SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Historia idei i doktryn artystycznych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Historia idei i doktryn artystycznych
Kod przedmiotu 08.1-WA-EASPD-HIDE-W-S14_pNadGen815VV
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Sztuki wizualne
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra sztuki
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Artur Pastuszek
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Nabycie kompetencji w zakresie interpretacji dzieł sztuki tradycyjnej oraz współczesnej. Zapoznanie się z dziejami estetyki oraz filozofii sztuki. Rozpoznanie istotnych motywów i najważniejszych tematów estetyki zachodniej oraz pojęć estetycznych i artystycznych w ich historycznej perspektywie a także idei mających wpływ na twórczą aktywność człowieka.

Wymagania wstępne

Podstawy wiedzy z filozofii, historii kultury i sztuki.

Zakres tematyczny

1. Społeczne miejsce sztuki, jej rola w obrębie kultury współczesnej (kultura masowa, dystans, dehumanizacja sztuki).

2. Problem kontynuacji, ciągłości (awangarda – awangardy).

3. Problem interpretacji dzieła sztuki. Współczesne dyskusje wokół statusu dzieła sztuki i autora.

4. Problematyka historii, stylu, oryginalności, języka sztuki.

5. Symbol, alegoria, metafora.

6. Spór o pozaestetyczne wartości i kryteria wartościowania dzieł sztuki. Problem oryginalności i falsyfikatu, arcydzieła i kiczu.

7. Śmierć autorstwa w ujęciu Rolanda Barthesa.

Metody kształcenia

Wykład (metoda audytoryjna)

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Aktywny udział w zajęciach. Zaliczenie semestralne pisemne w formie eseju.

Literatura podstawowa

1. W. Tatarkiewicz, Dzieje sześciu pojęć: sztuka, piękno, forma, twórczość, odtwórczość, przeżycie estetyczne, Warszawa 1982.

2. M. Gołaszewska, Estetyka i antyestetyka, Warszawa 1984.

3. K. Wilkoszewska, Estetyki filozoficzne  XX wieku. Kraków 2000.

4. S. Morawski, Na zakręcie: od sztuki do po-sztuki, Warszawa 1986.

5. H. Read, Sens sztuki,  Warszawa 1982.

6. Myśliciele kronikarze i artyści o sztuce. Od starożytności do 1500 roku, wyb. i oprac. J. Białostocki, Gdańsk 2001.

7. Teoretycy, pisarze i artyści o sztuce 1500-1600 , wyb. i oprac. J. Białostocki, Warszawa 1985.

8. Teoretycy, artyści i krytycy o sztuce 1700-1870, wyb. E. Grabska i M. Poprzęcka, Warszawa 1974.

9. E. Grabska, Moderniści o sztuce, Warszawa 1971.

10. P. Burger, Teoria awangardy, Kraków 2005.

Literatura uzupełniająca

1. M. Bachtin, Estetyka twórczości słownej, Warszawa 1986.

2. J. Margolis, Czym, w gruncie rzeczy, jest dzieło sztuki, Kraków 2004.

3. P. Kawiecki, Kulturowe pojmowanie sztuki, Warszawa 1996.

4. I. Lorenc, Logos i mit estetyczności, Warszawa 1993.

5. Postmodernizm: antologia przekładów, wyb. R. Nycz, Kraków 1998.

6. S. Morawski, Zmierzch estetyki, rzekomy czy autentyczny?, Warszawa 1987.

7. Z. Rosińska, Psychoanalityczne myślenie o sztuce, Warszawa 1985.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Artur Pastuszek (ostatnia modyfikacja: 26-05-2018 00:18)