SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Neurologia i pielęgniarstwo neurologiczne - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Neurologia i pielęgniarstwo neurologiczne
Kod przedmiotu 12.6-WL-PielP-NEUROL
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Pielęgniarstwo
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata pielęgniarstwa
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 6
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr n. med. Paweł Jarmużek, prof. UZ
  • dr Jolanta Chmielowiec
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 0 0 - - Egzamin
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę
Praktyka 80 5,33 - - Zaliczenie na ocenę
Zajęcia praktyczne 40 2,67 - - Zaliczenie na ocenę
Samokształcenie 15 1 - - Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest wzbogacenie i usystematyzowanie wiedzy i umiejętności w zakresie profesjonalnego pielęgnowania chorych ze schorzeniami neurologicznymi i/lub urazami układu nerwowego.

Wymagania wstępne

Wiedza w zakresie anatomii i fizjologii człowieka, patofizjologii chorób oraz przedmiotów zrealizowanych w ramach kierunku w dotychczasowym programie.

Zakres tematyczny

Ćwiczenia:

  1. Pielęgnowanie chorych na padaczkę: istota choroby, przyczyny i objawy, pomoc choremu w czasie napadu padaczki, pomoc w czasie dużego napadu padaczki.
  2. Proces pielęgnowania chorych na stwardnienie rozsiane: przyczyny, objawy i leczenie stwardnienia rozsianego; czynniki przyśpieszające ustąpienie ostrego rzutu choroby; proces pielęgnowania chorego na stwardnienie rozsiane.
  3. Proces pielęgnowania pacjentów z zapaleniem opon mózgowo – rdzeniowych: zapalenie opon mózgowo – rdzeniowych – przypomnienie wiadomości; pielęgnowanie chorego nieprzytomnego zgodnie z zasadami obserwacji i opieki nad chorymi z zaburzeniami świadomości; chory w lżejszym stanie z zachowaną świadomością.
  4. Pielęgnowanie pacjentów ze schorzeniami rdzenia kręgowego: pierwsza pomoc przy urazie kręgosłupa; leczenie w warunkach szpitalnych.
  5. Proces pielęgnowania chorego z rwą kulszową: niektóre problemy pacjenta: ból w okolicy krzyżowej, pomoc w samoobsłudze, pozycja leżąca, zaparcia, trudności w oddawaniu moczu w pozycji leżącej, otyłość, siedzący tryb życia; informacje dotyczące samoobsługi.
  6. Pielęgnowanie chorych z zespołami psychoorganicznymi: otępienie starcze (objawy zespołu otępiennego, stopnie zaawansowania rozwoju zespołu otępiennego, przyczyny zespołu otępiennego), choroba Alzheimera (planowanie pielęgnacji, zapewnienie bezpieczeństwa fizycznego).
  7. Samodzielna ordynacja środków spożywczych specjalnego przeznaczenia i wyrobów medycznych

 

Zajęcia praktyczne

  1. Proces pielęgnowania pacjenta z niedowładem i porażeniem. 
  2. Postępowanie z chorym nieprzytomnym.
  3. Pielęgnowanie i leczenie chorego z krwotokiem podpajęczynówkowym.
  4. Pielęgnowanie chorego z guzem mózgu.
  5. Leczenie i pielęgnowanie chorego po urazie mózgu: krwiak nadtwardówkowy, krwiak podtwardówkowy.
  6. Pielęgnowanie chorych po udarach mózgu.
  7. Pielęgnowanie chorych z chorobą Parkinsona.
  8. Pielęgnowanie chorych na padaczkę.
  9. Proces pielęgnowania chorych na stwardnienie rozsiane.
  10. Proces pielęgnowania pacjentów z zapaleniem opon mózgowo – rdzeniowych.
  11. Pielęgnowanie pacjentów ze schorzeniami rdzenia kręgowego.
  12. Proces pielęgnowania chorego z rwą kulszową.
  13. Pielęgnowanie chorych z zespołami psychoorganicznymi.
  14. Zastosowanie środków spożywczych i wyrobów medycznych w przebiegu poszczególnych jednostek chorobowych oraz sytuacji biopsychospołecznej

 

Praktyka zawodowa:

  1. Proces pielęgnowania pacjenta z niedowładem i porażeniem. 
  2. Postępowanie z chorym nieprzytomnym.
  3. Pielęgnowanie i leczenie chorego z krwotokiem podpajęczynówkowym.
  4. Pielęgnowanie chorego z guzem mózgu.
  5. Leczenie i pielęgnowanie chorego po urazie mózgu: krwiak nadtwardówkowy, krwiak podtwardówkowy.
  6. Pielęgnowanie chorych po udarach mózgu.
  7. Pielęgnowanie chorych z chorobą Parkinsona.
  8. Pielęgnowanie chorych na padaczkę.
  9. Proces pielęgnowania chorych na stwardnienie rozsiane.
  10. Proces pielęgnowania pacjentów z zapaleniem opon mózgowo – rdzeniowych.
  11. Pielęgnowanie pacjentów ze schorzeniami rdzenia kręgowego.
  12. Proces pielęgnowania chorego z rwą kulszową.
  13. Pielęgnowanie chorych z zespołami psychoorganicznymi.

