SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Pracownia grafiki projektowej |
Kod przedmiotu | 03.5-WA-GrafP-PGPR-Ć-S14_pNadGen4LQ67 |
Wydział | Wydział Artystyczny |
Kierunek | Grafika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 5 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 45 | 3 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Zagadnienia komunikacji wizualnej związane z uniwersalnością systemów informacji.
Ćwiczenia obejmują: wstęp do projektowania znaków firmowych lub towarowych, projektów piktogramów, emblematów i znaków graficznych rozumianych jako podstawowe elementy identyfikacji wizualnej oraz rozwijanie tych umiejętności. Obraz i tekst jako komponenty komunikatu wizualnego. Stosowanie zasad typografii. Podstawowy konstruowania typografii. Kolor jako element w realizacjach projektowych, przetwarzanych cyfrowo. Historia i współczesne tendencje w projektowaniu identyfikacji wizualnej.
Zaawansowana umiejętność obsługi komputera. Obsługa programów graficznych Adobe CC (Photoshop, Illustrator, InDesign), Corel Draw. Umiejętność komponowania tekstu i obrazu, znajomość pojęć z zakresu podstaw projektowania graficznego.
Ćwiczenia obejmują: projektowanie znaków firmowych lub towarowych, projekty piktogramów, emblematów i znaków graficznych rozumianych jako podstawowe elementy identyfikacji wizualnej (z uwzględnieniem małej księgi znaku, pojęć: brief, moodboard, mapa myśli etc.) oraz komunikacji wizualnej w przestrzeni publicznej (pojęcie infografiki) i reklamowej. Projektowanie typografii od wiedzy propedeutycznej aż po rozwinięte indywidualne realizacje. Projektowanie plakatu ze szczególnym uwzględnieniem układów typograficznych. I semestr obejmuje również proces tworzenia autoprezentacji własnej działalności artystycznej w postaci graficznego, elastycznego (podlegającego rozbudowie) portfolio.
Przykładowy zakres tematyczny (rok ak. 2017/18) realizowany w Pracowni Grafiki Projektowej
1. Identyfikacja wizualna z podstawową księgą znaku:
(temat obowiązkowy, realizowany w I semestrze 2017/2018)
Mała Czarna (kawiarnia); Nice Spot (hostel); Galeria Na Dole (galeria ISW);
Fit Lab (centrum sportowe); 5Step (Szkoła tańca)
(mapa myśli + mood board + brief, księga znaku, projekt logotypu, papieru listowego, koperty,
wizytówki, gadżety + wizualizacja – wybieramy jedno hasło)
Wydruk księgi znaku w formacie A4 oraz wizualizacja/mockup całości w formacie B2 (50cmx70cm).
2. Animacja typograficzna.
(Stworzyć krótką animację min 30 sec. - bez czołówki i napisów końcowych - prezentującą
w interesujący i przemyślany sposób wybrany krój pisma. Przygotowujemy wcześniej storyboard)
3. Zestaw/seria oryginalnych ikon graficznych skupionych wokół jednego z zagadnień:
kawiarnia, hostel, galeria, centrum sportowe, szkoła tańca.
Zaprojektować serię ikon stanowiących spójną graficzną całość. Zadanie jest rozwinięciem tematu
pierwszego. (pomysł>szkic>wektor>GIF?>plakat) wydruk wizualizacji w formacie B1 100cmx70cm).
4. Projekt plakatu o tematyce społecznej: NIEWYSTARCZAJĄCO, BEZ WYBORU
(wybieramy jedno hasło, wydruk w formacie B1: 100cmx70cm)
5. Projekt etykiety dla serii produktów regionalnych (wino, soki naturalne, miody, ...).
minimum 4 etykiety, mockup / makieta skala 1:1
(wydruki w formacie B2: 70cmx50cm)
6. Projekt plakatu typograficznego - Kolejny dzień w raju
(plakat oparty na grafice wektorowej) - wydruk w formacie B1 100x70cm
7. „Katalog wspaniałej litery”: projekt katalogu poświęconego wybranym krojom pisma oraz
ich prezentacja w ciekawej, skrótowej formie. Okładka + (prezentacja + opis kroju pisma)
min. 8 stron, format nie większy niż A4 – forma elektroniczna (pdf) + wydruk – makieta.
8. Projekt autorskiego kroju pisma / ozdobne / nagłówkowe
(realizacja: od postaci narzędziowej po font w formie elektronicznej + wizualizacja,
wydruk w formacie min. B2 70cmx50cm)
Obowiązuje realizacja 6 wybranych tematów + portfolio w roku akademickim 2017/18.
Obowiązkowo zrealizowany temat:
- PORTFOLIO: dokumentacja własnych prac, dorobku artystycznego w ciekawie (!!!)
zaprojektowanej graficznie i literniczo formule katalogu elektronicznego.
(format A4 –pion lub poziom, min 15 stron (oprócz tytułowych), zapisane jako format Adobe Reader .pdf)
Ćwiczenia realizowane są w oparciu o konsultacje zapoczątkowane koncepcjami szkicowymi (manualnymi) aż po gotowe realizacje (tematy do wyboru – treści programowe) w adekwatnym oprogramowaniu graficznym w które wyposażona jest pracownia komputerowa. Indywidualne konsultacje pozwalają na wypracowaniu właściwych i samodzielnych decyzji projektowych. Studenci przygotowują również materiały i pracują samodzielnie poza pracownią. Zajęcia poparte są materiałami wizualnymi, pokazami oraz krótkimi wykładami dotyczącymi współczesnych zagadnień identyfikacji i komunikacji wizualnej, odniesieniami do źródeł www oraz dyskusjami w tym obszarze. Studenci zobowiązani są do bieżącego zapoznawania się z aktualnymi propozycjami z zakresu czasopism i literatury oraz strom www.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie z oceną.
Obowiązkowa obecność na zajęciach. Realizacja wyznaczonych ilościowo ćwiczeń w obszarze semestru (roku) z możliwością wyboru z pełnego zakresu propozycji. Przygotowanie prac do wydruku: pliki .pdf , druk zrealizowanych prac. Przesłanie w formie cyfrowych „wglądówek” zrealizowanych zadań.
Zmodyfikowane przez dr Katarzyna Dziuba (ostatnia modyfikacja: 18-06-2018 00:32)