Celem praktyki jest formowanie stylu pracy nauczycielskiej, kształcenie właściwych umiejętności i nawyków, wdrażanie do względnie samodzielnego stosowania zdobytej wiedzy przez udział w całokształcie życia szkoły ze szczególnym uwzględnieniem nauczania przedmiotu „muzyka” w klasach I-III.
Ponadto przygotowanie do realizacji różnorodnych form działalności muzycznej na terenie szkoły i środowiska.
Wymagania wstępne
Niezbędna jest znajomość wiedzy z zakresu:
Psychologii rozwojowej i poznawczej,
Psychodydaktyki oraz wiadomości o muzyce.
Znajomość zasad prawidłowej dykcji i emisji głosu
PONADTO
Wiedza: zdobycie wiedzy teoretycznej i praktycznej do prowadzenia zajęć muzycznych dla dzieci klas I-III. Umiejętności: zdobycie umiejętności planowania pracy w klasie do zajęć muzycznych różnego typu, wybór właściwego materiału muzycznego oraz umiejętność gry na instrumencie klawiszowym. Kompetencje: zdobycie kompetencji pozwalającej wykonywanie zawodu nauczyciela muzyki w szkole podstawowej (klasy I-III).
Zakres tematyczny
Materiał muzyczny realizowany poprzez ekspresję ( wokalną, ruchową i instrumentalną), a także aktywne słuchanie muzyki i wiadomości o muzyce.
Treści kształcenia podzielone są na 3 działy: odtwarzanie muzyki, tworzenie muzyki i percepcję muzyki.
ODTWARZANIE MUZYKI:
Rytmiczne recytowanie tekstów.
Zbiorowe i indywidualne śpiewanie piosenek jednogłosowych z zastosowaniem zmian tempa, dynamiki i artykulacji.
Śpiewanie nazwami solmizacyjnymi i odczytywanie z nut wzorów melodii
Akompaniowanie do piosenek i zabaw ruchowych i utworów instrumentalnych z zastosowaniem efektów akustycznych i instrumentów perkusyjnych.
Granie na dzwonkach, metalofonie i flecie prostym sopranowym.
Opanowanie kilku utworów instrumentalnych przez pełny zespól klasowy z zastosowaniem różnych poznanych instrumentów.
Rozwijanie procesów hamowania i pobudzania przez stosowanie różnych sygnałów muzycznych.
Reagowanie ruchem na zmiany tempa, dynamiki, wysokości dźwięków i artykulacji.
Realizowanie tematów rytmicznych złożonych z poznanych wartości nut i pauz.
TWORZENIE MUZYKI:
Rytmizowanie przysłów i wierszy z urozmaiceniem rytmicznym.
Powtarzanie w formie echa, w różny sposób wykonywanych tematów rytmicznych.
Improwizowanie rytmu w określonym metrum.
Improwizowanie melodii do zrytmizowanych wierszy.
Śpiewanie pytań i odpowiedzi.
Improwizowanie melodii głosem lub na instrumentach do danego tematu rytmicznego.
Interpretowanie ruchem piosenek i utworów instrumentalnych.
Tworzenie ilustracji muzycznych do opowiadań i wierszy
Tworzenie form muzycznych z elementów improwizacji rytmicznej, melodycznej, ruchowej.
PERCEPCJA MUZYKI:
Percepcja głosów ludzkich i barw instrumentów muzycznych.
Rozpoznawanie wysokości, długości trwania, barwy i dynamiki dźwięków.
Słuchanie motywów melodycznych opartych na poznanych dźwiękach, śpiewanie nazwami solmizacyjnymi.
Rozpoznawanie metrum i przebiegu rytmicznego tematów rytmicznych piosenek i utworów instrumentalnych.
Cechy charakterystyczne wybranych utworów wokalnych i instrumentalnych.
Rozwijanie umiejętności słuchania utworów muzycznych.
Metody kształcenia
Metoda analityczno – percepcyjna (głownie podczas pracy nad piosenką lub utworem instrumentalnym).
Metoda problemowo – odtwórcza (problemowy charakter metody dotyczy zagadnień muzycznych do samodzielnego rozwiązywania przez uczniów).
