SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Praktyka w zakresie nauczania muzyki w I etapie edukacyjnym - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Praktyka w zakresie nauczania muzyki w I etapie edukacyjnym
Kod przedmiotu 05.1-WA-EASMP-PRM1-Ć-S14_pNadGenH3B8Q
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Anna Łuczak
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem praktyki jest formowanie stylu pracy nauczycielskiej, kształcenie właściwych umiejętności i nawyków, wdrażanie do względnie samodzielnego stosowania zdobytej wiedzy przez udział w całokształcie życia szkoły ze szczególnym uwzględnieniem nauczania przedmiotu „muzyka” w klasach I-III.

Ponadto przygotowanie do realizacji różnorodnych form działalności muzycznej na terenie szkoły i środowiska.

Wymagania wstępne

Niezbędna jest znajomość wiedzy z zakresu:

  1.  Psychologii rozwojowej i poznawczej,
  2.  Psychodydaktyki oraz wiadomości o muzyce.
  3. Znajomość zasad prawidłowej dykcji i emisji głosu  

PONADTO

Wiedza: zdobycie wiedzy teoretycznej i praktycznej do prowadzenia zajęć muzycznych dla dzieci klas I-III.
Umiejętności: zdobycie umiejętności planowania pracy w klasie do zajęć muzycznych różnego typu, wybór właściwego materiału muzycznego oraz umiejętność gry na instrumencie klawiszowym.
Kompetencje: zdobycie kompetencji pozwalającej wykonywanie zawodu nauczyciela muzyki w szkole podstawowej (klasy I-III).


 

Zakres tematyczny

 Materiał muzyczny realizowany poprzez ekspresję ( wokalną, ruchową i instrumentalną), a także  aktywne słuchanie muzyki i wiadomości o muzyce.

Treści kształcenia podzielone są na 3 działy: odtwarzanie muzyki, tworzenie muzyki i percepcję muzyki.

ODTWARZANIE MUZYKI:

  • Rytmiczne recytowanie tekstów.
  • Zbiorowe i indywidualne śpiewanie piosenek jednogłosowych z zastosowaniem zmian tempa, dynamiki i artykulacji.
  • Śpiewanie nazwami solmizacyjnymi i odczytywanie z nut wzorów melodii
  • Akompaniowanie do piosenek i zabaw ruchowych i utworów instrumentalnych z zastosowaniem efektów akustycznych i instrumentów perkusyjnych.
  • Granie na dzwonkach, metalofonie i flecie prostym sopranowym.
  • Opanowanie kilku utworów instrumentalnych przez pełny zespól klasowy z zastosowaniem różnych poznanych instrumentów.
  • Rozwijanie procesów hamowania i pobudzania przez stosowanie różnych sygnałów muzycznych.
  • Reagowanie ruchem na zmiany tempa, dynamiki, wysokości dźwięków i artykulacji.
  • Realizowanie tematów rytmicznych złożonych z poznanych wartości nut i pauz.

TWORZENIE MUZYKI:

  • Rytmizowanie przysłów i wierszy z urozmaiceniem rytmicznym.
  • Powtarzanie w formie echa, w różny sposób wykonywanych tematów rytmicznych.
  • Improwizowanie rytmu w określonym metrum.
  • Improwizowanie melodii do zrytmizowanych wierszy.
  • Śpiewanie pytań i odpowiedzi.
  • Improwizowanie melodii głosem lub na instrumentach do danego tematu rytmicznego.
  • Swobodne interpretowanie ruchem tematów rytmicznych.
  • Interpretowanie ruchem piosenek i utworów instrumentalnych.
  • Tworzenie ilustracji muzycznych do opowiadań i wierszy
  • Tworzenie form muzycznych z elementów improwizacji rytmicznej, melodycznej, ruchowej.

PERCEPCJA MUZYKI:

  • Percepcja głosów ludzkich i barw instrumentów muzycznych.
  • Rozpoznawanie wysokości, długości trwania, barwy i dynamiki dźwięków.
  • Słuchanie motywów melodycznych opartych na poznanych dźwiękach, śpiewanie nazwami solmizacyjnymi.
  • Rozpoznawanie metrum i przebiegu rytmicznego tematów rytmicznych piosenek i utworów  instrumentalnych.
  • Cechy charakterystyczne wybranych utworów wokalnych i instrumentalnych.
  • Rozwijanie umiejętności słuchania utworów muzycznych.

