Neurologia i pielęgniarstwo neurologiczne - opis przedmiotu
Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu
Neurologia i pielęgniarstwo neurologiczne
Kod przedmiotu
12.6-WL-PielP-NEUROL
Wydział
Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek
Pielęgniarstwo
Profil
praktyczny
Rodzaj studiów
pierwszego stopnia z tyt. licencjata pielęgniarstwa
Semestr rozpoczęcia
semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr
5
Liczba punktów ECTS do zdobycia
6
Typ przedmiotu
obowiązkowy
Język nauczania
polski
Sylabus opracował
dr n. med. Paweł Jarmużek, prof. UZ
dr Jolanta Chmielowiec
Formy zajęć
Forma zajęć
Liczba godzin w semestrze (stacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne)
Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne)
Forma zaliczenia
Wykład
0
0
-
-
Egzamin
Ćwiczenia
15
1
-
-
Zaliczenie na ocenę
Praktyka
80
5,33
-
-
Zaliczenie na ocenę
Zajęcia praktyczne
40
2,67
-
-
Zaliczenie na ocenę
Samokształcenie
15
1
-
-
Zaliczenie
Cel przedmiotu
Celem przedmiotu jest wzbogacenie i usystematyzowanie wiedzy i umiejętności w zakresie profesjonalnego pielęgnowania chorych ze schorzeniami neurologicznymi i/lub urazami układu nerwowego.
Wymagania wstępne
Wiedza w zakresie anatomii i fizjologii człowieka, patofizjologii chorób oraz przedmiotów zrealizowanych w ramach kierunku w dotychczasowym programie.
Zakres tematyczny
Ćwiczenia:
Pielęgnowanie chorych na padaczkę: istota choroby, przyczyny i objawy, pomoc choremu w czasie napadu padaczki, pomoc w czasie dużego napadu padaczki.
Proces pielęgnowania chorych na stwardnienie rozsiane: przyczyny, objawy i leczenie stwardnienia rozsianego; czynniki przyśpieszające ustąpienie ostrego rzutu choroby; proces pielęgnowania chorego na stwardnienie rozsiane.
Proces pielęgnowania pacjentów z zapaleniem opon mózgowo – rdzeniowych: zapalenie opon mózgowo – rdzeniowych – przypomnienie wiadomości; pielęgnowanie chorego nieprzytomnego zgodnie z zasadami obserwacji i opieki nad chorymi z zaburzeniami świadomości; chory w lżejszym stanie z zachowaną świadomością.
Pielęgnowanie pacjentów ze schorzeniami rdzenia kręgowego: pierwsza pomoc przy urazie kręgosłupa; leczenie w warunkach szpitalnych.
Proces pielęgnowania chorego z rwą kulszową: niektóre problemy pacjenta: ból w okolicy krzyżowej, pomoc w samoobsłudze, pozycja leżąca, zaparcia, trudności w oddawaniu moczu w pozycji leżącej, otyłość, siedzący tryb życia; informacje dotyczące samoobsługi.
Pielęgnowanie chorych z zespołami psychoorganicznymi: otępienie starcze (objawy zespołu otępiennego, stopnie zaawansowania rozwoju zespołu otępiennego, przyczyny zespołu otępiennego), choroba Alzheimera (planowanie pielęgnacji, zapewnienie bezpieczeństwa fizycznego).
Samodzielna ordynacja środków spożywczych specjalnego przeznaczenia i wyrobów medycznych
Zajęcia praktyczne
Proces pielęgnowania pacjenta z niedowładem i porażeniem.
Postępowanie z chorym nieprzytomnym.
Pielęgnowanie i leczenie chorego z krwotokiem podpajęczynówkowym.
Pielęgnowanie chorego z guzem mózgu.
Leczenie i pielęgnowanie chorego po urazie mózgu: krwiak nadtwardówkowy, krwiak podtwardówkowy.
Pielęgnowanie chorych po udarach mózgu.
Pielęgnowanie chorych z chorobą Parkinsona.
Pielęgnowanie chorych na padaczkę.
Proces pielęgnowania chorych na stwardnienie rozsiane.
Proces pielęgnowania pacjentów z zapaleniem opon mózgowo – rdzeniowych.
