SylabUZ

Generate PDF for this page

Graphic Design - course description

General information
Course name Graphic Design
Course ID 03.5-WA-EASPP-PGRF-Ć-S14_pNadGenXJXI8
Faculty Faculty of Arts
Field of study Visual arts
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2018/2019
Course information
Semester 6
ECTS credits to win 3
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Piotr Czech
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Zagadnienia komunikacji wizualnej związane z uniwersalnością systemów informacji.
Ćwiczenia obejmują: wstęp do projektowania znaków firmowych lub towarowych, projektów piktogramów, emblematów i znaków graficznych rozumianych jako podstawowe elementy identyfikacji wizualnej oraz rozwijanie tych umiejętności. Obraz i tekst jako komponenty komunikatu wizualnego. Plakat  jako komunikat kulturalny i społeczny. Książka i ilustracja jako graficzna forma przekazu. Stosowanie zasad typografii. Podstawy konstruowania typografii. Kolor jako element w realizacjach projektowych, przetwarzanych cyfrowo. Umiejętność przygotowania projektów do druku. Historia i współczesne tendencje w projektowaniu identyfikacji wizualnej. Kreowanie indywidualnych postaw w tym obszarze ma na celu uzyskanie jak najciekawszych efektów w twórczości artystycznej studenta oraz poszerzanie jego wrażliwości estetycznej oraz umiejętności samodzielnego i efektywnego wdrażania projektu graficznego. Umiejętność posługiwania się oprogramowaniem graficznym w stopniu zaawansowanym pakiet Adobe Creative Suite, CorelDraw, Fontlab Studio).

Prerequisites

Zaawansowana umiejętność obsługi komputera. Obsługa programów graficznych Adobe Creative Suite (Photoshop, Illustrator, InDesign). Umiejętność komponowania tekstu i obrazu, znajomość pojęć z zakresu projektowania graficznego.

Scope

Ćwiczenia obejmują: Projektowanie typografii od wiedzy propedeutycznej aż po rozwinięte indywidualne realizacje. Projektowanie plakatu ze szczególnym uwzględnieniem układów typograficznych. Wykorzystanie ilustracji w realizacjach książkowych (publikacja).

Przykładowy zestaw tematów realizowanych w semestrze zimowym/letnim 2017/18 (zakres zagadnień poruszanych w tematach pozostaje ten sam):

1. Identyfikacja wizualna z podstawową księgą znaku:
    (temat obowiązkowy, realizowany w I semestrze 2017/2018)
    Mała Czarna (kawiarnia); Nice Spot (hostel);  Galeria Na Dole (galeria ISW); 
    Fit Lab (centrum sportowe);  5Step (Szkoła tańca)
    (mapa myśli + mood board + brief, księga znaku, projekt logotypu, papieru listowego, koperty,
    wizytówki, gadżety + wizualizacja – wybieramy jedno hasło)
    Wydruk księgi znaku w formacie A4 oraz wizualizacja/mockup całości w formacie B2 (50cmx70cm). 

2. projekt plakatu: Konkurs artystyczny: 3.Międzynarodowe Biennale Plakatu Lublin 2017
     Projekt autorskiego plakatu.
    http://poster.co.pl/pl/pages/3--miedzynarodowe-biennale-plakatu-lublin/110
     (wydruk w formacie B1: 100cmx70cm)

3. projekt plakatu: filmowy/teatralny   
    (wydruk w formacie B1: 100cmx70cm)

4. projekt plakatu o tematyce społecznej: MATECZNIK; HEJTER; PRAWO DO... 
    wybieramy jedno hasło (wydruk w formacie B1: 100cmx70cm)

5. Infografika na wybrany temat (wybieramy jedno z poniższych haseł): 
    chcę zrobić animację (proces)  ; logo (proces) ; chcę zrobić książkę (proces) 
     (wydruk w formacie B1 100cm x 70cm)

6. Projekt wydawnictwa dla wybranej pracowni (grafika warsztatowa, pracownia szkła,    
    liternictwo) (format dowolny, min. 16 stron + okładka 4 strony, fotografie, typografia, pomysł, kreacja)

7. Projekt graficzny w formie ZIN do hasła „Mniam. Pyszne!” : . 
    (okładka, wnętrze, pomysł, ilustracje inspiracje)
    wydruk: dowolny format, makieta (projekt z wykorzystaniem jedynie „czystych” kolorów z przestrzeni
     barwnej CMYK - do wykorzystania tylko cztery separowane kolory).

8. Animowana infografika/spot promocyjny : 
     Instytut Sztuk Wizualnych; Wystawa Końcoworoczna ISW
     Do wyboru jedno z haseł (storyboard, grafika wektorowa, format mp4, 20 s)

Istnieje także możliwość skonstruowania własnych propozycji tematycznych / animacji.

