SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Formy muzyczne z analizą dzieła muzycznego |
Kod przedmiotu | 03.2-WA-EASMP-FAMU-Ć-S14_pNadGenL7ZLR |
Wydział | Wydział Artystyczny |
Kierunek | Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Cel przedmiotu
Nabycie podstawowych umiejętności analizy formalno-strukturalnych cech dzieła muzycznego
Wyrobienie świadomości historyczno-kulturowych determinant metod analizy dzieła
Wprowadzenie w podstawowe archetypy kształtowania materiału muzycznego i poznanie opartych na nich form muzycznych należących do uniwersalnego kanonu kształtowania dyskursu muzycznego
zaliczony IV semestr studiów
Pojęcie muzyki, dzieła muzycznego, formy muzycznej. Podstawowa klasyfikacja form.
Elementy dzieła muzycznego. Zasady kształtowania materiału muzycznego.
Tonalność, składnia i forma w muzyce w oparciu o analizę wybranych form wielkich mistrzów okresu baroku i klasycyzmu: ronda, tematu z wariacjami, fugi, allegra sonatowego. Cel i sens analizy dzieła muzycznego, historyczne konteksty analizy. Analiza formy i składni oraz analiza schenkerowska jako dwie najbardziej rozpowszechnione metody analityczne współczesnej teorii muzyki w wymiarze globalnym.
Metody kształcenia
Wykład oraz ćwiczenia praktyczne w postaci analizy przykładów z literatury muzycznej
Efekty kształcenia i metody weryfikacji osiągania efektów kształcenia
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
posiada ogólną znajomość literatury muzycznej posiada znajomość elementów dzieła muzycznego oraz ich wzajemnych relacji posiada znajomość podstawowych wzorców budowy formalnej utworów posiada wiedzę umożliwiającą docieranie do niezbędnych informacji (książki, nagrania, materiały nutowe, Internet), ich analizowanie i interpretowanie we właściwy sposób |
|
|
Warunki zaliczenia
Warunkiem zaliczenia jest opanowanie przez studenta odnośnego materiału weryfikowane drogą sprawdzianu ustnego i pisemnego. Wymogiem podstawowym zaliczenia końcowego jest przedstawienie własnej, samodzielnej analizy wybranego dzieła muzycznego.
Obciążenie pracą
Obciążenie pracą | Studia stacjonarne (w godz.) |
Studia niestacjonarne (w godz.) |
Godziny kontaktowe (udział w zajęciach; konsultacjach; egzaminie, itp.) | 32 | - |
Samodzielna praca studenta (przygotowanie do: zajęć, kolokwium, egzaminu; studiowanie literatury przygotowanie: pracy pisemnej, projektu, prezentacji, raportu, wystąpienia; itp.) | 25 | - |
Łącznie | 57 | - |
Punkty ECTS | Studia stacjonarne | Studia niestacjonarne |
Zajęcia z udziałem nauczyciela akademickiego | 1 | - |
Zajęcia bez udziału nauczyciela akademickiego | 1 | - |
Łącznie | 2 | - |
Literatura podstawowa
1. M. Tomaszewski: Nad analizą i interpretacją dzieła muzycznego. Myśli i doświadczenia w „Res Facta” nr 9 1982;
2. J.M. Chomiński, E. Wilkowska-Chomińska: Formy muzyczne
3. R. Bukowski: Metodyka nauczania form muzycznych;
4. A. Frączkiewicz, F. Skołyszewski: Formy muzyczne t. I-II;
5. St. Łobaczewska: Zarys historii form muzycznych;
6. B. Muchenberg: Literatura Muzyczna,
7. D. Wójcik: ABC Form muzycznych
Literatura uzupełniająca
M. Gołąb, Spór o granice poznania dzieła muzycznego, Wrocław 2005
Wykład oraz ćwiczenia praktyczne w postaci analizy przykładów z literatury muzycznej
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zaliczenia jest opanowanie przez studenta odnośnego materiału weryfikowane drogą sprawdzianu ustnego i pisemnego. Wymogiem podstawowym zaliczenia końcowego jest przedstawienie własnej, samodzielnej analizy wybranego dzieła muzycznego.
1. M. Tomaszewski: Nad analizą i interpretacją dzieła muzycznego. Myśli i doświadczenia w „Res Facta” nr 9 1982;
2. J.M. Chomiński, E. Wilkowska-Chomińska: Formy muzyczne
3. R. Bukowski: Metodyka nauczania form muzycznych;
4. A. Frączkiewicz, F. Skołyszewski: Formy muzyczne t. I-II;
5. B. Muchenberg: Literatura Muzyczna,
6. D. Wójcik: ABC Form muzycznych
M. Gołąb, Spór o granice poznania dzieła muzycznego, Wrocław 2005
Zmodyfikowane przez dr hab. Bartłomiej Stankowiak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 18-06-2018 09:53)