SylabUZ

Generate PDF for this page

The basic knowledge of multimedia and picture proccessin techniques - course description

General information
Course name The basic knowledge of multimedia and picture proccessin techniques
Course ID 03.4-WA-EASPP-MTPO-Ć-S14_pNadGenQGPY2
Faculty Faculty of Arts
Field of study Visual arts
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2018/2019
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 4
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Katarzyna Dziuba
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 45 3 - - Credit with grade

Aim of the course

Podstawowe przygotowanie studenta do tworzenia szeroko rozumianego cyfrowego - multimedialnego obrazu graficznego o różnym zastosowaniu, funkcji i formie.

Łączenie różnych typów obrazowania z wyjściem w przestrzeń i obrazem ruchomym włącznie.

Twórcze i świadome posługiwanie się warsztatem cyfrowym.

Kreatywne eksperymentowanie z obrazem.

Zasadne wykorzystanie charakterystycznych cech języka cyfrowego w konkretnych realizacjach odpowiadających założeniom idei artystycznej.

Rozwinięcie i poszerzenie własnego języka wypowiedzi artystycznej oraz świadomości plastycznej i indywidualnej kreatywności.

Rozwijanie zdolności samodzielnego podejmowania zadań twórczych.

Prerequisites

Znajomość zasad kompozycji, dobrze widziana podstawowa znajomość rastrowych programów graficznych (Photoshop).

Scope

Poruszanie się w obszarach szeroko rozumianych zagadnień graficznych związanych z artystyczną grafiką cyfrową i fotografią cyfrową.

Konstruowanie i analiza koncepcji twórczej odnośnie obowiązujących tematów oraz adekwatny dobór artystycznych środków ekspresji.

Szerokie myślenie o obrazie - konstruowanie obrazu graficznego w przestrzeni wirtualnej komputera – jak i również poza nim. Możliwość łączenie różnych typów działań i technik np. obraz statyczny z obrazem ruchomym, obiekt, instalacja, łączenie druku cyfrowego z tradycyjnymi technikami graficznymi np. wklęsłodrukiem czy sitodrukiem.

Doskonalenie warsztatu graficznego ( ćwiczenia i zadania pozwalające poznać w zaawansowany sposób  możliwości  graficznych programów komputerowych oraz poszukiwanie, analiza i świadome wykorzystanie charakterystycznych cech  cyfrowego warsztatu graficznego.)

Warsztat cyfrowy jako inspiracja.

Proces przygotowania pliku do druku wielkoformatowego, metody druku cyfrowego, podłoża stosowane w artystycznym druku cyfrowym, druk finalny i  druk próbny  uwzględniający  metody eksperymentalne.

Skanowanie, fotografowanie  jako eksperymentalny proces kreacji artystycznej.

Teaching methods

Ćwiczenia realizowane są w oparciu o konsultacje - korekty mające charakter dyskusji, krótkie wykłady i warsztaty.

Student realizuje konkretne zadania - projekty i na bieżąco przedstawia je do korekty.

Ostatecznym etapem jest fizyczna realizacja idei projektu zadanych lub indywidualnie zaproponowanych przez studenta tematów, np. wydruk, obiekt, instalacja, projekcja.

Obowiązkowe przeglądy śródsemestralne i końcoworoczne.

Najlepsze prace biorą udział w wystawie końcoworocznej, konkursach i wystawach zewnętrznych.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ostateczna ocena pracy studenta (zaliczenie z oceną) odbywa się na podstawie finalnej realizacji obowiązujących w danym semestrze 2-3 tematów jako spójnego cyklu prac w formie wydruków wielkoformatowych, projekcji, instalacji, obiektów lub innych eksperymentalnych technik.

Na finalną ocenę składają się:

  • obecność i aktywność na zajęciach,
  • stopień zaangażowania i postępy w realizacji zadań- projektów,
  • oryginalność założeń i  rozwiązań artystycznych i formalnych,
  • twórcze podejście do realizowanych tematów,
  • umiejętność wyciągania wniosków i podejmowania decyzji,
  • opanowanie warsztatu i technik realizacyjnych

Skala ocen: od 2 do 5

Recommended reading

A) Czasopisma, magazyny, strony internetowe:

- FORMAT pismo artystyczne,(kwartalnik),  wydawca ASP Wrocław
www.format-net.pl

- ARLUK, pismo artystyczne,(kwartalnik),  wydawca Stowarzyszenie Kulturalne ARTES,  Poznań
www.artluk.com

- ARTEON, magazyn o sztuce, wydawca Dom Wydawniczy ,, Kruszona" Sp. z o.o. Poznań
www.arteon.pl

