SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Propedeutyka kompozycji i aranżacji - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Propedeutyka kompozycji i aranżacji
Kod przedmiotu 03.2-WA-EASMD-PKA-Ć-S14_pNadGenQLI89
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra sztuki
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Katarzyna Kwiecień-Długosz, prof. UZ
  • prof. dr hab. Juliusz Karcz
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

  1. Zapoznanie studenta z problematyką techniki instrumentacyjnej
  2. Praktyczne przyswajanie umiejętności komponowania i instrumentowania na zespoły spotykane w praktyce szkolnej i w ruchu amatorskim
  3. Wprowadzenie w problematykę twórczych opracowań melodii na szkolne i amatorskie zespoły wokalne, instrumentalne i wokalno-instrumentalne
  4. Wprowadzenie w podstawy komponowania małych form muzycznych

Wymagania wstępne

Przyjęcie na I rok magisterskich studiów uzupełniających.

Zakres tematyczny

Opracowanie melodii jednogłosowej w fakturze chóralnej

Opracowanie melodii jednogłosowej w fakturze instrumentalnej na fortepian lub/oraz mały zespół instrumentalny

Opracowanie pieśni 2-4 głosowej z towarzyszeniem fortepianu lub zespołu instrumentalnego

Metody kształcenia

Prezentacja przykładów opracowań i kompozycji, omawianie i korekta prac studentów

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

W semestrze I – na podstawie wykonanych prac pisemnych (kompozycji i opracowań).

Literatura podstawowa

1.      J. Pawłowski: Podstawy instrumentacji, PWM Kraków, 1980; tom 1-2;

2.      Z. Ciechan: Zabawy z echem : Od melodii do aranżacji;Centralny Ośrodek Metodyki Upowszechniania Kultury, Warszawa 1970

3.      K. Guzowski: Podstawowe zagadnienia instrumentacji, AM Gdańsk, 1986;

4.      M. Drobner: Instrumentoznawstwo i akustyka, PWN Kraków,1973;

5.      S .Moniuszko: Pieśni wybrane na chór 3-gł.i fortepian, PWM Kraków,1982.

6.      M. Komorowska: Orkiestra dziecięca cz. I i II, WSiP Warszawa 1979

8.      M. Rybnicki, Vademecum instrumentacji, Centralny Ośrodek Metodyki Upowszechniania Kultury, Warszawa 1987

 

Literatura uzupełniająca

1. U. Kaiser, C. Gerlitz, Arrangieren und Instrumentieren, Barock bis Pop, Bärenreiter, Kassel, 2009

2. H. Mancini: Sounds & Scores; Northridge Music, USA, 1973

2. J. Hanslik: Instrumentarium szkolne, Uniwersytet Śląski, Katowice 1981

3. S. Adler: The Study of Orchestration, W.W. Norton and Company, New York, 1989

4. W. Olszewski, Sztuka aranżacji w muzyce jazzowej i rozrywkowej, PWM, Kraków, 2010

5. K. Wiatr, Propedeutyka aranżacji muzyki rozrywkowej, Akademia im. Jana Długosza w Częstochowie, 2009

6. A. Michalski, Wykłady z instrumentacji, Wydawnictwo Uczelniane Akademii Bydgoskiej, Bydgoszcz 2005

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Bartłomiej Stankowiak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 25-06-2018 10:14)