SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pediatria i pielęgniarstwo pediatryczne - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pediatria i pielęgniarstwo pediatryczne
Kod przedmiotu 12.6-WL-PielP-PEDIA
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Pielęgniarstwo
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata pielęgniarstwa
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 10
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Iwona Bonikowska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 0 0 - - Egzamin
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę
Praktyka 160 10,67 - - Zaliczenie na ocenę
Zajęcia praktyczne 80 5,33 - - Zaliczenie na ocenę
Samokształcenie 15 1 - - Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Przekazanie wiedzy dotyczącej rozwoju fizycznego, motorycznego, psychicznego dziecka w różnym okresie życia. Nabycie umiejętności rozpoznawania problemów pielęgnacyjnych, planowania i  sprawowania opieki nad dzieckiem zdrowym i chorym z uwzględnieniem jego potrzeb biopsycho - społecznych. Kształtowanie postawy odpowiedzialności za realizowane zadania oraz współpracy z rodziną, szkołą i innymi instytucjami sprawującymi opiekę nad dziećmi.

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu mikrobiologii, biochemii, anatomii, fizjologii i patofizjologii.

Zakres tematyczny

 Ćwiczenia:

1. Stany zagrożenia życia u dziecka.

2. Czynniki ryzyka i zagrożeń zdrowotnych u dzieci.

3. Pielęgnacja dziecka zdrowego oraz chorego w wybranych jednostkach klinicznych ( w zakresie poszczególnych układów, chorobie zakaźnej, przewlekłej i ostrej, nowotworowej). Ocena i monitorowanie bólu oraz postępowanie przeciwbólowe.

4. Opieka nad dziećmi ze specjalnymi problemami zdrowotnymi. Hospitalizacja dziecka. Zespół dziecka maltretowanego.

5. Dokumentacja obowiązująca w sprawowanej opiece nad dzieckiem zdrowym i chorym.

6. Pielęgniarka jako członek zespołu interdyscyplinarnego.

Zajęcia praktyczne

1. Rozpoznawanie i planowanie opieki u dzieci w różnym wieku, stanie zdrowia i wybranych jednostkach klinicznych.

2. Pielęgnowanie dzieci z zaburzeniami odżywiania.

3. Ocena i monitorowanie stanu chorego dziecka w różnych przedziałach wiekowych. Wczesne rozpoznawanie czynników ryzyka zagrażającym zdrowiu i życiu w odniesieniu do funkcjonowania układów i narządów dziecka.

4.Udział i opieka w trakcie oraz po badaniach i zabiegach diagnostycznych wykonywanych u dzieci w różnym wieku i stanie zdrowia.

5. Rola pielęgniarki w prowadzeniu obserwacji dziecka po podaniu leków, uwzględniając ich działania terapeutyczne, niepożądane oraz interakcję z innymi lekami i drogami podania.

6. Zasady przyjęcia dziecka w przedsiębiorstwie podmiotu leczniczego z uwzględnieniem wieku i stanu zdrowia dziecka.

7. Rozpoznanie problemów pielęgnacyjnych i realizacja procedur postępowania pielęgnacyjnego u noworodka w stanach zagrożenia życia.

8. Cele, planowanie i realizacja opieki nad wcześniakiem i noworodkiem.

9. Edukacja dzieci w zakresie umacniania zdrowia, stymulacja do samo opieki.

10. Rola pielęgniarki w rozpoznawaniu powikłań leczenia farmakologicznego, dietetycznego, rehabilitacyjnego i leczniczo – pielęgnacyjnego.

11. Zadania pielęgniarki w dokumentowaniu opieki nad chorym.

12. Rola pielęgniarki w  sytuacjach trudnych dziecka (ból, cierpienie, rozłąka, umieranie).

13. Pielęgniarka jako członek zespołu interdyscyplinarnego.

Praktyka zawodowa:

1. Opieka pielęgniarska w poszczególnych jednostkach chorobowych u dzieci.

2. Pielęgniarka w kształtowaniu środowiska wychowawczego i terapeutycznego dziecka.

3. Doskonalenie technik i procedur pielęgniarskich stosowanych w opiece nad dzieckiem zdrowym i chorym w różnym jego stanie.

4. Monitorowanie stanu zdrowia dziecka w czasie choroby w kierunku powikłań i wczesne im zapobieganie.

5. Dokumentowanie sytuacji zdrowotnej pacjenta i realizowanej opieki pielęgniarskiej.

6. Doskonalenie doboru interwencji pielęgniarskich do rodzaju problemów pielęgnacyjnych.

7. Edukacja zdrowotna dziecka w kierunku profilaktyki powikłań choroby i umacniania zdrowia.

8. Zadania pielęgniarki w pracy zespołu interdyscyplinarnego w rozwiązywaniu dylematów etycznych z zachowaniem zasad kodeksu etyki zawodowej.

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny, praca z książką, metoda przypadków, metoda sytuacyjna, metoda algorytmiczna, pokaz, pogadanka, instruktaż.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład – egzamin przeprowadzony w formie pisemnej (test jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru), warunkiem zdania egzaminu jest uzyskanie 60% punktów możliwych do zdobycia. Do egzaminu student jest dopuszczany na podstawie zaliczenia ćwiczeń i zajęć praktycznych.

Ćwiczenia - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć, przewidzianych do realizacji w ramach programu. Ocenie podlegają: odpowiedzi ustne i test z progami punktowymi sprawdzający wiedzę, wykonanie zadania indywidualnego i obserwacja bezpośredniej pracy z pacjentem. W przypadkach nieobecności, Student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia.