Metoda problemowo – analityczna (ma głównie zastosowanie w nauce słuchania muzyki).
Metody podające (opis, opowiadanie, wyjaśnienie).
Metody poszukujące (pogadanka heurystyczna, zabawy, gry).
Metody waloryzacyjne (inscenizacja, teatrzyk).
Melobajki.
Elementy muzykoterapii w edukacji.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Przygotowanie konspektów zajęć dla muzycznej edukacji wczesnoszkolnej z uwzględnieniem: uwarunkowań muzycznych dzieci, zdolności, terapii pedagogicznej, itp. oraz przeprowadzenie lekcji muzyki w wyznaczonej klasie (I, II, III) w szkole ćwiczeń. Następnie omówienie na kolejnych zajęciach i konsultacjach, zrealizowanego materiału w szkole (ocena, uwagi, spostrzeżenia, wnioski).
Ponadto w ramach praktyki: organizowanie i przygotowanie (łącznie z oprawą muzyczną) bajek, teatrzyków, przedstawień edukacyjnych, gier dydaktycznych, planszy, bali, konkursów, itp. Rozpisywanie muzycznych scenariuszy w formie konspektu i projektu multimedialnego.
Literatura podstawowa
red. B. Dymara, Dziecko w świecie muzyki, Kraków 2000.
red. E. Zwolińska, Sposoby kierowania rozwojem muzycznym dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, Bydgoszcz 1997.
E. Lipska, M. Przychodzińska, Muzyka w nauczaniu początkowym, Warszawa 1991.
B. Tarasiewicz, Mówię i śpiewam świadomie, Kraków 2003.
E. Skowrońska-Lebecka, Dźwięk i gest, Warszawa 1977.
K. Stasińska, 120 lekcji muzyki, Warszawa 1995.
K. Przybylska, Wychowanie muzyczne w przedszkolu, Warszawa 1977.
W. Sherborne, Ruch rozwijający dzieci, Warszawa 2005.
D. Malko, Metodyka wychowania muzycznego w przedszkolu, Warszawa 1988.
K. S. Wennerstorm, M. B. Smeds, Pedagogika Montessori w przedszkolu i w szkole, Karków 2007.
B. Podolska, Z muzyką w przedszkolu, Warszawa 1987.
K. Lewandowska, Muzykoterapia dziecięca, Gdańsk 1996.
U. Smoczyńska-Nachtman, Muzyka dla dzieci, Warszawa 1992.
T. Krzyżanowska, Zabawy z piosenką, Katowice 1995.
B. Bernacka, Śpiewające litery, W-wa 1976.
A. Banasiewicz, E. Lipska, Muzyka w klasie I, W-wa 1993.
L. Konieczna - Nowak, Wprowadzenie do muzykoterapii, Kraków 2013.
I. Adamek, J. Bałachowicz (red.), Kompetencje kreatywne nauczyciela wczesnej edukacji dziecka, Kraków 2017.
Literatura uzupełniająca
B. Podolska, Dźwięczące świerszcze, Kraków 2008r.
U. Smoczyńska-Nachtman, Podajmy sobie ręce, Warszawa 1989r.
K. Bożek-Gowik, Piosenki dla klas I-III i przedszkola.
J. Lenartowska, Przedszkolaki bawią się i śpiewają, Warszawa 1987r.
B. Podolska, Rytmika dla dzieci, Kraków 2008r.
A. Jaszczyk, B. Kochania, Czarodziejski pyłek czyli metafora i bajka we wspomaganiu rozwoju małego dziecka, Kraków 2006r.
Z. Burowska, B. Karpała, B. Noworol, A. Wilk, So mi la – ćwiczenia muzyczne w klasie I-III, W-wa 1983.
H. Burzyńska, ABC nauczyciela muzyki klasy I-III, Olsztyn 1996.
K. Lewandowska, Muzykoterapia dziecięca, Gdańsk 1996.
M. Cylkowska - Nowak, W. Strzelecki (red.), Muzykoterapia. Między wglądem a inkluzją, Toruń 2017.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr hab. Bartłomiej Stankowiak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 28-05-2018 21:52)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.