SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Projektowanie graficzne z elementami identyfikacji wizualnej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Projektowanie graficzne z elementami identyfikacji wizualnej
Kod przedmiotu 03.5-WA-MalarP-PGzEl-S17
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Malarstwo
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Piotr Czech
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zagadnienia komunikacji wizualnej związane z uniwersalnością systemów informacji.
Ćwiczenia obejmują: wstęp do projektowania znaków firmowych lub towarowych, projektów piktogramów, emblematów i znaków graficznych rozumianych jako podstawowe elementy identyfikacji wizualnej oraz rozwijanie tych umiejętności. Obraz i tekst jako komponenty komunikatu wizualnego. Stosowanie zasad typografii. Podstawowy konstruowania typografii. Kolor jako element w realizacjach projektowych, przetwarzanych cyfrowo. Historia i współczesne tendencje w projektowaniu identyfikacji wizualnej.

Wymagania wstępne

Zaawansowana umiejętność obsługi komputera. Obsługa programów graficznych Corel Draw, Adobe Suite (Photoshop, Illustrator, InDesign), Fontlab Studio. Umiejętność komponowania tekstu i obrazu, znajomość pojęć z zakresu podstaw projektowania graficznego.

Zakres tematyczny

Ćwiczenia obejmują: projektowanie znaków firmowych lub towarowych, projekty piktogramów, emblematów i znaków graficznych rozumianych jako podstawowe elementy identyfikacji wizualnej (z uwzględnieniem małej księgi znaku, pojęć: brief, moodboard, mapa myśli etc.) oraz komunikacji wizualnej w przestrzeni publicznej (pojęcie infografiki) i reklamowej. Projektowanie typografii od wiedzy propedeutycznej aż po rozwinięte indywidualne realizacje. Projektowanie plakatu ze szczególnym uwzględnieniem układów typograficznych. I semestr obejmuje również proces tworzenia autoprezentacji własnej działalności artystycznej w postaci graficznego, elastycznego (podlegającego rozbudowie) portfolio.

Metody kształcenia

Ćwiczenia realizowane są w oparciu o konsultacje zapoczątkowane koncepcjami szkicowymi (manualnymi) aż po gotowe realizacje (tematy do wyboru – treści programowe) w adekwatnym oprogramowaniu graficznym w które wyposażona jest pracownia komputerowa. Indywidualne konsultacje pozwalają na wypracowaniu właściwych i samodzielnych decyzji projektowych. Studenci przygotowują również materiały i pracują samodzielnie poza pracownią. Zajęcia poparte są materiałami wizualnymi, pokazami oraz krótkimi wykładami dotyczącymi współczesnych zagadnień identyfikacji i komunikacji wizualnej, odniesieniami do źródeł www oraz dyskusjami w tym obszarze. Studenci zobowiązani są do bieżącego zapoznawania się z aktualnymi propozycjami z zakresu czasopism i literatury oraz strom www.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie z oceną. 
Ćwiczenia – na ocenę z ćwiczeń składają się wyniki osiągnięte w ramach konsultacji indywidualnych projektów (80%) oraz aktywność na zajęciach (20%).

Obowiązkowa obecność na zajęciach. Realizacja wyznaczonych ilościowo ćwiczeń w obszarze semestru (roku) z możliwością wyboru z pełnego zakresu propozycji. Przygotowanie prac do wydruku: pliki .pdf , druk zrealizowanych prac. Przesłanie w formie cyfrowych „wglądówek” zrealizowanych zadań.

Literatura podstawowa

  1. Airey David, Logo Design Love, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2010
  2. Bringhurst Robert, Elementarz stylu w typografii, Design Plus, Kraków 2007
  3. Evamy Michael, Logo, Przewodnik dla projektantów, PWN, Warszawa 2008
  4. Frutiger Adrian, Człowiek i jego znaki, Wydawnictwo d2d.pl, Warszawa 2010
  5. Forssman Friedrich ,Willberg Hans Peter, Pierwsza pomoc w typografii, Wydawnictwo Słowo/obraz terytoria, 2015
  6. Hardy Gareth, Podręcznik projektantów logo (Smashing Magazine), Wydawnictwo Helion, Gliwice 2012
  7. Newark Quentin, Design i grafika dzisiaj, ABE Dom wydawniczy,Warszawa 2006
  8. Paulin Richard, Język projektowania graficznego: ilustrowany podręcznik podstawowych zasad projektowania graficznego, Wydawnictwo: Top
    Mark Centre, 2012
  9. Samara Timothy, Kroje i kolory pisma – Przewodnik dla grafików, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010
  10. Twemlow Alice, Czemu służy grafika użytkowa, ABE Dom Wydawniczy, Warszawa 2006

Literatura uzupełniająca

  1. Dębowski Przemek, Mrowczyk Jacek, Widzieć Wiedzieć, Wydawnictwo Karakter, Kraków 2011
  2. Drew John, Meyer Sarah, Zarządzanie kolorem. Przewodnik dla grafików i projektantów, Wydawnictwo: Arkady, Wydawnictwo Sp. z o.o., 2013
  3. Mrowczyk Jacek, Warda Michał, Projektowanie graficzne w Polsce, Wydawnictwo Karakter, Kraków 2010
  4. Rypson Piotr, Nie gęsi. Polskie projektowanie graficzne 1919–1949, Wydawnictwo Karakter, Kraków 2011

Uwagi

dodatkowo obowiązywać będą 2 godziny konsultacji tygodniowo


Zmodyfikowane przez dr Jarosław Jeschke (ostatnia modyfikacja: 08-06-2018 11:12)