SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Pracownia grafiki projektowej |
Kod przedmiotu | 03.5-WA-GrafP-PGPR-Ć-S14_pNadGen4LQ67 |
Wydział | Wydział Artystyczny |
Kierunek | Grafika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 5 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 60 | 4 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Samodzielne, poszerzanie świadomości pojęcia plakatu, będącego komunikatem, „skrótem myślowym” oraz sposobem na wyrażanie idei, opinii i określonego światopoglądu. Zdobycie umiejętności różnorodnych form przygotowania plakatu: dla działalności komercyjnej, kulturalnej, społecznej jak i indywidualnej kreacji artystycznej. Kreowanie zdolności syntezy w plakacie oraz elementu zaskoczenia i kojarzenia. Kształtowanie praktycznych umiejętności formułowania i wyrażania treści w ilustracji w różnych obszarach wykorzystania (ilustracja artystyczna lub na potrzeby publikacji). Orientacja w nowych trendach związanych z plakatem oraz ilustracją. Projektowanie opakowań, dopasowane wysokiego poziomu grafiki do kształtu oraz dążenie do spójności i czytelności poszczególnych elementów. Uzyskanie wysokiego poziomu artystycznego w projektowaniu zarówno plakatów jak i ilustracji, który uwzględnia indywidualne predyspozycje studentów. Świadomość wykorzystywanego znaku, typografii oraz koloru w komponowaniu. Kreowanie indywidualnych postaw w tym obszarze ma na celu uzyskanie jak najciekawszych efektów w twórczości artystycznej studenta oraz poszerzanie jego wrażliwości estetycznej oraz umiejętności samodzielnego i efektywnego wdrażania projektów graficznych.
Zaawansowana umiejętność obsługi komputera. Obsługa programów graficznych Adobe Creative Suite (Photoshop, Illustrator, InDesign), Corel Draw, Fontlab Studio. Umiejętność komponowania tekstu i obrazu, znajomość pojęć z zakresu projektowania graficznego, Znajomość historii grafiki projektowej.
Ćwiczenia w zakresie przedmiotu obejmują projektowanie komunikatu wizualnego w obrębie plakatu, ilustracji, opakowań – kształtowanie umiejętności syntetycznego i analitycznego myślenia w kreowaniu koncepcji graficznych, zdolności interpretacyjnych oraz warsztatu, który pozwala na samodzielne oraz kreatywne rozwiązywanie problemów projektowych.
Przykładowy zakres tematyczny (rok ak. 2017/18) realizowany w Pracowni Grafiki Projektowej:
1. Międzynarodowy konkurs na projekt ilustrowanej książki dla dzieci.
http://www.polskailustracjadladzieci.pl/2017/07/silent-book-contest-2018-miedzynarodowy.html
2. projekt plakatu: „Klasyka Polskiej Animacji” (wybieramy jednego z reżyserów – animatorów).
wydruk w formacie B1: 100cmx70cm)
3. projekt plakatu: Wiem jak jem, The colors of life
wydruk w formacie B1: 100cmx70cm)
4. Infografika na wybrany temat (wybieramy jedno z poniższych haseł):
jak to zrobić - litografia? ; jak to zrobić - linoryt? ; chcę zrobić animację (proces);
(wydruk w formacie B1 100cm x 70cm)
5. Interesujący projekt graficzny etykiet dla produktów regionalnych (nie promujemy marki!)
(wino, miód, soki naturalne, …) minimum 4 etykiety
(wydruk mockup 70x50 cm / makieta skala 1:1)
6. projekt graficzny książki: „Zmory senne”
(okładka, wnętrze, typografia, pomysł, inspiracje)
(książka minimum 20 stron, wydruk lub realizacja: dowolny format, makieta skala 1:1).
7. Projekt graficzny w formie ZIN do hasła „Ilustracje dla fajnych dni”
(okładka, wnętrze, pomysł, ilustracje inspiracje)
wydruk: dowolny format, makieta (projekt z wykorzystaniem jedynie „czystych” kolorów z przestrzeni
barwnej CMYK - do wykorzystania tylko cztery separowane kolory).
8. projekt autorskiego kroju pisma / ozdobne / nagłówkowe
(realizacja: od postaci narzędziowej po font w formie elektronicznej + wizualizacja,
(wydruk w formacie min. B2 70cmx50cm)
Istnieje także możliwość skonstruowania własnych propozycji tematycznych
w innych obszarach projektowania oraz animacji (proszę o uzasadnienie zagadnienia).
W przypadku pracowni dyplomowej do końca semestru I obowiązuje przygotowanie konspektu pracy.
Obowiązuje realizacja 2 wybranych tematów w I semestrze, II semestr jest pracą z dyplomem.
(+ portfolio w przypadku niezrealizowania go wcześniej)
Ćwiczenia realizowane są w oparciu o konsultacje zapoczątkowane koncepcjami szkicowymi (manualnymi) aż po gotowe realizacje (tematy do wyboru – treści programowe) w adekwatnym oprogramowaniu graficznym w które wyposażona jest pracownia komputerowa. Indywidualne konsultacje pozwalają na wypracowaniu właściwych i samodzielnych decyzji projektowych. Studenci przygotowują również materiały i pracują samodzielnie poza pracownią. Zajęcia poparte są materiałami wizualnymi, pokazami oraz krótkimi wykładami dotyczącymi współczesnych zagadnień projektowania, plakatu oraz ilustracji z odniesieniami do źródeł www oraz dyskusjami w tym obszarze. Studenci zobowiązani są do bieżącego zapoznawania się z aktualnymi propozycjami z zakresu czasopism i literatury oraz stron www.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie z oceną.
Ćwiczenia – na ocenę z ćwiczeń składają się wyniki osiągnięte w ramach konsultacji indywidualnych projektów (80%) oraz aktywność na zajęciach (20%).
Obowiązkowa obecność na zajęciach. Realizacja wyznaczonych ilościowo ćwiczeń w obszarze semestru (roku) z możliwością wyboru z pełnego zakresu propozycji. Przygotowanie prac do wydruku: pliki .pdf , druk zrealizowanych prac. Przesłanie w formie cyfrowych „wglądówek” zrealizowanych zadań.
Zmodyfikowane przez dr Katarzyna Dziuba (ostatnia modyfikacja: 18-06-2018 00:39)