SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pracownia grafiki projektowej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pracownia grafiki projektowej
Kod przedmiotu 03.5-WA-GrafP-PGPR-Ć-S14_pNadGen4LQ67
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Grafika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 5
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Piotr Czech
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 45 3 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zagadnienia komunikacji wizualnej związane z uniwersalnością systemów informacji.
Ćwiczenia obejmują: wstęp do projektowania znaków firmowych lub towarowych, projektów piktogramów, emblematów i znaków graficznych rozumianych jako podstawowe elementy identyfikacji wizualnej oraz rozwijanie tych umiejętności. Obraz i tekst jako komponenty komunikatu wizualnego. Stosowanie zasad typografii. Podstawowy konstruowania typografii. Kolor jako element w realizacjach projektowych, przetwarzanych cyfrowo. Historia i współczesne tendencje w projektowaniu identyfikacji wizualnej.

Wymagania wstępne

Zaawansowana umiejętność obsługi komputera. Obsługa programów graficznych Adobe CC (Photoshop, Illustrator, InDesign), Corel Draw. Umiejętność komponowania tekstu i obrazu, znajomość pojęć z zakresu podstaw projektowania graficznego.

Zakres tematyczny

Ćwiczenia obejmują: projektowanie znaków firmowych lub towarowych, projekty piktogramów, emblematów i znaków graficznych rozumianych jako podstawowe elementy identyfikacji wizualnej (z uwzględnieniem małej księgi znaku, pojęć: brief, moodboard, mapa myśli etc.) oraz komunikacji wizualnej w przestrzeni publicznej (pojęcie infografiki) i reklamowej. Projektowanie typografii od wiedzy propedeutycznej aż po rozwinięte indywidualne realizacje. Projektowanie plakatu ze szczególnym uwzględnieniem układów typograficznych. I semestr obejmuje również proces tworzenia autoprezentacji własnej działalności artystycznej w postaci graficznego, elastycznego (podlegającego rozbudowie) portfolio.
Przykładowy zakres tematyczny (rok ak. 2017/18) realizowany w Pracowni Grafiki Projektowej
1. Identyfikacja wizualna z podstawową księgą znaku:
    (temat obowiązkowy, realizowany w I semestrze 2017/2018)
    Mała Czarna (kawiarnia); Nice Spot (hostel);  Galeria Na Dole (galeria ISW); 
    Fit Lab (centrum sportowe); 5Step (Szkoła tańca)
    (mapa myśli + mood board + brief, księga znaku, projekt logotypu, papieru listowego, koperty,
    wizytówki, gadżety + wizualizacja – wybieramy jedno hasło)
    Wydruk księgi znaku w formacie A4 oraz wizualizacja/mockup całości w formacie B2 (50cmx70cm).  
2.  Animacja typograficzna.
     (Stworzyć krótką animację min 30 sec. - bez czołówki i napisów końcowych - prezentującą
     w interesujący i przemyślany sposób wybrany krój pisma. Przygotowujemy wcześniej storyboard)
3. Zestaw/seria oryginalnych ikon graficznych skupionych wokół jednego z zagadnień:          
    kawiarnia, hostel, galeria, centrum sportowe, szkoła tańca.  
    Zaprojektować serię ikon stanowiących spójną graficzną całość. Zadanie jest rozwinięciem tematu 
    pierwszego. (pomysł>szkic>wektor>GIF?>plakat) wydruk wizualizacji w formacie B1 100cmx70cm).
4. Projekt plakatu o tematyce społecznej: NIEWYSTARCZAJĄCO, BEZ WYBORU
    (wybieramy jedno hasło, wydruk w formacie B1: 100cmx70cm)
5. Projekt etykiety dla serii produktów regionalnych (wino, soki naturalne, miody, ...).
    minimum 4 etykiety, mockup / makieta skala 1:1
    (wydruki w formacie B2: 70cmx50cm)
6.  Projekt plakatu typograficznego - Kolejny dzień w raju  
     (plakat oparty na grafice wektorowej) - wydruk w formacie B1 100x70cm
7. „Katalog wspaniałej litery”: projekt katalogu poświęconego wybranym krojom pisma oraz 
    ich prezentacja w ciekawej, skrótowej formie. Okładka + (prezentacja + opis kroju pisma) 
    min. 8 stron, format nie większy niż A4 – forma elektroniczna (pdf) + wydruk – makieta.
8. Projekt autorskiego kroju pisma / ozdobne / nagłówkowe
     (realizacja: od postaci narzędziowej po font w formie elektronicznej + wizualizacja, 
     wydruk w formacie min. B2 70cmx50cm)
Obowiązuje realizacja 6 wybranych tematów + portfolio w roku akademickim 2017/18.