Obowiązuje realizacja 5 wybranych tematów + portfolio w roku akademickim 2017/18.

Obowiązkowo zrealizowany temat:

- PORTFOLIO: dokumentacja własnych prac, dorobku artystycznego  w ciekawie (!!!)
                             zaprojektowanej graficznie i literniczo formule katalogu elektronicznego.
 (format A4 –pion lub poziom, min 15 stron (oprócz tytułowych), zapisane jako format Adobe Reader .pdf)

:: Warunkiem zaliczenia jest :

      a) uczestnictwo w zajęciach oraz konsultacje projektów,
      b) realizacja zadań semestralnych w wyznaczonym terminie i dostarczenie ich jako: wersja elektroniczna 
          do wglądu, wydruki oraz w przypadku animacji film zapisany w właściwym podanym formacie

 

Teaching methods

Ćwiczenia realizowane są w oparciu o konsultacje zapoczątkowane koncepcjami szkicowymi (manualnymi) aż po gotowe realizacje (tematy do wyboru – treści programowe) w adekwatnym oprogramowaniu graficznym w które wyposażona jest pracownia komputerowa. Indywidualne konsultacje pozwalają na wypracowanie właściwych i samodzielnych decyzji projektowych. Studenci przygotowują również materiały i pracują samodzielnie poza pracownią. Zajęcia poparte są materiałami wizualnymi, pokazami oraz krótkimi wykładami dotyczącymi współczesnych zagadnień projektowania oraz identyfikacji i komunikacji wizualnej, odniesieniami do źródeł www oraz dyskusjami w tym obszarze. Studenci zobowiązani są do bieżącego zapoznawania się z aktualnymi propozycjami z zakresu czasopism i literatury oraz stron www.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Zaliczenie z oceną.
Ćwiczenia – na ocenę z ćwiczeń składają się wyniki osiągnięte w ramach konsultacji indywidualnych projektów (80%) oraz aktywność na zajęciach (20%).

Obowiązkowa obecność na zajęciach. Realizacja wyznaczonych ilościowo ćwiczeń w obszarze semestru (roku) z możliwością wyboru z pełnego zakresu propozycji. Przygotowanie prac do wydruku: pliki .pdf , druk zrealizowanych prac.
Przesłanie w formie cyfrowych „wglądówek” zrealizowanych zadań.

Recommended reading

  1. Ambrose Gavin, Harris Paul, Twórcze projektowanie, Wydawnictwo Naukowe PWN, 
  2. Baines Phil, Hasalam, Pismo i Typografia, Wydawnictwo Naukowe PWN SA, Warszawa, 2010
  3. Bringhurst Robert, Elementarz stylu w typografii, Design Plus, Kraków 2007
  4. David Dabner, Sheena Calvert, Anoki Casey, Szkoła Projektowania Graficznego, zasady i praktyka, nowe programy i technologie, Wydawnictwo Arkady, Warszawa 2012
  5. Evamy Michael, Logo, Przewodnik dla projektantów, PWN, Warszawa 2008
  6. Frutiger Adrian, Człowiek i jego znaki, Wydawnictwo d2d.pl, Warszawa 2010
  7. Gołąb Andrzej, Od projektu aż po druk. O współpracy grafika z drukarzem, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2013
  8. Mrowczyk Jacek, Niewielki słownik typograficzny, Słowo/Obraz Terytoria, Warszawa 2008
  9. Mrowczyk Jacek, Warda Michał, Projektowanie Graficzne w Polsce, Karakter, Kraków 2010
  10. Newark Quentin, Design i grafika dzisiaj, ABE Dom Wydawniczy, Warszawa 2006
  11. Samara Timothy, Kroje i kolory pisma – Przewodnik dla grafików, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010
  12. Szántó Tibor, Pismo i styl, Wrocław, Zakład Narodowy Imienia Ossolińskich Wydawnictwo 1986
  13. Krzysztof Tyczkowski, Lettera Magica, Wydawnictwo Polski Drukarz Sp. z o.o, Łódź 2005
  14. Willberg Hans Peter, Forssman Friedrich, Pierwsza pomoc w typografii, Słowo/Obraz Terytoria, Gdańsk 2006

Further reading

  1. Manovich Lev, Język nowych mediów, Warszawa 2006
  2. Dębowski Przemek., Mrowczyk Jacek, Widzieć Wiedzieć, Wydawnictwo Karakter, Kraków 2011
  3. Rypson Piotr, Nie gęsi. Polskie projektowanie graficzne 1919–1949, Wydawnictwo Karakter, Kraków 2011
  4. Twemlow Alice, Czemu służy grafika użytkowa, ABE Dom Wydawniczy, Warszawa 2006

Notes


Modified by dr hab. Helena Kardasz, prof. UZ (last modification: 24-05-2018 22:19)