SylabUZ

Generate PDF for this page

Graphic Design - course description

General information
Course name Graphic Design
Course ID 03.5-WA-EASPP-PGRA-Ć-S14_pNadGenJ0G39
Faculty Faculty of Arts
Field of study Visual arts
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2018/2019
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Piotr Czech
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest nauka podstaw oraz rozwój umiejętności w zakresie prowadzenia projektowych badań wstępnych, opracowanie właściwych koncepcji, tworzenie kompozycji i układów graficznych oraz organizacji projektu. Posługiwanie się nowymi technikami, technologiami, oraz staranny dobór materiałów stosowanych w realizacjach współczesnego projektowania graficznego. Nauka zasad tworzenia przekazu wizualnego i budujących go elementów. Łączenie funkcji estetycznej i informacyjnej w grafice. Obraz i tekst jako komponenty komunikatu wizualnego. Stosowanie zasad typografii. Znak jako moduł w komunikacji. Kolor jako element w realizacjach projektowych, przetwarzanych cyfrowo. Historia i współczesne tendencje w projektowaniu. Kreowanie indywidualnych postaw w tym obszarze ma na celu uzyskanie jak najciekawszych efektów w twórczości artystycznej studenta oraz poszerzanie jego projektowej wrażliwości estetycznej oraz umiejętności samodzielnego i efektywnego wdrażania projektu graficznego.

Prerequisites

Umiejętność obsługi komputera. Podstawy obsługi programów graficznych Adobe Creative Suite (Photoshop, Illustrator, InDesign). Umiejętność komponowania tekstu i obrazu, znajomość pojęć z zakresu projektowania graficznego.

Scope

Pojęcie kolażu i jego praktyczne zastosowanie w plakacie i innych formach projektowych. Typografia jako ważny element kompozycji w plakacie. Umiejętność przygotowania projektów do druku. Wykorzystanie technik komputerowych w projektowaniu graficznym (opanowanie zasad posługiwania się oprogramowaniem graficznym) oraz rozwijanie ich. Kreatywne łączenie mediów tradycyjnych i cyfrowych.

Przykładowy zestaw tematów realizowanych w semestrze letnim 2017/18 (zakres zagadnień poruszanych w tematach pozostaje ten sam):

1. Plakat typograficzny
   
   plakat typograficzny o:
   Roman Cieślewicz ; Wiktor Górka ; Janusz Stanny ; Karol Śliwka ; Adam Półtawski ;
   (wydruk w formacie B2 50 x 70 cm)
   (temat obowiązkowy, realizowany w II semestrze 2017/18)
   
   W zadanym formacie zaprojektować interesującą kompozycję literniczą oraz graficzną starając się
   oddać: charakter twórcy, epokę, ciekawie zakomponować tekst, w którym zawieramy imię
   nazwisko autora, daty, ewentualnie cytat obrazujący wybranego artystę, uwzględniamy również 
   walory użycia koloru.

2. Wstęp do identyfikacji (temat obowiązkowy, realizowany w II semestrze 2017/18)
    
    korzystając (w pierwszym etapie) z gestów, szkiców, narzędzi naturalnych - następnie przekształcając 
    je w programie graficznym - zaprojektuj graficzny znak, który wykorzystywałby podane poniżej słowa  
    (tekst staje się jednocześnie grafiką) oraz stałby się podstawą do rozwinięcia w logo. 
    (bardzo ważny jest proces powstawania i manualnej rejestracji pomysłu). Efektem końcowym   
    zadania jest zrealizowanie w obrębie formatu 50 x 70 cm 4 kompozycji, które wykorzystują 
    zaprojektowany znak. I tak w kolejności: 
    - pokazanie możliwości skalowania znaku, 
    - powielenie znaku w postaci tapety,
    - kompozycja pokazująca dynamikę i ekspresję znaku
    - oraz kompozycja negatywowa.
    Kompozycje nie mogą się powielać w formie. 
    motor; kosa; żuraw (wybieramy jedno hasło)
    Wydruki wizualizacji w formacie B2 (50 x70 cm).

3. Handlettering w oparciu o hasło: LOVE COLOR, TASTE ME
    (wydruk w formacie B2 50 cm x 70 cm)
     Zaprojektować interesującą, odręczną, kaligraficzną kompozycję typograficzną zwracając również 
     uwagę na sposób przekazu (ekspresję) zwartą w wybranym zaproponowanym haśle wykorzystując
     jego potencjał estetyczny oraz kolorystyczny. Kompozycja zrealizowana odręcznie, następnie poddana
     wektoryzacji w programie lllustrator  i przygotowana do wydruku w w/w formacie.

