SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Zaawansowane techniki zarządzania jakością |
Kod przedmiotu | 06.9-WM-ZIP-IJ-D-17 |
Wydział | Wydział Mechaniczny |
Kierunek | Zarządzanie i inżynieria produkcji |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra inżyniera |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Projekt | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu „Zaawansowane techniki zarządzania jakością” jest zdobycie wiedzy i umiejętności planowania oraz zarządzania jakością w przedsiębiorstwach, w których kryteria jakościowe podwyższane są przez normy branżowe takie jak np. ISO TS 16949, Normy VDA, HACCP oraz systemy produkcyjne tj. np. TPS. Studenci zapoznają się ze stosowanymi w zakładach przemysłowych narzędziami zaawansowanych metod zarządzania jakością oraz analizą decyzyjną i nowoczesnymi urządzeniami pomiarowymi. Przedmiot przygotowuje do pracy zakresie budowania systemów zarządzania jakością w przedsiębiorstwie zwłaszcza w branży automotive, metalowym spożywczym.
Zarządzanie jakością i bezpieczeństwem, zarządzanie zasobami przedsiębiorstwa, statystyka matematyczna, podstawy metrologii, zarządzanie projektem, zarządzanie strategiczne
Wykład:
Zarządzanie jakością – wprowadzenie, przegląd standardów i systemów zarządzania jakością – normy ISO:
Zarządzanie jakością w produkcji - wbudowana jakość - nowoczesne urządzenia wspomagające kontrolę:
Narzędzia doskonalenia jakości i analiza problemów:
Projekt:
Zadanie projektowe oparte jest o dane zagadnienia zaproponowane przez wykładowcę lub przez studenta. Celem realizacji projektu jest opisanie i prawidłowe zdiagnozowanie problemu badawczego, przedstawienie możliwych metod rozwiązania problemu oraz zaproponowanie konkretnej metody / techniki i wdrożenie jej np. poprzez symulacje do procesu. W projekcie musi być zawarta dokładna procedura dotarcia do sedna problemu poprzez zastosowanie narzędzi procesu rozwiązywania problemów. Zaproponowanie kilku metod, porównanie ich i wybór optymalnej, a następnie szczegółowe opisane możliwych efektów.
Wykład: wykład konwencjonalny
Projekt: projekt realizowany w grupach lub indywidualnie
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład: zaliczenie kolokwium
Projekt: zaliczenie projektu
Ocena końcowa – średnia arytmetyczna ocen z poszczególnych form zajęć.
Hamrol A., Grudowski P., Zymonik Z., Zarządzanie jakością i bezpieczeństwem, PWE, Warszawa, 2013.
Hamrol A., Zarządzanie jakością z przykładami, PWN, Warszawa, 2013.
Łunarski J., Zarządzanie jakością. Standardy i zasady, WNT, Warszawa, 2012.
Masaaki I., Gemba Kaizen, MT Biznes, Warszawa, 2006.
Liker J. K., Droga Toyoty. 14 zasad zarządzania wiodącej firmy produkcyjnej świata, MT Biznes, Warszawa, 2016.
Womack J. P., Jones D. T., Roos D., Maszyna, która zmieniła świat, Prodpress.com, Wrocław, 2008.
Zmodyfikowane przez mgr Karol Dąbrowski (ostatnia modyfikacja: 08-05-2018 09:00)