SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Społeczne aspekty muzyki popularnej - przedmiot ogólnouczelniany - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Społeczne aspekty muzyki popularnej - przedmiot ogólnouczelniany
Kod przedmiotu 14.2-WP-UZP-SpAsMuzPop-1w- 16
Wydział Oferta ogólnouczelniana
Kierunek Oferta ogólnouczelniana
Profil -
Rodzaj studiów
Semestr semestr zimowy 2018/2019
Jednostka obsługująca przedmiot Wydział Nauk Społecznych
Informacje o przedmiocie
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Dorota Bazuń
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 18 1,2 Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zaprezentowanie wybranych zjawisk muzycznych w perspektywie socjologicznej i

zapoznanie studentów możliwością opisu socjologicznego w odniesieniu do wybranych aspektów muzyki

popularnej.

Wymagania wstępne

brak

Zakres tematyczny

  1. Muzyka a relacje między pokoleniami
  2. Tłum, audytorium, wspólnota. Jakie są źródła popularności masowych wydarzeń muzycznych?
  3. Grupa muzyczna jako zespół zadaniowy. Co decyduje o trwałym sukcesie zespołu muzycznego?
  4. Siła bardów. Na czym polega rola społeczna barda?
  5. Na pograniczu kiczu. Jakie są przyczyny popularności chałturników?
  6. Od piosenki do oratorium. Dlaczego niektórzy muzycy radykalnie zmieniają i udoskonalają swój
  7. repertuar?
  8. Muzyka a tożsamość grupowa – grupy subkulturowe
  9. Muzyka/muzycy wobec problemów tego świata
  10. Muzyka a narkotyki
  11. Muzycy wobec problemów współczesnego świata.
  12. Bliscy a nieznajomi. Kultura i muzyka sąsiadów. Dyfuzja kulturowa w zglobalizowanym świecie.

Metody kształcenia

Wykład z elementami dyskusji.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie sprawdzianów (pisemnych – gdy grupa większa niż 30 osób lub ustnych w przypadku grup mniejszych), pytania/zadania proponowane przez prowadzącego wykład dotyczą bieżącego materiału poruszanego na wykładzie (minimum 5 sprawdzianów). Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich wypowiedzi na zajęciach.

Literatura podstawowa

Piotrowski G. (2016), Muzyka popularna. Nasłuchy i namysły, Warszawa

Filipiak G., Perspektywy socjologicznych badań muzyki, Wyd. Nakom, Poznań 1997.

Literatura uzupełniająca

Bardowie, J. Sawicka, E. Paczoska (red.), wydawnictwo Ibidem, Łódź 2001.

Blaukopf K., Musical Life in a Changing Society: Aspects of Musical Sociology. Portland, OR: Amadeus Press 1992.

Kłoskowska A., Kultura masowa: krytyka i obrona, PWN, Warszawa 2005.

Kultura dźwięku. Teksty o muzyce nowoczesnej, Christoph Cox, Daniel Warner (red.), Słowo/obraz, terytoria, Gdańsk 2010.

Misiak T., Muzyka jako wspólnota: kulturowe wzory odbioru muzyki w europejskiej kulturze muzycznej XX wieku, AMFC, Warszawa 1990

Uwagi

Przedmiot jest jednym z kilku oferowanych do wyboru dla studiujących na Uniwersytecie Zielonogórskim


Zmodyfikowane przez mgr Renata Kubiak (ostatnia modyfikacja: 12-04-2018 10:12)