SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pracownia dyplomowa - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pracownia dyplomowa
Kod przedmiotu 03.2-WA-EASMD-PRAD-Ć-S14_pNadGen7YAJW
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra sztuki
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 5
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Bartłomiej Stankowiak, prof. UZ
  • prof. dr hab. Bogumiła Tarasiewicz-Ciesielska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Egzamin

Cel przedmiotu

Dyrygowanie:

Rozwijanie wiedzy nabytej na studiach I st. w zakresie prawidłowej postawy, budowy i zasad posługiwania się aparatem dyrygenckim, właściwości poprawnego posługiwania się jego poszczególnymi elementami, umiejętności zastosowana poznanych środków technicznych do przekazania treści wykonywanych utworów oraz prowadzenia różnorodnych grup wykonawczych. Doskonalenie samodzielności w opracowaniu przerabianego repertuaru, praca z zespołem wykonawczym oraz umiejętność radzenia sobie z tremą, wyrabianie koncentracji i samokontroli. Wyposażanie studenta w niezbędny zasób wiadomości i umiejętności praktycznych pozwalających na prowadzenie różnorodnych zespołów wokalnych i wokalno –instrumentalnych w przyszłej pracy zawodowej poprzez: rozwijanie zainteresowania muzyką wokalną i wokalno – instrumentalną i instrumentalną wyrabianie smaku muzycznego, wrażliwości estetycznej i poczucia piękna rozwijanie umiejętności technicznych i interpretacyjnych oraz samodzielności pracy nad utworem kształtowanie umiejętności opracowana wykonania utworu z zespołem wykonawczym

Śpiew: 

Celem przedmiotu jest przygotowanie studenta do dyplomu artystycznego w zakresie wokalistyki.

Wymagania wstępne

Zaliczenie z przedmiotu: „Pracownia dyplomowa"  w semestrze III. 

Zakres tematyczny

Dyrygowanie:

Ukształtowanie aparatu dyrygenckiego poprzez realizację zagadnień z zakresu problematyki techniki manualnej i środków wyrazu artystycznego. Wykształcenie umiejętności doboru środków dyrygenckich adekwatnych do realizowanych w utworze elementów dzieła muzycznego takich jak: metrum, struktura rytmiczna, tempo, dynamika, artykulacja, agogika itp. Poznanie przez studenta metod pracy nad partyturą realizowanego utworu od czytania a vista po opanowanie go na pamięć i wykształcenie w nim umiejętności rozpoznania problemów technicznych i interpretacyjnych. Przekazanie zagadnień dotyczących umiejętności pracy z zespołem wykonawczym: a/. wokalnym b/. instrumentalnym c/. wokalno-instrumentalnym Przygotowanie studenta do występu publicznego jako formy egzaminu końcowego.

Śpiew:

  1. Doskonalenie umiejętności praktycznych w zakresie fonacji, oddychania, rezonansu, artykulacji.
  2. Przygotowanie programu recitalu dyplomowego (minimum) - 6 zróżnicowanych stylistycznie kompozycji wokalnych.

Metody kształcenia

Dyrygowanie:

Praca nad techniką dyrygencką i korektą aparatu manualnego podczas zajęć indywidualnych ze studentem z udziałem akompaniatorów. Dyskusja nad zagadnieniami związanymi z przerabianym materiałem, w szczególności nad interpretacją oraz doborem właściwych środków technicznych i środków artystycznego wyrazu dla jej realizacji. Analiza partytur, studiowanie literatury oraz krytyczne słuchanie nagrań omawianego repertuaru. Udział studenta w pracy z chórem i samodzielna praca studenta nad przygotowaniem z zespołem materiału do egzaminu dyplomowego.

Śpiew:

Ćwiczenia, pokaz, praca z książką.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Dyrygowanie:

Przygotowanie i wykonanie publicznego koncertu – prezentacja samodzielnie przygotowanego repertuaru (minimum 5 zróżnicowanych stylistycznie kompozycji a capella oraz krótkiej formy wokalno-instrumentalnej).

Śpiew:

Aktywne uczestnictwo w zajęciach, poprawne zrealizowanie minimum repertuarowego. Przygotowanie i wykonanie koncertu dyplomowego.

Literatura podstawowa

W odniesieniu do dyrygowania:

E. Bury – „Podstawy techniki dyrygowania”

J. Zabłocki – „O technice dyrygowania”

L. Jaworski – „Podstawy techniki dyrygowania”

J. K. Lasocki – „Chór – poradnik dla dyrygentów”

J. Zabłocki – „O prowadzeniu chóru”

A. Szaliński – „Problemy wykonawcze współczesnej muzyki chóralnej”

A. Szaliński – „Muzykowanie zespołowe

J. Kolasiński – Zespoły instrumentalne”

T. Krystyniak – „Szkolne zespoły muzyczne”

A. Dyrdał – „Amatorski zespół smyczkowy”

S. Ledziński – „Orkiestra dęta”

J. Lenartowska, A. Nowak – Lenartowska – „Dziecięca orkiestra perkusyjna”

S. Krukowski – „Problemy wykonawcze muzyki dawnej”

W odniesieniu do śpiewu klasycznego:

  1. Sobierajska H., Uczymy się śpiewać, Warszawa 1972
  2. Sipowicz J., Ja i mój głos, 2009
  3. Tarasiewicz B. Mówię i śpiewam świadomie, Kraków 2003
  4. Tarasiewicz B., Potyczki z tremą. Koncert jako metoda aktywizowania pracy studenta, w: Media i metody wspomagające jakość kształcenia, red. K. Jankowski, B. Sitarska, C. Tkaczuk, Siedlce 2005

W odniesieniu do śpiewu estradowego:

  1. Sobierajska H., Uczymy się śpiewać, Warszawa 1972
  2. Sipowicz J., Ja i mój głos, 2009
  3. Tarasiewicz B. Mówię i śpiewam świadomie, Kraków 2003
  4. Tarasiewicz B., Potyczki z tremą. Koncert jako metoda aktywizowania pracy studenta, w: Media i metody wspomagające jakość kształcenia, red. K. Jankowski, B. Sitarska, C. Tkaczuk, Siedlce 2005
  5. The New Jazz Real Books – Jazz Classics Choice Standards, Pop-Fusion Classics for all instrumentalists and vocalists (vol. 1-3)
  6. Songs, G. Gershwin, New York 1982
  7. Oh, Freedom, Spirituals-Work und Protestsongs, ed. Hans-Jurgen Taube, Berlin1982,
  8. Zagraj to sam, 1993-2012 

Literatura uzupełniająca

Śpiew:

  1. Martienssen-Lohmann F., Kształcenie głosu śpiewaka, Kraków 1953
  2. Bregy E., Elementy techniki wokalnej, Warszawa 1974

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Bartłomiej Stankowiak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 26-05-2018 19:12)