SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Plener artystyczny |
Kod przedmiotu | 03.0-WA-GrafP-PLEA-I-S14_pNadGenXETZS |
Wydział | Wydział Artystyczny |
Kierunek | Grafika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Inne | 60 | 4 | - | - | Zaliczenie |
Poszerzenie wiedzy i doświadczeń w zakresie przedmiotów kierunkowych (szeroko rozumiana kreacja utworu wizualnego z zakresu grafiki artystycznej (warsztatowej jak i projektowej), fotografii, malarstwa, rysunku czy rzeźby i działań intermedialnych).
W warunkach plenerowych student rozwija:
-umiejętność obserwacji, rejestracji, interpretacji otaczającej go rzeczywistości i praktycznie wykorzystuje w zakresie własnych działań graficznych fotografii i innych działań okołorysunkowych, malarskich, multimedialnych czy interdyscyplinarnych itd. (instalacja, obiekt).
Podstawowa wiedza ogólnoplastyczna, wiedza i doświadczenia wniesione z zakresu pracowni kierunkowych, umiejętność samodzielnej jak i zespołowej pracy.
Podstawy warsztatowe w zakresie wybranej przez studenta techniki realizacji plenerowego tematu- zadania- projektu.
Pozyskanie szeroko rozumianych autorskich utworów wizualnych będących odbiciem rzeczywistości jak i kreacjami nowych światów.
Przykładowa inspiracja : kolor , forma, materia, struktura, efemeryczność otaczającej rzeczywistości, widzialne- niewidzialne, land art, street art.
Metody pracy w warunkach plenerowych są bardzo indywidualne i zależą głównie od idei zadania- projektu, zaproponowanego przez opiekuna pleneru lub będącego indywidualną propozycją studenta ( fotografia, film, działanie multimedialne, łączenie technik, instalacja, technika własna, grafika, rysunek i inne działania interdyscyplinarne, efemeryczne itp.
Plenerowe zadania mogą być relizowane indywidualnie przez studenta lub w grupach.
Dokumentacja ( metody tradycyjne oraz współczesne - cyfrowe formy rejestracji obrazu )
Samodzielna praca studentów.
Korekta - konsultacja z opiekunem pleneru poszczególnych etapów pracy.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
- aktywne uczestnictwo w plenerze,
- wykonanie założeń pleneru (szkiców, realizacji, warsztatów, działań twórczych),
- szeroko rozumiana dokumentacja (zdjęcia, filmy, szkice) swojego procesu realizacji ( od inspiracji do finalnej realizacji), jak i pozyskanie materiału mogącego służyć dalszej pozaplenerowej kreacji oraz kontynuacji w pracowniach kierunkowych,
- uczestnictwo w konsultacjach,
- umiejetność analitycznej wypowiedzi na temat wykonanych zadań- projektów.
A) wydawnictwa: czasopisma, magazyny, strony internetowe:
- FORMAT pismo artystyczne,(kwartalnik), wydawca ASP Wrocław
www.format-net.pl
- ARLUK, pismo artystyczne,(kwartalnik), wydawca Stowarzyszenie Kulturalne ARTES, Poznań
www.artluk.com
- ARTEON, magazyn o sztuce, wydawca Dom Wydawniczy ,, Kruszona" Sp. z o.o. Poznań
www.arteon.pl
- 2+3D grafika plus produkt - Kwartalnik projektowy ( Ogólnopolski kwartalnik poświęcony grafice użytkowej, projektowaniu produktu oraz historii polskiego projektowania), wydawca 2+3D Kraków
www.2plus3d.pl
- AUTOPORTRET - PISMO O DOBREJ PRZESTRZENI (kwartalnik- polsko- angielski), wydawca Małopolski Instytut Kultury
- MOCAK forum - pismo o charakterze interdyscyplinarnymz arówno na poziomie teorii sztuki, jak i praktyki artystycznej, wydawca- Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK
https://mocak.pl/mocak-forum
- STOWARZYSZENIE MIĘDZYNARODOWE TRIENNALE GRAFIKI - KRAKÓW
http://www.triennial.cracow.pl/
- WIRTUALNE MUZEUM WSPÓŁCZESNEJ GRAFIKI
http://www.icondata.triennial.cracow.pl/
- POLISH PRINTMAKING
http://www.polishprintmaking.com/
- MUZEUM SZTUKI WSPÓŁCZESNEJ w Krakowie- MOCAK
- EXIT – Nowa Sztuka w Polsce- kwartalnik
- OBIEG_polsko-angielski kwartalnik internetowy
- Kultura Współczesna- kwartalnik
http://www.kulturawspolczesna.pl/
Akcent- kwartalnik
FLASH ART
http://www.flashartonline.com/
ARTFORUM
B) Katalogi i wydawnictwa:
- z konkursów i wystaw zbiorowych z zakresu grafiki, malarstwa, fotografii, rzeźby i działań interdyscyplinarnych,
- dotyczące indywidualnej twórczości artystów reprezentujących współczesne, szeroko rozumiane działania artystyczne.