Obowiązkowo zrealizowany temat: 
- PORTFOLIO: dokumentacja własnych prac, dorobku artystycznego w ciekawie (!!!)
                            zaprojektowanej graficznie i literniczo formule katalogu elektronicznego.
 (format A4 –pion lub poziom, min 15 stron (oprócz tytułowych), zapisane jako format Adobe Reader .pdf)

Metody kształcenia

Ćwiczenia realizowane są w oparciu o konsultacje zapoczątkowane koncepcjami szkicowymi (manualnymi) aż po gotowe realizacje (tematy do wyboru – treści programowe) w adekwatnym oprogramowaniu graficznym w które wyposażona jest pracownia komputerowa. Indywidualne konsultacje pozwalają na wypracowaniu właściwych i samodzielnych decyzji projektowych. Studenci przygotowują również materiały i pracują samodzielnie poza pracownią. Zajęcia poparte są materiałami wizualnymi, pokazami oraz krótkimi wykładami dotyczącymi współczesnych zagadnień identyfikacji i komunikacji wizualnej, odniesieniami do źródeł www oraz dyskusjami w tym obszarze. Studenci zobowiązani są do bieżącego zapoznawania się z aktualnymi propozycjami z zakresu czasopism i literatury oraz strom www.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie z oceną.
Obowiązkowa obecność na zajęciach. Realizacja wyznaczonych ilościowo ćwiczeń w obszarze semestru (roku) z możliwością wyboru z pełnego zakresu propozycji. Przygotowanie prac do wydruku: pliki .pdf , druk zrealizowanych prac. Przesłanie w formie cyfrowych „wglądówek” zrealizowanych zadań.

Literatura podstawowa

  1. Airey David, Logo Design Love, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2010
  2. Bernaciński Stefan, Liternictwo, WSiP, Warszawa 1990
  3. Bringhurst Robert, Elementarz stylu w typografii, Design Plus, Kraków 2007
  4. Evamy Michael, Logo, Przewodnik dla projektantów, PWN, Warszawa 2008
  5. Frutiger Adrian, Człowiek i jego znaki, Wydawnictwo d2d.pl, Warszawa 2010
  6. Forssman Friedrich ,Willberg Hans Peter, Pierwsza pomoc w typografii, Wydawnictwo Słowo/obraz terytoria, 2015
  7. Hardy Gareth, Podręcznik projektantów logo (Smashing Magazine), Wydawnictwo Helion, Gliwice 2012
  8. Mitchel Michael, Wightman Susan, Typografia książki – podręcznik projektanta, Wydawnictwo d2d.pl, Kraków 2012
  9. Newark Quentin, Design i grafika dzisiaj, ABE Dom wydawniczy,Warszawa 2006
  10. Noordzij Gerrit, Kreska Teoria pisma, wydawnictwo d2d.pl, Kraków 2014
  11. Paulin Richard, Język projektowania graficznego: ilustrowany podręcznik podstawowych zasad projektowania graficznego, Wydawnictwo: Top
    Mark Centre, 2012
  12. Samara Timothy, Kroje i kolory pisma – Przewodnik dla grafików, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010
  13. Twemlow Alice, Czemu służy grafika użytkowa, ABE Dom Wydawniczy, Warszawa 2006
  14. Williams Robin, Typografia od podstaw, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2011

Literatura uzupełniająca

  1. Baines Phil, Hasam Andrew, Pismo i typografia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010
  2. Dębowski Przemek., Mrowczyk Jacek, Widzieć Wiedzieć, Wydawnictwo Karakter, Kraków 2011
  3. Mrowczyk Jacek, Warda Michał, Projektowanie graficzne w Polsce, Wydawnictwo Karakter, Kraków 2010
  4. Rypson Piotr, Nie gęsi. Polskie projektowanie graficzne 1919–1949, Wydawnictwo Karakter, Kraków 2011
  5. Tomaszewski Andrzej, Architektura książki, Wydawnictwo COBRPP, Warszawa 2011

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Katarzyna Dziuba (ostatnia modyfikacja: 18-06-2018 00:32)