakowie, 1987,163-177.
  4. Matusewicz, Cz. Psychologia wartości ,PWN, Warszawa-Poznań, 1975.
  5. Palka, S. Aktywność twórcza dzieci i młodzieży, WSiP, Warszawa, 1988.
  6. Pedagogika społeczna  (red. Tadeusz Pilch , Irena Lepalczyk), Wydawnictwo Żak, Warszawa, 1995.
  7.  Portal pod patronatem czasopisma „Forum logopedy”
  8. Rządca, P. et al. Wypoczynek dzieci i młodzieży: program i organizacja pracy wychowawczej , Ministerstwo Oświaty i Wychowania, wyd. 2, „Horyzonty”, Warszawa, 1974.
  9. Szewczuk, W. Słownik psychologiczny, Wiedza Powszechna, Warszawa,1979.
  10. Teml, H. Relaks w nauczaniu, WSiP, Warszawa, 1997.
  11. Walencik-Topiłko, A. Śpiew w profilaktyce logopedycznej, [w:] Knapik, M. Sacher, W.A.; Sztuka w edukacji i terapii, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków, ss.183-191.
  12. Wychowanie muzyczne, dwumiesięcznik.
  13. Zoltan Kodaly i jego pedagogika muzyczna,  (red. Mirosława Jankowska, Wojciech Jankowski), WSiP, Warszawa, 1999.
  14. Żebrowska, M. (red.)  Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1986.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anna Łuczak (ostatnia modyfikacja: 01-06-2018 23:53)