4. Ja i Ja > książka
      Zaprojektować autorską książkę w formacie nie mniejszym niż A5 (nie mniej niż 8 stron + okładka),
     łącząc umiejętnie elementy graficzne z typograficznymi. 
     (format nie mniej niż A5, makieta książki 1:1 oraz prezentacja książki w postaci krótkiej animacji)

5. Plakat - prezentacja - ilustracja: 
    „Niemiłość”; „Prze moc” lub „Stoję - patrzę” (wybieramy jedno hasło)
     (wydruk w formacie B2 50 x 70 cm)
     W zadanym formacie zaprojektować interesującą kompozycję łączącą pomysł ilustracyjny  
     z typografią zwracając również uwagę na walory estetyczne i przekaz zawarty w tytule zadania.

W semestrze letnim obowiązuje realizacja 4 zadań.
Warunkiem zaliczenia są regularne konsultacje oraz udział w zajęciach, oraz dostarczenie: cyfrowych wersji w podanych formatach oraz wydruków prac we wskazanym terminie. Dla studentów IOS (po uzgodnieniu) konsultacje minimum 2 x w miesiącu.

Teaching methods

Ćwiczenia realizowane są w oparciu o konsultacje zapoczątkowane koncepcjami szkicowymi (manualnymi) aż po gotowe realizacje (tematy do wyboru – treści programowe) w adekwatnym oprogramowaniu graficznym w które wyposażona jest pracownia komputerowa. Indywidualne konsultacje pozwalają na wypracowanie właściwych i samodzielnych decyzji projektowych. Studenci przygotowują również materiały i pracują samodzielnie poza pracownią. Zajęcia poparte są materiałami wizualnymi, pokazami oraz krótkimi wykładami dotyczącymi współczesnych zagadnień projektowania oraz i komunikacji wizualnej, odniesieniami do źródeł www oraz dyskusjami w tym obszarze. Studenci zobowiązani są do bieżącego zapoznawania się z aktualnymi propozycjami z zakresu czasopism i literatury oraz stron www.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Zaliczenie z oceną.
Ćwiczenia – na ocenę z ćwiczeń składają się wyniki osiągnięte w ramach konsultacji indywidualnych projektów (80%) oraz aktywność na zajęciach (20%).

Obowiązkowa obecność na zajęciach. Realizacja wyznaczonych ilościowo ćwiczeń w obszarze semestru (roku) z możliwością wyboru z pełnego zakresu propozycji. Przygotowanie prac do wydruku: pliki .pdf , druk zrealizowanych prac.
Przesłanie w formie cyfrowych „wglądówek” zrealizowanych zadań.

Recommended reading

  1. Ambrose Gavin, Harris Paul, Twórcze projektowanie, Wydawnictwo Naukowe PWN, 
  2. Bringhurst Robert, Elementarz stylu w typografii, Design Plus, Kraków 2007
  3. David Dabner, Sheena Calvert, Anoki Casey, Szkoła Projektowania Graficznego, zasady i praktyka, nowe programy i technologie, Wydawnictwo Arkady, Warszawa 2012
  4. Evamy Michael, Logo, Przewodnik dla projektantów, PWN, Warszawa 2008
  5. Frutiger Adrian, Człowiek i jego znaki, Wydawnictwo d2d.pl, Warszawa 2010
  6. Gołąb Andrzej, Od projektu aż po druk. O współpracy grafika z drukarzem, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2013
  7. Mrowczyk Jacek, Niewielki słownik typograficzny, Słowo/Obraz Terytoria, Warszawa 2008
  8. Mrowczyk Jacek, Warda Michał, Projektowanie Graficzne w Polsce, Karakter, Kraków 2010
  9. Newark Quentin, Design i grafika dzisiaj, ABE Dom Wydawniczy, Warszawa 2006
  10. Samara Timothy, Kroje i kolory pisma – Przewodnik dla grafików, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010
  11. Szántó Tibor, Pismo i styl, Wrocław, Zakład Narodowy Imienia Ossolińskich Wydawnictwo 1986
  12. Krzysztof Tyczkowski, Lettera Magica, Wydawnictwo Polski Drukarz Sp. z o.o, Łódź 2005
  13. Willberg Hans Peter, Forssman Friedrich, Pierwsza pomoc w typografii, Słowo/Obraz Terytoria, Gdańsk 2006

Further reading

  1. Manovich Lev, Język nowych mediów, Warszawa 2006
  2. Dębowski Przemek., Mrowczyk Jacek, Widzieć Wiedzieć, Wydawnictwo Karakter, Kraków 2011
  3. Rypson Piotr, Nie gęsi. Polskie projektowanie graficzne 1919–1949, Wydawnictwo Karakter, Kraków 2011
  4. Twemlow Alice, Czemu służy grafika użytkowa, ABE Dom Wydawniczy, Warszawa 2006

Notes


Modified by dr hab. Helena Kardasz, prof. UZ (last modification: 24-05-2018 22:14)