SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Improwizacja - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Improwizacja
Kod przedmiotu 03.2-WA-EASMD-IMP-Ć-S14_pNadGenHMQ03
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra sztuki
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Artur Lesicki
  • dr Artur Majewski
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest wprowadzenie w zagadnienie improwizacji w muzyce jazzowej i estradowej oraz przedstawienie szeregu technik poszerzających umiejętności i świadomość studentów niezbędne dla wykonawstwa w stylistyce jazzowej, a w szczególności:

[1] Opanowanie podstawowego warsztatu związanego z improwizacją jazzową.

[2] Zapoznanie się ze strukturą harmoniczną standardów jazzowych. 

[3] Rozwój (poznanie i praktyczne zastosowanie na przykładzie grupowej pracy z instrumentem) elementów improwizacji w aspektach: melodycznym, harmonicznym i rytmicznym, z uwzględnieniem jazzowego języka muzycznego.

Wymagania wstępne

Wybór bloku przedmiotów fakultatywnych "Muzyka jazzowa", zaliczenie drugiego semestru studiów.

Zakres tematyczny

Podczas zajęć omawiane są problemy z zakresu:

1. wykonawstwa solowego

2. wykonawstwa solowego w kontekście sekcji rytmicznej

3. współpracy w ramach sekcji rytmicznej

4. kształtowania brzmienia zespołu instrumentalnego

5. zastosowania technik improwizacji odpowiednich dla poszczególnych stylów jazzu

6. melodyki, rytmu, frazowania i harmonii w muzyce jazzowej .

Zagadnienia są najpierw omawiane, a następnie praktycznie realizowane w grupie.

Tematy zajęć:

8. Dopasowanie rejestrów instrumentów akompaniujących i solowych podczas zespołowej improwizacji

9. Technika frazowania „pomiędzy taktami”

10. „Passing Notes” (dźwięki przejściowe) i ich zastowanie w skalach

11. Zagadnienie substytutów: tercji małej i trytonowego

12. Ewolucja harmonii bluesa

13. Ekspresja w improwizacji

14. Improwizacja modalna

15. Melodyka stylu BeBop

Metody kształcenia

Zajęcia mają charakter ćwiczeń praktycznych prowadzonych w grupie studentów (skład instrumentalny zależny od aktualnego naboru).

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie na podstawie prezentacji fragmentów nagranych improwizacji każdego ze studentów.

Literatura podstawowa

J. la Porta: Jazz Articulation

M. Levine: The Jazz Theory

A. Laverne: Tones of runes

P. Deneff: Jazz Hanon

W. Weiskopf & R. Ricker: Augmented scales in jazz

R. Ricker: Patterns of four The New Real Book vol. 1, 2, 3

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Bartłomiej Stankowiak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 25-06-2018 10:05)