- 2+3D grafika plus produkt - Kwartalnik projektowy ( Ogólnopolski kwartalnik poświęcony grafice użytkowej, projektowaniu produktu oraz historii polskiego projektowania), wydawca 2+3D  Kraków
www.2plus3d.pl

- AUTOPORTRET - PISMO O DOBREJ PRZESTRZENI (kwartalnik), wydawca  Małopolski Instytut Kultury
www.http://autoportret.pl/

- MOCAK forum - pismo o charakterze interdyscyplinarnymz arówno na poziomie teorii sztuki, jak i praktyki artystycznej, wydawca- Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK
https://mocak.pl/mocak-forum

-  www:triennial.cracow.pl (Stowarzyszenie Miedzynarodowe Triennale Grafiki- Kraków)

-  www:icondata.trienial.cracow.pl  (wirtualne muzeum współczesnej grafiki)

-  www:polishprintmaking.com

- www.mocak.pl  Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK

https://mocak.pl/mocak-forum

http://www.exit.art.pl/

http://obieg.u-jazdowski.pl/

http://www.kulturawspolczesna.pl/

http://akcentpismo.pl/

B) Katalogi z konkursów i wystaw, min:

- 5 -9 Biennale Grafiki Studenckiej – Poznan 2007, 2009, 2011, 2013, 2015

- ARSGRAFIA – PrintArt 2009, Międzynarodowe Triennale PrintArt Kraków - Katowice 2009, wydawca ASP w Katowicach

- 7 - 8 Triennale Grafiki Polskiej, Katowice 2009 I 2012, BWA Katowice

- 9 Triennale Grafiki Polskiej, Katowice 2015, Muzeum Śląskie w Katowicach, Katowice

- Grand Prix Młodej Grafiki Polskiej- Kraków 2006, 2009, 2012

- Międzynarodowe Triennale Grafiki – Kraków 2006, 2009, 2012, 2015

- Kolor w Grafice Toruń 2003, 2006, 2009, 2012, 2015 Galeria Sztuki Wozownia

- Międzynarodowe  Biennale Grafiki Cyfrowej – Gdynia 2008, 2010, 2012, 2014

C) Podręczniki  do  programów graficznych min:

- Adobe Photoshop CS6/CS6 PL. Oficjalny podręcznik Autor: Adobe Creative Team, Helion 2013

- Adobe  Photoshop CS5/CSP PL , Helion, 2011,

- Po prostu Photoshop CS5/CSP PL, Helion 2011, Elaine Weinmann, Peter Lourekas, Helion 2011

Further reading

  1.  ,,Digital art”,  Christiane Paul, Thames& Hudson world of art ,2003
  2.  ,,Printmaking at the edge’’ Richard Noice, 2006
  3.  ,,Colour in art ‘’ John Gage ,Thames& Hudson world of art, 2006
  4.  „Grafika współczesna :Między unikatem a elektroniczną kopią: referaty z sesji naukowej zorganizowanej w ramach programu Międzynarodowego Triennale Grafiki Kraków, 1999
  5. Lev Manovich, Język nowych mediów, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2006
  6. R.W.Kluszczyński, Sztuka Interaktywna - Od dzieła – instrumentu do interaktywnego spektaklu, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2010
  7. Interaktywne Media Sztuki, red A. Porczak, ASP Kraków 2009
  8. Estetyka cyfrowa, N. Bolz, przeł J. Ostaszewski, red.A. Gwóźdź
  9. Sztuka i iluzja, B. Gombrich, PWN, Warszawa 1984
  10. Punkt, linia, płaszczyzna, W. Kandinsky, Warszawa 1989
  11. Sztuka i percepcja wzrokowa, R. Arnheim, PWN, Warszawa 1979
  12. Namiętnosci i inne przypadki, /Izabella Gustowska: Passions and Other Cases, Centrum Sztuki Współczesnej, Warszawa 2001,
  13.  Społeczeństwo informacyjne, Cyberkultura. Sztuka, Multimediów, R. W. Kluszczyński, Rabid, Kraków 2001,
  14. Skanowanie cyfrowe dla profesjonalistów, Busch David D.
  15.  Contemporary graphic art. in Poland, R. Noyce– Craftsman House – 1997
  16. Wprowadzenie w problematykę widzenia, WFP, ASP Kraków, Jan Pamuła
  17. Główne kontrowersje estetyki współczesnej, B. Dziemidok

Notes


Modified by dr hab. Helena Kardasz, prof. UZ (last modification: 26-05-2018 23:34)