SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Rysunek anatomiczny |
Kod przedmiotu | 03.1-WA-GrafP-RYSA-Ć-S14_pNadGenN6UKF |
Wydział | Wydział Artystyczny |
Kierunek | Grafika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia zaznajamiają studentów z anatomią człowieka podczas pracy z modelem. Uczą obserwować i ukazywać ciało człowieka za pomocą rysunku. Wzbogacają studenta o nowe doświadczenia. Mogą być źródłem inspiracji i wstępem do samodzielnej pracy twórczej, której tematem jest człowiek. Pomagają w realizacji zadań w innych pracowniach.
Student powinien posiadać podstawową umiejętność rysowania, którą będzie rozwijał podczas zajęć.
Tematy realizowane podczas zajęć:
- podstawowe informacje o układzie kostnym ( w oparciu o studium szkieletu) i mięśniowym człowieka (w oparciu o studium modela)
- rysowanie szkieletu człowieka
- szkielet w perspektywie
- studium proporcji człowieka
- kontrapost
- zadanie domowe: studium dłoni i stóp
Program pracy przewiduje wyłącznie ćwiczenia rysunkowe z natury (studium aktu). Przeprowadzane ćwiczenia zapoznawać będą z ogólną budową człowieka, jak i z poszczególnymi częściami ciała osobno (np. tors, kończyny górne i dolne, głowa). Dynamizowanie pozy, studiowanie człowieka w ruchu, przedstawianie napiętych i rozluźnionych mięśni prowadzić będzie do pełniejszego poznania ciała, jego dynamiki.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Na ogólną ocenę studenta składają się: aktywność w pracowni, zaangażowanie i współpraca z prowadzącymi, samodzielność, kreatywność, ocena artystycznego i merytorycznego rezultatu prac. Istotne jest zrealizowanie ustalonej ilości rysunków na tematy zadane w pracowni oraz zadania domowe.
Sarah Simblet, „Anatomia dla artystów”, Arkady, Warszawa, 2003
Josef Zrzawy, „Anatomia człowieka dla plastyków”, PZWL, Warszawa, 1963
Jeno Barscsay, „Anatomia dla artysty”, Wydawnictwo Ossolińskich, Wrocław, 1988
Terisio Pignatti, „Historia rysunku. Od Altamiry do Picassa”, Arkady
R.D. Sinelnikow, Atlas of human anatomy, tom 1-3, Mir Publishers, Moscow, 1989
Zmodyfikowane przez dr Katarzyna Dziuba (ostatnia modyfikacja: 29-05-2018 16:19)