- Wprowadzenie w problematykę widzenia, WFP,ASP Kraków, Jan Pamuła
- Świadomość kadru, Z. Tomaszczuk, Września 2003
- Maria Rzepińska – „ Historia koloru” ,Arkady , W-wa, 1989 ,t. 1i2
- Klaus Honef – „Contemporary art.”, Taschen , Kolonia ,1992
- Główne kontrowersje estetyki współczesnej,B.Dziemidok
- Margolis J., Czym, w gruncie rzeczy, jest dzieło sztuki?, Kraków 2004
- Lev Manovich, Język nowych mediów, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2006
- R.W.Kluszczyński, Sztuka Interaktywna-Od dzieła –instrumentu do interaktywnego spektaklu, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2010
- Interaktywne Media Sztuki,red A. Porczak, ASP Kraków 2009
- Estetyka cyfrowa, N.Bolz, przeł J.Ostaszewski, red.A. Gwóźdź
- Sztuka i iluzja, B.Gombrich, PWN,Warszawa 1984
- Punkt,linia,płaszczyzna, W.Kandinsky, Warszawa 1989
- Sztuka i percepcja wzrokowa, R.Arnheim,PWN,Warszawa 1979
- Namiętności i inne przypadki, /Izabella Gustowska: Passions and Other Cases, Centrum Sztuki Współczesnej, Warszawa 2001,
- Społeczeństwo informacyjne, Cyberkultura. Sztuka, Multimediów, R.W.Kluszczyński , Rabid, Kraków 2001,
- Kuczyńska A., Piękno. Mit i rzeczywistość, Warszawa 1972.
- Stróżewski Wł., Wokół piękna, Kraków 2002.
- Wasyl Kandyński, O duchowości w sztuce, Państwowa Galeria Sztuki, łódź, 1996
- Władysław Ślesicki, Techniki malarskie, spoiwa organiczne, Wydawnictwo Arkady, Warszawa,1984
- katalogi monograficzne i katalogi z wystaw różnych artystów.
Plener jest niezbędnym uzupełnieniem działań właściwie w zakresie wszystkich przedmiotów kierunkowych polegających na szeroko rozumianej kreacji obrazu wizualnego.
Cyt."Jest to czas bardzo przyspieszający i wyraźnie wspierający rozwój artystyczny studenta.Plener otwiera przed studentem nowe możliwości, kreatywności artystycznej, które często są nie do uzyskania w warunkach pracowni artystycznej. Działalność plenerowa uwalnia swobodę wypowiedzi artystycznej, podpowiada nowe rozwiązania, uwalnia również studenta od codziennych schematów, niezbędnych w kształceniu pracownianym, a otwiera na interpretację, nowe sposoby wypowiedzi artystycznych" Norbert Smużniak Sylabus / Malarstwo/Plener
Zmodyfikowane przez dr Katarzyna Dziuba (ostatnia modyfikacja: 18-06-2018 00:38)