Metody kształcenia

 

  • Metoda analityczno – percepcyjna (głownie podczas pracy nad piosenką lub utworem instrumentalnym).
  • Metoda problemowo – odtwórcza (problemowy charakter metody dotyczy zagadnień muzycznych do samodzielnego rozwiązywania przez uczniów).
  • Metoda problemowo – analityczna (ma głównie zastosowanie w nauce słuchania muzyki).
  • Metody podające (opis, opowiadanie, wyjaśnienie).
  • Metody poszukujące (pogadanka heurystyczna, zabawy, gry).
  • Metody waloryzacyjne (inscenizacja, teatrzyk).
  • Melobajki.
  • Elementy muzykoterapii w edukacji.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Przygotowanie konspektów zajęć dla muzycznej edukacji wczesnoszkolnej z uwzględnieniem: uwarunkowań muzycznych dzieci, zdolności, terapii pedagogicznej, itp. oraz przeprowadzenie lekcji muzyki w wyznaczonej klasie (I, II, III) w szkole ćwiczeń. Następnie omówienie na kolejnych zajęciach i konsultacjach, zrealizowanego materiału w szkole (ocena, uwagi, spostrzeżenia, wnioski).

Ponadto w ramach praktyki: organizowanie i przygotowanie (łącznie z oprawą muzyczną) bajek, teatrzyków, przedstawień edukacyjnych, gier dydaktycznych, planszy, bali, konkursów, itp. Rozpisywanie muzycznych scenariuszy w formie konspektu i projektu multimedialnego. 

Literatura podstawowa

  1.    red. B. Dymara, Dziecko w świecie muzyki, Kraków 2000.
  2.    red. E. Zwolińska, Sposoby kierowania rozwojem muzycznym dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, Bydgoszcz 1997.
  3.    E. Lipska, M. Przychodzińska, Muzyka w nauczaniu początkowym, Warszawa 1991.
  4.    B. Tarasiewicz, Mówię i śpiewam świadomie, Kraków 2003.
  5.    E. Skowrońska-Lebecka, Dźwięk i gest, Warszawa 1977.
  6.    K. Stasińska, 120 lekcji muzyki, Warszawa 1995.
  7.    K. Przybylska, Wychowanie muzyczne w przedszkolu, Warszawa 1977.
  8.    W. Sherborne, Ruch rozwijający dzieci, Warszawa 2005.
  9.    D. Malko, Metodyka wychowania muzycznego w przedszkolu, Warszawa 1988.
  10.    K. S. Wennerstorm, M. B. Smeds, Pedagogika Montessori w przedszkolu i w szkole, Karków 2007.
  11.    B. Podolska, Z muzyką w przedszkolu, Warszawa 1987.
  12.    K. Lewandowska, Muzykoterapia dziecięca, Gdańsk 1996.
  13.    U. Smoczyńska-Nachtman, Muzyka dla dzieci, Warszawa 1992.
  14.    T. Krzyżanowska, Zabawy z piosenką, Katowice 1995.
  15.    B. Bernacka, Śpiewające litery, W-wa 1976.
  16.    A. Banasiewicz, E. Lipska, Muzyka w klasie I, W-wa 1993.
  17.   L. Konieczna - Nowak, Wprowadzenie do muzykoterapii, Kraków 2013.
  18.   I. Adamek, J. Bałachowicz (red.), Kompetencje kreatywne nauczyciela wczesnej edukacji dziecka, Kraków 2017.

Literatura uzupełniająca

  1.  B. Podolska, Dźwięczące świerszcze, Kraków 2008r.
  2.  U. Smoczyńska-Nachtman, Podajmy sobie ręce, Warszawa 1989r.
  3.  K. Bożek-Gowik, Piosenki dla klas I-III i przedszkola.
  4.  J. Lenartowska, Przedszkolaki bawią się i śpiewają, Warszawa 1987r.
  5.  B. Podolska, Rytmika dla dzieci, Kraków 2008r.
  6.  A. Jaszczyk, B. Kochania, Czarodziejski pyłek czyli metafora i bajka we wspomaganiu rozwoju małego dziecka, Kraków 2006r.
  7.  Z. Burowska, B. Karpała, B. Noworol, A. Wilk, So mi la – ćwiczenia muzyczne w klasie I-III, W-wa 1983.
  8.  H. Burzyńska, ABC nauczyciela muzyki klasy I-III, Olsztyn 1996.
  9.  K. Lewandowska, Muzykoterapia dziecięca, Gdańsk 1996.
  10. M. Cylkowska - Nowak, W. Strzelecki (red.), Muzykoterapia. Między wglądem a inkluzją, Toruń 2017.

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Bartłomiej Stankowiak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 28-05-2018 21:52)