SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy pielęgniarstwa - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy pielęgniarstwa
Kod przedmiotu 12.6-WL-PielP-PODSTA
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Pielęgniarstwo
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata pielęgniarstwa
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 14
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr n. med. Joanna Hoffmann-Aulich
  • mgr Anna Gwara
  • dr Monika Lato-Pawłowska
  • mgr Grażyna Milewska-Wilk
  • dr Beata Wudarczyk
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Egzamin
Laboratorium 90 6 - - Zaliczenie na ocenę
Praktyka 120 8 - - Zaliczenie na ocenę
Zajęcia praktyczne 80 5,33 - - Zaliczenie na ocenę
Samokształcenie 15 1 - - Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Przygotowanie studenta w zakresie teorii i praktyki do samodzielnego prowadzenia holistycznej opieki w stosunku do człowieka w różnych fazach: zdrowia, zagrożenia chorobą, chorobie oraz umieraniu. Realizacja funkcji zawodowych pielęgniarstwa: opiekuńczej, rehabilitacyjnej, terapeutycznej itd.

Wymagania wstępne

Podstawy biologii, chemii, fizyki na poziomie maturalnym.

Zakres tematyczny

Wykład:

  1. Proces pielęgnowania na świecie i w Polsce. Proces pielęgnowania, jako metoda pracy z pojedynczym człowiekiem, rodziną, grupą osób. Proces pielęgnowania, jako metoda pracy z pacjentem.
  2. Diagnoza pielęgniarska. Gromadzenie danych do określenia stanu bio-psycho- społecznego człowieka z różnych źródeł. Indywidualna opieka pielęgniarska.
  3. Udział i odpowiedzialność pielęgniarki w procesie diagnozowania, leczenia
    i rehabilitacji. Szpital, jako środowisko pacjenta. Działania pielęgniarskie w stosunku do pacjenta w aspekcie bio – psycho – społecznym. 
  4. Działania pielęgniarskie skierowane na profilaktykę powikłań związanych z działaniami diagnostycznymi, leczniczymi i rehabilitacyjnymi.
  5. Współpraca pielęgniarki w zakresie leczenia farmakologicznego pacjentów. Wykonywanie zabiegów oraz podawanie leków różnymi drogami; przez układ pokarmowy, oddechowy, moczowy, drogą wstrzyknięć, na skórę i błony śluzowe. Stosowanie zabiegów przeciw zapalnych.
  6. Ocena stanu, rozpoznanie problemów pielęgnacyjnych u pacjentów z zaburzeniami w funkcjonowaniu narządów i układów: termoregulacji, ze zmianami na skórze, w tym odleżynami, układu krążenia i oddechowego, pokarmowego, moczowego, nerwowego (chory nieprzytomny), narządów zmysłów (wzroku i słuchu), cierpiących z powodu bólu, umierających oraz planowanie opieki.

Laboratoria:

  1. Ocena podstawowych czynności życiowych człowieka.
  2. Ocena stanu ogólnego pacjenta
  3. Pomiar wzrostu i masy ciała.
  4. Przygotowanie chorego do podstawowych badań diagnostycznych: pobieranie wymazów, plwociny, kału, moczu do badania ogólnego i bakteriologicznego, na poziom cukru i acetonu.
  5. Mycie chirurgiczne rąk.
  6. Przygotowanie pakietu, stolika opatrunkowego.
  7. Wykonanie opatrunku rany „czystej”, „brudnej”.
  8. Punkcja szpiku.
  9. Punkcja lędźwiowa.
  10. Punkcja jamy brzusznej.
  11. Punkcja jamy opłucnej.
  12. Podawanie leków przez układ pokarmowy, oddechowy, moczowo­ płciowy, skórę  i błony śluzowe (podawanie leków doustnie; podawanie czopków; zakrapianie leku do nosa, ucha, oka;
  13. Zapobieganie zakażeniom podczas kaniulacji żył w przypadku wlewów dożylnych i niektórych badań diagnostycznych.
  14. Zapobieganie powikłaniom w procesie pielęgnowania (odleżyny, odparzenia).
  15. Podawanie leków drogą dotkankową, wstrzyknięcia podskórne i śródskórne.
  16. Leczenie krwią i wymogi krwiolecznictwa.
  17. Inhalacje, podawanie tlenu; wprowadzanie leku przez zgłębnik żołądkowy; wprowadzanie leku do dróg moczowo-płciowych). Zewnętrzne stosowanie leków i opatrunków (nakładanie maści i kremów, wykonywanie opatrunków, stosowanie talków i pudrów w łóżku).
  18. Udzielanie pierwszej pomocy - Ułożenie w pozycji bezpiecznej.
  19. Przygotowanie zestawu przeciwwstrząsowego.
  20. Reanimacja sercowo-płucna - udrożnienie dróg oddechowych i przywrócenie czynności oddechowej, oraz stosowanie przenośnych przyrządów do sztucznego oddychania.
  21. Masaż zewnętrzny serca u dzieci i dorosłych.
  22.  Sposoby tamowania krwotoków - tamowanie krwawienia z nosa, bezpośredni ucisk, opaska uciskowa
  23. Postępowanie w przypadku ukąszenia i użądlenia przez owady i zwierzęta.
  24. Postępowanie w przypadku uszkodzenia oka.
  25. Płukanie oka i ucha.
  26. Pielęgnowanie pacjenta z tracheotomią.
  27. Pierwsza pomoc przedlekarska.
  28. Toaleta pośmiertna.

