SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Promocja zdrowia - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Promocja zdrowia
Kod przedmiotu 12.9-WL-PielP-PROM
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Pielęgniarstwo
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata pielęgniarstwa
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr n. med. Ryszard Stryjski
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę
Zajęcia praktyczne 20 1,33 - - Zaliczenie na ocenę
Samokształcenie 30 2 - - Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Przygotowanie studenta do włączenia się w realizację programów promocji zdrowia skierowanych do różnych osób, grup i społeczności (pacjentów, uczniów, rodzin, pracowników, społeczności lokalnej, samorządu). Edukacja zdrowego stylu życia.

Wymagania wstępne

Znajomość biologii na poziomie maturalnym.

Zakres tematyczny

Ćwiczenia:

  1. Projekty promocji zdrowia.
  2. Wsparcie społeczne w promocji zdrowia.
  3. Rola edukacji seksualnej i psychicznej.
  4. Promocja zdrowia a zjawiska patologii społecznej, niepełnosprawności.
  5. Promocja zdrowia a ochrona środowiska.
  6. Planowanie edukacji zdrowotnej w pielęgniarstwie.
  7. Główne problemy zdrowotne i sposoby zapobiegania im.
  8. Edukacja zdrowotna.
  9. Etyczno – deontologiczne aspekty promocji zdrowia.
  10. Polityka zdrowotna a promocja zdrowia.
  11. Promocja zdrowia w pielęgniarstwie.

Zajęcia praktyczne:

  1. Edukacja zdrowotna w wybranych placówkach z uwzględnieniem kryterium wieku i stanu zdrowia: dziecka, osoby dorosłej, osoby starszej.
  2. Konstruowanie własnego programu zdrowia.

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny, wykład konwersacyjny, gry dydaktyczne, pogadanka.

 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć, przewidzianych do realizacji w ramach programu. Ocenie podlegają: kolokwium zaliczeniowe w formie 5 pytań problemowych ocenianych w skali 0-5 punktów (zaliczenie po uzyskaniu 60% punktów), przygotowanie i zaprezentowanie wybranego problemu z zakresu promocji zdrowia (prezentacja stanowi 20% a kolokwium 80% oceny końcowej z ćwiczeń).  W przypadkach nieobecności, Student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia.

Zajęcia praktyczne – warunkiem zaliczenia zajęć jest wykonanie zadania indywidualnego polegającego na opracowaniu zagadnienia promocyjnego w formie prezentacji multimedialnej, scenki, materiałów informacyjnych, ulotek, plakatów lub konspektu zajęć na wybrany temat promocyjny wraz z realizacją w przedszkolu lub szkole podstawowej.

Samokształcenie - praca pisemna na temat wybranego zagadnienia z zakresu promocji zdrowia.

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

Literatura podstawowa

 

  1. Pike S., Forster D.: Promocja zdrowia dla wszystkich. Czelej, Lublin 1998.
  2.  Woynarowska B. (red.): Zdrowie i szkoła. PZWL, Warszawa 2000.
  3. Woynarowska B., Kapica M.: Teoretyczne podstawy edukacji zdrowotnej. Stan i oczekiwania. Materiały z Konferencji Naukowej w Kamieniu Śląskim, 25-26.IX.2000.
  4. Karski J. B.: Promocja zdrowia. Ignis, Warszawa 1999.
  5. Karski J., Śłońska Z., Wasilewski B.: Promocja zdrowia. Sanmedia, Warszawa 1994.
  6. Andruszkiewicz A., Banaszkiewicz M.: Promocja zdrowia dla studentów studiów licencjackich kierunku pielęgniarstwo i położnictwo. Czelej, Lublin 2008

Literatura uzupełniająca

  1. Woynarowska B.: Szkoła promująca zdrowie. KOWEZ, Warszawa 2000.
  2. Kulik T. B., Wrońska I.: Zdrowie w medycynie i naukach społecznych. Oficyna Wydawnicza Fundacji Uniwersyteckiej, Stalowa Wola 2000.

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Ewa Skorupka (ostatnia modyfikacja: 09-08-2018 16:07)