Zajęcia praktyczne – warunkiem zaliczenia zajęć jest wykonanie zadania indywidualnego polegającego na rozpoznaniu problemów pielęgnacyjnych wybranego pacjenta oraz ustalenie planu postępowania pielęgniarskiego, na ocenę składają się: ocena wiedzy (33%), ocena i obserwacja  umiejętności praktycznych (34%), ocena postawy (33%).

Praktyka zawodowa- warunkiem zaliczenia praktyki jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich umiejętności praktycznych przewidzianych do realizacji w ramach programu praktyki w czasie pracy z pacjentem, na ocenę składają się: ocena wiedzy (33%), ocena i obserwacja  umiejętności praktycznych (34%), ocena postawy (33%). Student może odbyć praktykę po zaliczeniu na ocenę pozytywną zajęć praktycznych. W przypadkach nieobecności, Student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z opiekunem praktyki.

Samokształcenie - praca pisemna z zakresu chorób wieku rozwojowego (forma: esej, studium przypadku, prezentacja multimedialna).

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

 

 

Literatura podstawowa

  1. Barczykowska E,Ślusarz R, Szewczyk M. Pielęgniarstwo w pediatrii. Wyd. Borgis Warszawa 2006.
  2. Cepuch G, Krzeszowska B, Perek M, Twarduś K. Modele pielęgnowania dziecka przewlekle chorego. Wyd. Lekarskie PZWL Warszawa 2011.
  3. Cepuch G., Perek M., Modele opieki pielęgniarskiej nad dzieckiem z chorobą ostrą i zagrażającą życiu. Wyd. Lekarskie PZWL Warszawa 2012
  4. Górnicki B, Dębiec B., Baszczyński J. (red.): Pediatria, tom 1i 2. Wyd. Lekarskie PZWL Warszawa 2005.
  5. Luxner K.L.: Pielęgniarstwo pediatryczne Delmara. Wyd. Elservier Urban &Partner, Wrocław 2006.
  6. Pawlaczyk B. (red.). Pediatria dla studentów pielęgniarstwa. Wyd. Lekarskie PZWL Warszawa 2005.
  7. Radzikowski A, Banaszkiewicz A. Pediatria podręcznik dla studentów pielęgniarstwa. Wyd. Medipage Warszawa 2008.
  8. Świetliński J. Neonatologia i opieka nad noworodkiem. Tom 1-2. Wyd. Lekarskie PZWL Warszawa 2017.

Literatura uzupełniająca

  1. Bożkowa K., Kamieńska E.: Dawkowanie leków u noworodków, dzieci i młodzieży. PZWL, Warszawa 2010
  2.  Kawalec W., Milanowski A. (red.): Diagnostyka różnicowa najczęstszych objawów w praktyce pediatrycznej. PZWL, Warszawa 2005.
  3. Kornacka M., K. (red.): Noworodek przedwcześnie urodzony – pierwsze lata życia. PZWL, Warszawa 2005.
  4. Kowalczyk J. R. (red.): Stany przebiegające z powiększeniem węzłów chłonnych. PZWL, Warszawa 2005.
  5. Krawczyński M.: Farmakoterapia dzieci i młodzieży. PZWL, Warszawa 2009.
  6. Krawczyński M.: Norma kliniczna w pediatrii. PZWL, Warszawa 2000.
  7. Krawczyński M.: Propedeutyka pediatrii. PZWL, Warszawa 2009.
  8. Muscart M.: Pediatria i pielęgniarstwo pediatryczne. Czelej Lublin 2005.
  9. Obuchowicz A.: Badanie podmiotowe i przedmiotowe w pediatrii. PZWL, Warszawa 2010.
  10. Rudkowski Z.: Choroby zakaźne i pasożytnicze u dzieci. PZWL, Warszawa 2005.
  11. Ryżka J., Socha J. (red.): Zaburzenia czynnościowe układu pokarmowego u dzieci i młodzieży. PZWL, Warszawa 2005.
  12. Strange W., Ahrens G.: Medycyna ratunkowa wieku dziecięcego. Elsevier 2003.
  13.  Zeman K. (red.): Zaburzenia odporności u dzieci. PZWL, Warszawa 2005.
  14. Cabalska B. (red.). Wybrane choroby metaboliczne u dzieci. PZWL, Warszawa 2005.
  15. Czernik J. Chirurgia dziecięca. Wyd. Lekarskie PZWL Warszawa 2005.
  16. Grenda R. (red.): Wybrane zagadnienia z nefrologii dziecięcej. Wyd. Lekarskie PZWL Warszawa 2005.
  17. Grygalewicz J. (red.): Zaburzenia świadomości u dzieci. Wyd. Lekarskie PZWL Warszawa 2005.
  18. Krawczyński M. (red.): Norma kliniczna w pediatrii. Wyd. Lekarskie PZWL Warszawa 2005.
  19. Krawczyński M. Propedeutyka pediatrii. Wyd. Lekarskie PZWL Warszawa 2002.
  20. Kubicka K, Kawalec W. (red.). Pediatria. Wyd. Lekarskie PZWL Warszawa 2005.
  21. Matysiak M. (red.). Hematologia w praktyce pediatrycznej. Wyd. Lekarskie PZWL Warszawa 2005.
  22. Namysłowska I. (red.). Psychiatria dzieci i młodzieży. Wyd. Lekarskie PZWL Warszawa 2005.
  23. Szczapa J. (red.). Podstawy neonatologii. Wyd. Lekarskie PZWL Warszawa 2008.
  24. Szewczyk A. Pielęgniarstwo diabetologiczne. Wyd. Lekarskie PZWL Warszawa 2013.
  25. Czasopisma i podręczniki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ (bazy danych w układzie alfabetycznym) http://www.bu.uz.zgora.pl/

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Iwona Bonikowska (ostatnia modyfikacja: 22-05-2019 10:04)