Pielęgnowanie pacjentów ze schorzeniami rdzenia kręgowego.
Proces pielęgnowania chorego z rwą kulszową.
Pielęgnowanie chorych z zespołami psychoorganicznymi.
Zastosowanie środków spożywczych i wyrobów medycznych w przebiegu poszczególnych jednostek chorobowych oraz sytuacji biopsychospołecznej
Praktyka zawodowa:
Proces pielęgnowania pacjenta z niedowładem i porażeniem.
Postępowanie z chorym nieprzytomnym.
Pielęgnowanie i leczenie chorego z krwotokiem podpajęczynówkowym.
Pielęgnowanie chorego z guzem mózgu.
Leczenie i pielęgnowanie chorego po urazie mózgu: krwiak nadtwardówkowy, krwiak podtwardówkowy.
Pielęgnowanie chorych po udarach mózgu.
Pielęgnowanie chorych z chorobą Parkinsona.
Pielęgnowanie chorych na padaczkę.
Proces pielęgnowania chorych na stwardnienie rozsiane.
Proces pielęgnowania pacjentów z zapaleniem opon mózgowo – rdzeniowych.
Pielęgnowanie pacjentów ze schorzeniami rdzenia kręgowego.
Proces pielęgnowania chorego z rwą kulszową.
Pielęgnowanie chorych z zespołami psychoorganicznymi.
Metody kształcenia
Wykład konwencjonalny, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna, studium przypadku
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Egzamin przeprowadzony w formie pisemnej, warunkiem zdania egzaminu jest uzyskanie 50% punktów możliwych do zdobycia. Do egzaminu student jest dopuszczany na podstawie zaliczenia zajęć z semestru IV i V.
Ćwiczenia - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć, przewidzianych do realizacji w ramach programu. Ocenie podlegają: odpowiedzi ustne, kolokwium sprawdzające wiedzę (50 pytań 0-29 ndst, 30 – 34 dst, 35 – 38 dst plus, 39 – 42 db, 43 – 46 db plus, 47 - 50 bdb), wykonanie zadania indywidualnego i obserwacja bezpośredniej pracy z pacjentem. W przypadkach nieobecności, Student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia.
Zajęcia praktyczne – warunkiem zaliczenia zajęć jest wykonanie zadania indywidualnego polegającego na rozpoznaniu problemów pielęgnacyjnych wybranego pacjenta, sformułowaniu diagnozy pielęgniarskiej oraz zaplanowaniu opieki pielęgniarskiej.
Praktyka zawodowa- warunkiem zaliczenia praktyki jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich umiejętności praktycznych przewidzianych do realizacji w ramach programu praktyki w czasie pracy z pacjentem, udokumentowanie procesu pielęgnowania wybranego pacjenta, aktywne włączenie się w opiekę nad pacjentem, pozytywna ocena opiekuna praktyk. Student może odbyć praktykę po zaliczeniu na ocenę pozytywną zajęć praktycznych. W przypadkach nieobecności, Student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z opiekunem praktyki.
Samokształcenie - przygotowaniepracy pisemnej na temat opieki na pacjentem neurologicznym (nie krótsza niż pięć stron).
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
Literatura podstawowa
Jaracz K.: (red.): Pielęgniarstwo neurologiczne. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2008
Kozubski W., Liberski P. (red.): Choroby układu nerwowego. PZWL, Warszawa2005.
Sacharczuk M.: Neurogeneza wieku dorosłego. PZWL, Warszawa 2005.
Prusiński A.: Neurologia praktyczna. PZWL, Warszawa 2005.
Jaracz K.: (red.): Pielęgniarstwo neurologiczne. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2008
Czaja E.: Procedury w neurochirurgii. W: Walewska E., Ścisło L. (red.) Procedury pielęgniarskie w chirurgii. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2012
Literatura uzupełniająca
1.
Gołąb B., Jędrzejewski K.: Anatomia czynnościowa ośrodkowego układu nerwowego. PZWL, Warszawa 2005.
Retinger-Grzesiułowa M., Neurologia i pielęgniarstwo neurologiczne. PZWL, Warszawa 1988 r.
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.