SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Dydaktyka szczegółowa - metodyka nauczania muzyki w I etapie edukacyjnym - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Dydaktyka szczegółowa - metodyka nauczania muzyki w I etapie edukacyjnym
Kod przedmiotu 03.2-WA-EASMP-DSM1-S18
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Łucja Nowak, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Wiedza: zdobycie wiedzy teoretycznej i praktycznej do prowadzenia zajęć muzycznych dla dzieci przedszkolnych i wczesnoszkolnych.

Umiejętności: zdobycie umiejętności planowanie pracy w klasie do zajęć muzycznych różnego typu oraz wybór właściwego materiału muzycznego.

Kompetencje: zdobycie kompetencji pozwalającej wykonania zawodu nauczyciela muzyki w przedszkolu i w szkole podstawowej (klasy I-III).

 

Wymagania wstępne

Znajomość zasad prawidłowej dykcji i emisji głosu.

Podstawowa znajomość psychologii i pedagogiki.

Umiejętność gry na instrumencie klawiszowym.


 

Zakres tematyczny

1. Współczesne koncepcje wychowania muzycznego – C. Orff, Z. Kodaly, E. Jaques-Dalcroze.

2. Ogólne założenia programu umuzykalnienia dla dzieci przedszkolnych i wczesnoszkolnych.

3. Główne formy ekspresji muzycznej na zajęciach umuzykalniających dla dzieci:

-ruch z muzyką

-gra na instrumentach

-śpiew i mowa

-słuchanie muzyki

-tworzenie muzyki.

4. Dobór repertuaru dostosowanego do wieku i możliwości emisyjnych głosu dziecięcego.

5. Uwrażliwianie dzieci na różne elementy muzyczne poprzez odpowiedni dobór zabaw muzycznych.

6. Rozwijanie wyobraźni i inwencji twórczej dziecka.

7. Organizacja i planowanie pracy – konspekt lekcji.


 

Metody kształcenia

Zajęcia grupowe z elementami wykładu połączonego z ćwiczeniami praktycznymi.

Integralną częścią przedmiotu są praktyki w przedszkolach i szkołach podstawowych (klasy I-III).

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

1. Czynny i twórczy udział na zajęciach.

2. Umiejętność samodzielnego konstruowanie konspektów zajęć pracy z dziećmi.

3. Kolokwium pisemne lub ustne.


 

Literatura podstawowa

1. E. Lipska, M. Przychodzińska, Muzyka w nauczaniu początkowym, Warszawa 1991.

2. K. Stasińska, 120 lekcji muzyki, Warszawa 1995.

3. K. Przybylska, Wychowanie muzyczne w przedszkolu, Warszawa 1977.

4. D. Malko, Metodyka wychowania muzycznego w przedszkolu, Warszawa 1988.

5. B. Podolska, Z muzyką w przedszkolu, Warszawa 1987.

6. U. Smoczyńska-Nachtman, Muzyka dla dzieci, Warszawa 1992.

 

Literatura uzupełniająca

1. U. Smoczyńska-Nachtman, Podajmy sobie ręce, Warszawa 1989.

2. J. Lenartowska, Przedszkolaki bawią się i śpiewają, Warszawa 1987.

3. B. Podolska, Rytmika dla dzieci, Kraków 2008.

4. K. Lewandowska, Muzykoterapia dziecięca, Gdańsk 1996.

5. G. Dąbrowska, Tańcujże dobrze, WSiP Warszawa 1991.

6. W. Sherborne, Ruch rozwijający dzieci, Warszawa 2005.

7. E. Zwolińska, Sposoby kierowania rozwojem muzycznym dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, Bydgoszcz 1997.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Bartłomiej Stankowiak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 18-06-2018 09:39)