SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Projektowanie zespołów mieszkaniowych |
Kod przedmiotu | 06.4-WI-AiUP-ProjZespMiesz05w-W-S13_pNadGen2F2G9 |
Wydział | Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska |
Kierunek | Architektura |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. inżyniera architekta |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Projekt | 45 | 3 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
1. Celem w zakresie wiedzy jest zapoznanie studenta z zasadami kształtowania przestrzeni mieszkaniowej w mieście, z uwzględnieniem uwarunkowań planistyczno-prawnych, społeczno-kulturowych, technologiczno-budowlanych i ekologiczno-krajobrazowych,
2. Celem w zakresie umiejętności jest nauczenie studenta przeprowadzania wstępnej analizy i oceny jakości mieszkaniowych struktur istniejących i zaprojektowanych ze względu na ich cechy funkcjonalno-przestrzenne, ekonomiczno-użytkowe, społeczno-kulturowe, przyrodniczo-krajobrazowe itp. oraz wykonania na podstawie opracowanego programu, urbanistyczno-architektonicznej koncepcji miejskiego zespołu mieszkaniowego w skali szczegółowego planu zagospodarowania przestrzennego, w wyznaczonym obszarze zabudowy miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego na zabudowanym lub otwartym terenie miasta,
3. Celem w zakresie kompetencji personalnych i społecznych jest przygotowanie studenta do pracy w zespole i uwrażliwienie na problemy społeczne związane z potrzebą podwyższania jakości osiedlowych przestrzeni mieszkaniowych w mieście.
Formalne:
Student wcześniej musi uzyskać zaliczenie z przedmiotów: Projektowanie architektoniczne obiektów mieszkalnych i usługowych, Podstawy projektowania urbanistycznego I i II, a także Fizjografia i Inżynieria obiektów komunikacyjnych.
Program wykładów:
Układy zespołów zabudowy mieszkaniowej w mieście. Wpływ uwarunkowań lokalizacyjnych oraz sposobu ukształtowania zabudowy i zieleni osiedla na jakość życia jej mieszkańców. Geneza rozwoju osiedli mieszkaniowych. Struktura terenów osiedlowych. Infrastruktura społeczna osiedli. Typy, rodzaje i układy zabudowy mieszkaniowej w kraju i na świecie. Zasady sytuowania budynków mieszkalnych w osiedlu. Urządzenia komunikacji drogowej i infrastruktury komunalnej w osiedlu. Obiekty usługowe i zasady ich lokalizacji w osiedlu ze względu na rodzaj użytkowania i akceptowaną do nich komunikacyjną dostępność.
Program ćwiczeń projektowych:
Część podstawowa projektu:
1. Plan układu funkcjonalno-przestrzennego terenów w rejonie zespołu.
2. Projekt szczegółowego zagospodarowania zabudowy w obrębie obszaru zespołu mieszkaniowego.
3. Rozwinięcia widokowe, przekroje i perspektywy wnętrz urbanistycznych zespołu mieszkaniowego.
5. Opis koncepcji wraz z bilansem zagospodarowania obszaru w obrębie zespołu mieszkaniowego.
6. Makieta lub zdjęcia z makiety, albo aksonometria, także wizualizacje komputerowe.
Część uzupełniająca projektu:
7. Plany, schematy analiz i studiów urbanistycznych oraz szkice projektowanego zespołu.
8. Inwentaryzacja terenów objętych projektem szczegółowego zagospodarowania zespołu.
Metody podające:
Wykłady dotyczące interdyscyplinarnej wiedzy z zakresu zasad kształtowania zespołów mieszkalnych, realizowane są w sposób konwencjonalny z wykorzystaniem urządzeń audiowizualnych.
Metody poszukujące:
Ćwiczenia projektowe dotyczące nabywania przez studenta praktycznych umiejętności tworzenia urbanistyczno-architektonicznego projektu zespołu mieszkaniowego, realizowane są w zespołach projektowych, wykonujących indywidualne i wspólne zadania studialne oraz koncepcyjno-twórcze.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady:
Student poddaje się weryfikacji wiedzy dotyczącej zewnętrznych i wewnętrznych uwarunkowań planistyczno-prawnych, społeczno-kulturowych, technologiczno-budowlanych i ekologiczno-krajobrazowych w urbanistycznych zespołach mieszkaniowych, poddaje się weryfikacji wiedzy dotyczącej projektowych zasad kształtowania przestrzeni mieszkaniowej w mieście.
Projekt:
Student przeprowadza prezentację własnych opracowań studialnych i projektowych, które wykonywane są na okresowych przeglądach z wykorzystaniem środków technicznych i materiałowych, uwzględnia w projekcie urbanistycznym zespołu mieszkaniowego wymagania na poziomie poprawności i w sto-pniu zaawansowania zgodnym z zakresem programu ćwiczeń projektowych, przedstawia do weryfikacji wykonany indywidualnie projekt urbanistyczno-architektoniczny w skali szczegółowego planu zagospodarowania przestrzennego zespołu mieszkaniowego w terenie zabudowanym lub otwartym, przedstawia do weryfikacji opracowane wspólnie z zespołem projektowym wstępnej analizy i oceny urbanistycznych struktur istniejących i zaprojektowanych zespołów mieszkaniowych w zakresie zgodnym z programem ćwiczeń projektowych.
Zasada ustalania oceny:
Oceną osiągniętych efektów kształcenia w kategorii „wiedza” jest wynik (W) z pisemnego kolokwium, uzyskany na podstawie testu z progami punktowymi:
Brak efektu kształcenia:
0,0 pkt = nd, 0,5 pkt = nd+,
Uzyskany efekt kształcenia:
1,0 pkt = dst, 1,5 pkt = dst+, 2,0 pkt = db, 2,5 pkt = db+, 3,0 pkt = bdb.
Oceną osiągniętych efektów kształcenia w kategorii „umiejętności” jest wynik (U) z przeglądów okresowych (0,1UI, 0,2UII) i oddania końcowego (0,7UK) projektu.
Oceną osiągniętych efektów kształcenia w kategorii „kompetencje” jest wynik (K) z liczby konsultacji projektowych, odbytych bezpośrednio z prowadzącym na zajęciach i na przeglądach okresowych, potwierdzających m.in. udział studenta w przedmiotowych zadaniach.
Łączna ocena za przedmiot (P) jest średnią arytmetyczną ocen z kolokwium (W) i projektu (U):
P = 0,5(W + U),
gdzie wartość oceny U zależy od oceny K:
U = K(0,1UI + 0,2UII + 0,7UK), dla oceny: negatywnej K = 0, pozytywnej K = 1.
Sala wykładowa z możliwością zaciemnienia powinna być wyposażona w sprzęt audio-wizualny, tablice do pisania i prezentowania plansz projektowych oraz w rzutnik folii.
Sala projektowa z możliwością zaciemnienia powinna być wyposażona w stoły projektowe, w sprzęt audio-wizualny, tablice do pisania i prezentowania plansz projektowych oraz
w rzutnik folii.
Zmodyfikowane przez dr hab. inż. arch. Bogusław Wojtyszyn, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 26-04-2018 22:01)