Zajęcia praktyczne/Praktyka zawodowa:

Obejmują kształtowanie podstawowych umiejętności praktycznych oraz postaw etycznych niezbędnych do świadczenia opieki pielęgniarskiej w zakresie zaspokajania potrzeb, problemów zdrowotnych chorych przebywających w szpitalu. Udział pielęgniarki w diagnozie, leczeniu, rehabilitacji. Opieka pielęgniarska w różnych jednostkach chorobowych. Planowanie opieki pielęgniarskiej – proces pielęgnowania.

  1. Zapoznanie studenta z miejscem odbywania zajęć praktycznych, topografią oddziału oraz wyposażeniem. Poznanie organizacji pracy w oddziale szpitalnym i zadań członków zespołu terapeutycznego. Umiejętne  nawiązanie kontaktu z chorym i jego rodziną oraz członkami zespołu terapeutycznego. Zapobieganie zakażeniom szpitalnym.
  2. Czynny udział w przyjęciu chorego do szpitala. oraz w jego adaptacji do warunków szpitalnych. Przeprowadzanie wywiadu z chorym. Obserwacja stanu pacjenta. Pomiar i rejestracja wartości podstawowych funkcji życiowych.
  3. Obserwacja przygotowania chorego do badań diagnostycznych pomocniczych i specjalistycznych.
  4. Rozpoznawanie potrzeb zdrowotnych, problemów pielęgnacyjnych człowieka chorego oraz planowanie opieki.  prawidłowego oddychania, odżywiania, wydalania, bezpieczeństwa, wygody, higieny osobistej i otoczenia, ruchu i wypoczynku w oparciu o założenia teoretyczne pielęgniarstwa V. Henderson.
  5. Dokumentowanie pielęgnowania chorego.
  6. Podawaniu leków podskórnie (insuliny, preparatów heparyny), drogą układu oddechowego (tlen, inhalacje), przez skórę (okłady).
  7. Udział w wybranych elementach rehabilitacji - oddechowej.
  8. Obserwowanie i uczestniczenie w wypisywaniu chorego ze szpitala.
  9. Świadczenie opieki pielęgniarskiej zgodnie z zasadami etycznymi i prawnymi.
  10. Organizowanie pracy własnej i współudział w organizowaniu pracy innych.
  11. Ocena

 

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny, zajęcia w pracowni pielęgniarstwa, metody praktyczne – ćwiczeniowe, dyskusja, pokaz, metoda przypadków, symulacja medyczna w CSM.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład – egzamin przeprowadzony w formie pisemnej, warunkiem zdania egzaminu jest uzyskanie 60% punktów możliwych do zdobycia. Do egzaminu student jest dopuszczany na podstawie zaliczenia ćwiczeń, laboratoriów i zajęć praktycznych.

Laboratoria - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć, przewidzianych do realizacji w ramach programu. Ocenie podlegają sprawdziany wprowadzające do zajęć/tematu, sprawdziany wiedzy teoretycznej w formie odpowiedzi ustnej lub kolokwium (po uzyskaniu 60% pkt . możliwych do zdobycia) oraz praktycznej – wykonanie zadania po każdym bloku tematycznym (losowanie przypadków i zabiegów ). W przypadkach nieobecności, Student odrabia zajęcia w terminie i miejscu uzgodnionym z prowadzącym. 

