SylabUZ

Generate PDF for this page

Metodyka prowadzenia pozaszkolnych zajęć muzycznych z seniorami - course description

General information
Course name Metodyka prowadzenia pozaszkolnych zajęć muzycznych z seniorami
Course ID 03.2-WA-EASMD-MPZMSen-S18
Faculty Faculty of Arts
Field of study Music Education
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to Master of Arts degree
Beginning semester winter term 2018/2019
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 4
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Anna Łuczak
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 15 1 - - Credit with grade

Aim of the course

Przygotowanie do pracy dydaktycznej i terapeutycznej w zakresie prowadzenia muzycznych zajęć pozalekcyjnych z seniorami.

Prerequisites

Zaliczone kursy ze specjalności nauczycielskiej realizowanej na studiach I i II stopnia na kierunku Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej:

1.     Przygotowanie psychologiczne i pedagogiczne dla I i II etapu edukacyjnego;

2.     Przygotowanie psychologiczno - pedagogiczne do pracy z seniorami;

3.     Praktyka I i II etap edukacyjny;

4.     Dydaktyka szczegółowa – Metodyka nauczania muzyki w I i II etapie edukacyjnym;

5.     Praktyka w zakresie nauczania muzyki w I i II etapie edukacyjnym;

6.     Dydaktyka szczegółowa – Metodyka śpiewu zbiorowego;

7.     Praktyka w zakresie metodyki śpiewu zbiorowego.

Scope

  • Zapoznanie z aktami prawnymi regulującymi prowadzenie muzycznych i terapeutycznych zajęć z seniorami.
  • Zapoznanie ze specyfiką działalności wybranej placówki, w której realizowane są  muzyczne i terapeutyczne zajęcia z seniorami.
  • Omówienie tematyki zajęć muzycznych i terapeutycznych w oparciu o  literaturę przedmiotu.
  • Cele, formy i metody zajęć muzycznych i terapeutycznych. 
  • Technika opracowania scenariuszy zajęć muzycznych i muzykoterapeutycznych (audycja muzyczna z aktywnością, projekt multimedialny, zajęcia muzykoterapeutyczne, zajęcia muzyczne z elementami tańca, koncerty, formy ekspresyjno – teatralne).
  • Zajęcia artystyczne - Muzyka filmowa, baletowa.
  • Zajęcia artystyczne - Klub melomana ( opera, operetka, musicale, koncerty muzyczne).
  • Zajęcia artystyczne -  Ekspresja ruchu (Plastyka ciała, Teatr tańca ).
  • Zajęcia artystyczne - Malowanie muzyką.

Teaching methods

 

  1. Metoda problemowo-odtwórcza (do rozwiązywania określonego problemu o charakterze twórczym).
  2. Metody aktywizujące.
  3. Metoda projektów.
  4. Elementy muzykoterapii.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Forma zaliczenia w odniesieniu do wiedzy i umiejętności – zaliczenie z oceną.

Warunki zaliczenia:

  • Pozytywna ocena za każdy samodzielnie przygotowany scenariusz zajęć (audycja muzyczna z aktywnością, projekt multimedialny, zajęcia muzykoterapeutyczne).
  • Aktywny udział w zajęciach.

  • Opracowanie i omówienie podczas zajęć wybranych zagadnień.

  • Znajomość podstawowej literatury przedmiotu.

Recommended reading

 

  1. Goriszowski W. - Pedagogiczne aspekty wychowania muzycznego, Katowice 1980, Uniwersytet Śląski.
  2. Rudziński W. -  Muzyka naszego stulecia, Warszawa 1995. WSiP.
  3. Schaeffer B. -  Dzieje muzyki,  Warszawa 1985, WSiP.
  4. Soleil J. J., Lelong G. - Najsłynniejsze dzieła muzyki światowe – leksykon muzyki instrumentalnej, Łódź 1993, OPUS.
  5.  Stanley J. - Muzyka klasyczna. Wielcy kompozytorzy i ich arcydzieła. ZYSK i S-ka 2006.
  6. Turska I. - Przewodnik baletowy, PWM, Kraków 1997.
  7. Waldorff J. - Sekrety Polihymnii, ISKRY, Warszawa 1989.
  8. Popek S.(red.) - Człowiek jako jednostka twórcza, Lublin 2001, Wyd. UMCS.
  9. Wojnar I., Piejka A.,  Samoraj M. - Idee edukacyjne na rozdrożach XX wieku, Warszawa 2008, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
  10. Bednarzowa B., Młodzikowska M. - Tańce, rytm, ruch, muzyka, Warszawa 1983.
  11. Janiszewski M. -  Muzykoterapia aktywna. Warszawa, 1993.
  12. Kratochvil S.-  Psychoterapia. Warszawa, 1984.
  13. Natanson T. - Wstęp do nauki o muzykoterapii. Ossolineum,1979.
  14. Manturzewska M., Kamińska B. Rozwój muzyczny człowieka. Warszawa, 1990.
  15. Perek-Białas J. (red.) - Aktywne starzenie. Aktywna starość. Kraków, 2005: AUREUS
  16. Sztuka, kultura, edukacja, Gdańsk 2012.
  17. Cylkowska-Nowak M., Strzelecki W. (red.) - Muzykoterapia. Między wglądem a inkluzją, Toruń 2017, Wydawnictwo Adam Marszałek

 

 

Further reading

  1. Łazarska D - O roli i możliwościach organizowania zajęć pozalekcyjnych, Nowa Polszczyzna. – 2007, nr 3.
  2.  Fedorowicz I. - Ognisko pracy pozaszkolnej, Życie Szkoły 2004, nr 3.
  3. Gniewkowski W. - Metoda gimnastyki twórczej R. Labana (w:) "Wychowanie w Przedszkolu" 1984, nr 7-8.
  4. Griesbeck J. - Zabawy dla grup. Kielce 1999.
  5. Ławrońska R. - Muzyka i ruch, Warszawa 1988.
  6. Trześniowski R. - Gry i zabawy ruchowe, Warszawa 1995.
  7. red. E. Kędzior-Niczyporuk, - Wprowadzenie do pedagogiki zabawy, Lublin 2003.

 

Notes


Modified by dr hab. Bartłomiej Stankowiak, prof. UZ (last modification: 25-06-2018 09:39)