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna, studium przypadku

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Egzamin przeprowadzony w formie pisemnej, warunkiem zdania egzaminu jest uzyskanie 50% punktów możliwych do zdobycia. Do egzaminu student jest dopuszczany na podstawie zaliczenia zajęć z semestru IV i V.

Ćwiczenia - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć, przewidzianych do realizacji w ramach programu. Ocenie podlegają: odpowiedzi ustne, kolokwium sprawdzające wiedzę (50 pytań 0-29 ndst, 30 – 34 dst,  35 – 38 dst plus, 39 – 42 db, 43 – 46 db plus, 47 - 50 bdb), wykonanie zadania indywidualnego i obserwacja bezpośredniej pracy z pacjentem. W przypadkach nieobecności, Student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia.

Zajęcia praktyczne – warunkiem zaliczenia zajęć jest wykonanie zadania indywidualnego polegającego na rozpoznaniu problemów pielęgnacyjnych wybranego pacjenta, sformułowaniu diagnozy pielęgniarskiej oraz zaplanowaniu opieki pielęgniarskiej. 

Praktyka zawodowa- warunkiem zaliczenia praktyki jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich umiejętności praktycznych przewidzianych do realizacji w ramach programu praktyki w czasie pracy z pacjentem, udokumentowanie procesu pielęgnowania wybranego pacjenta, aktywne włączenie się w opiekę nad pacjentem, pozytywna ocena opiekuna praktyk. Student może odbyć praktykę po zaliczeniu na ocenę pozytywną zajęć praktycznych. W przypadkach nieobecności, Student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z opiekunem praktyki.

Samokształcenie - przygotowanie pracy pisemnej na temat  opieki na pacjentem neurologicznym (nie krótsza niż pięć stron). 

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

Literatura podstawowa

  1. Jaracz K.: (red.): Pielęgniarstwo neurologiczne. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2008
  2. Kozubski W., Liberski P. (red.): Choroby układu nerwowego. PZWL, Warszawa2005.
  3. Sacharczuk M.: Neurogeneza wieku dorosłego. PZWL, Warszawa 2005.
  4. Prusiński A.: Neurologia praktyczna. PZWL, Warszawa 2005.
  5. Jaracz K.: (red.): Pielęgniarstwo neurologiczne. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2008
  6. Czaja E.: Procedury w neurochirurgii. W: Walewska E., Ścisło L. (red.) Procedury pielęgniarskie w chirurgii. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2012

 

Literatura uzupełniająca

1.       

  1. Gołąb B., Jędrzejewski K.: Anatomia czynnościowa ośrodkowego układu nerwowego. PZWL, Warszawa 2005.
  2. Retinger-Grzesiułowa M., Neurologia i pielęgniarstwo neurologiczne. PZWL, Warszawa 1988 r.
  3. Fuller G.: Badanie neurologiczne. PZWL, Warszawa2005.
  4. Narkiewicz O., Moryś J.: Neuroanatomia czynnościowa i kliniczna. PZWL, Warszawa 2005.
  5. Michałowicz R. (red.): Mózgowe porażenie dziecięce. PZWL, Warszawa 2005.
  6. Prusiński A.: Zawroty głowy. PZWL, Warszawa 2005.
  7. Dilling – Ostrowska E. (red): Zespoły bólowe w neurologii dziecięcej. PZWL, Warszawa 2005
  8. Czasopisma i podręczniki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ (bazy danych w układzie alfabetycznym) http://www.bu.uz.zgora.pl/
  9. Kózka M., Płaszewska – Żywko L. (red.): Modele opieki pielęgniarskiej nad chorym dorosłym. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2010,
  10. Kózka M., Płaszewska – Żywko L. (red.): Procedury pielęgniarskie Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2009,
  11. Kózka M., Płaszewska – Żywko L. (red.): Diagnozy i interwencje pielęgniarskie. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2008

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Ewa Skorupka (ostatnia modyfikacja: 14-08-2018 20:42)