Zajęcia praktyczne - warunkiem zaliczenia zajęć jest wykonanie zadania indywidualnego z zakresu diagnozy, procesu pielęgnowania i edukacji zdrowotnej pacjenta. Ocenie podlega współpraca w zespole i zaangażowanie studenta. Do zajęć praktycznych w II semestrze przystępuje student, który zaliczył na ocenę pozytywną zajęcia w I semestrze.

Praktyka zawodowa- warunkiem zaliczenia praktyki jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich umiejętności praktycznych przewidzianych do realizacji w ramach programu praktyki w czasie pracy z pacjentem. Student może odbyć praktykę po zaliczeniu na ocenę pozytywną zajęć praktycznych. W przypadkach nieobecności, Student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z opiekunem praktyki.

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna z Egzaminu, laboratoriów, zajęć praktycznych. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

Samokształcenie - warunkiem zaliczenia jest przygotowanie:

  1. Tradycyjne i nowoczesne pielęgniarstwo. Pielęgniarstwo zadaniowe i Primary Nursing. Dokonaj krytycznej oceny modeli (forma: prezentacja, plakat, forma graficzna- wykres- umiejętność przekazania wiedzy)
  2. Analiza Ustawy o Zawodzie Pielęgniarki i Położnej w zakresie kształcenia zawodowego (forma: prezentacja, odpowiedź ustna)
  3. Działalność OIPiP na terenie Polski. Ustawa o Samorządzie Pielęgniarek i Położnych (forma: prezentacja, odpowiedź ustana).

Literatura podstawowa

 

  1. Kilańska D., Międzynarodowa Klasyfikacja Praktyki. ICNP w praktyce pielęgniarskiej, PZWL, Warszawa 2015
  2. Zarzycka D., Ślusarska B, Podstawy pielęgniarstwa T I, II, PZWL, Warszawa 2017.
  3. Zarzycka D., Ślusarska B., Majda A., Umiejętności Pielęgniarskie Katalog Check- List. Materiały Ćwiczeniowe z Podstaw Pielęgniarstwa PZWL, Warszawa 2017.
  4. Ślusarska B., Zarzycka D., Zahradniczek K., Podstawy pielęgniarstwa, Tom I i II, Założenia teoretyczne, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2011.

Literatura uzupełniająca

  1. Kawczyńska-Butrym K.: Pielęgniarstwo rodzinne teoria i praktyka, Centrum Edukacji Medycznej, Warszawa 1997.
  2. Mikołajewska E.: Osoba ciężko chora i niepełnosprawna w domu, Wydawnictwo lekarskie PZWL, Warszawa 2012.
  3. Szczerbińska K. (red.). Dostępność opieki zdrowotnej i pomocy społecznej dla osób starszych w Polsce. Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2006.
  4. Wieczorowska-Tobis K., Kostka T. Borowicz A.: Fizjoterapia w geriatrii, Wydawnictwo lekarskie PZWL, Warszawa 2011.
  5. Kilańska D.: Pielęgniarstwo w podstawowej opiece zdrowotnej. Makmed, Lublin 2010
  6. Levene S.: Leczenie cukrzycy typu 2 w podstawowej opiece zdrowotnej, Via Medica, Gdańska 2005.
  7. Lukas W.: Wprowadzenie do nauczania praktycznych umiejętności w medycynie rodzinnej. Zdrowie i Zarządzanie, 2002,
  8. Brosowska B., Mielczarek-Pankiewicz E.: Pielęgniarstwo środowiskowe, tom 2, Makmed, Lublin 2008,
  9. Chołuj B.: System opieki zdrowotnej. WN Scholar, Warszawa 2002.
  10. Kawczyńska-Butrym K.: Wyzwania rodziny:zdrowie, choroba, niepełnosprawność, starość. Makmed, Lublin 2008
  11. Kawczyńska-Butrym Z.: Diagnoza Pielęgniarska, Centrum Edukacji Medycznej, Warszawa 1999.
  12. Kawczyńska-Butrym Z.: Podstawy pielęgniarstwa rodzinnego. Wydawnictwo lekarskie PZWL, Warszawa 1995.
  13. Kawczyńska-Butrym Z.: Rodzina-zdrowie-choroba. Koncepcja i praktyka pielęgniarstwa rodzinnego. Czelej, 2001
  14. Czasopisma i podręczniki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ (bazy danych w układzie alfabetycznym) http://www.bu.uz.zgora.pl/

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Ewa Skorupka (ostatnia modyfikacja: 14-08-2018 20:09)