SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Dydaktyka szczegółowa - metodyka nauczania muzyki w edukacji przedszkolnej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Dydaktyka szczegółowa - metodyka nauczania muzyki w edukacji przedszkolnej
Kod przedmiotu 03.2-WA-EASMP-DSMP-S18
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przygotowanie do pracy dydaktycznej w zakresie prowadzenia zajęć muzycznych w przedszkolu.

Wymagania wstępne

Zaliczone kursy ze specjalności nauczycielskiej realizowanej na studiach I i II stopnia na kierunku Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej:

1.     Przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne dla I etapu edukacyjnego;

2.     Przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne dla II etapu edukacyjnego;

3.     Przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne dla III etapu edukacyjnego;

4.     Dydaktyka szczegółowa – Metodyka nauczania muzyki w I etapie edukacyjnym;

5.     Dydaktyka szczegółowa – Metodyka nauczania muzyki w II etapie edukacyjnym;

6.     Dydaktyka szczegółowa – Metodyka nauczania muzyki w III etapie edukacyjnym;

7.     Dydaktyka szczegółowa – Metodyka śpiewu zbiorowego;

8.     Praktyka_I etap edukacyjny;

9.     Praktyka_II etap edukacyjny;

10.  Praktyka_III etap edukacyjny;

11.  Praktyka w zakresie metodyki śpiewu zbiorowego.

Zakres tematyczny

1. Zapoznanie z podstawą programową wychowania przedszkolnego dla przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych.

2. Kryteria doboru repertuaru dziecięcego, dopasowanie ich do programu zajęć w przedszkolu oraz możliwości emisyjnych dzieci w wieku przedszkolnym.

3. Rozwój muzyczny dziecka.

4.  Współczesne koncepcje wychowania muzycznego – C. Orff, Z. Kodaly, E. Jaques-Dalcroze.

5. Główne formy ekspresji muzycznej na zajęciach umuzykalniających dla dzieci:

-ruch z muzyką

-gra na instrumentach

-śpiew i mowa

-słuchanie muzyki

-tworzenie muzyki.

6. Uwrażliwianie dzieci na różne elementy muzyczne poprzez odpowiedni dobór zabaw muzycznych.

7. Rozwijanie wyobraźni i inwencji twórczej dziecka.

8. Organizacja i planowanie pracy – konspekt lekcji

 

Metody kształcenia

Zajęcia grupowe z elementami wykładu połączonego z ćwiczeniami praktycznymi.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

1. Czynny i twórczy udział na zajęciach.

2. Umiejętność samodzielnego konstruowanie konspektów zajęć pracy z dziećmi.

3. Umiejętność samodzielnego konstruowania całorocznego planu pracy.

4. Kolokwium pisemne lub ustne.

Literatura podstawowa

1. G. Dąbrowska, Tańcujże dobrze, WSiP Warszawa 1991.

2. E. Zwolińska, Sposoby kierowania rozwojem muzycznym dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, Bydgoszcz 1997.

3. E. Lipska, M. Przychodzińska, Muzyka w nauczaniu początkowym, Warszawa 1991.

4. B. Tarasiewicz, Mówię i śpiewam świadomie, Kraków 2003.

5. E. Skowrońska-Lebecka, Dźwięk i gest, Warszawa 1977.

6. K. Stasińska, 120 lekcji muzyki, Warszawa 1995.

7. K. Przybylska, Wychowanie muzyczne w przedszkolu, Warszawa 1977.

8. W. Sherborne, Ruch rozwijający dzieci, Warszawa 2005.

9. D. Malko, Metodyka wychowania muzycznego w przedszkolu, Warszawa 1988.

10. T. Krzyżowska, Zabawy z piosenką, Katowice 1995.

11. B. Podolska, Z muzyką w przedszkolu, Warszawa 1987. 

12. U. Smoczyńska-Nachtman, Muzyka dla dzieci, Warszawa 1992.

13. Z. Barowska, Współczesne systemy wychowania muzycznego, Warszawa 1976.

Literatura uzupełniająca

1. U. Smoczyńska-Nachtman, Podajmy sobie ręce, Warszawa 1989.

2. J. Lenartowska, Przedszkolaki bawią się i śpiewają, Warszawa 1987.

3. B. Podolska, Rytmika dla dzieci, Kraków 2008.

4. K. Lewandowska, Muzykoterapia dziecięca, Gdańsk 1996.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Bartłomiej Stankowiak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 18-06-2018 09:40)