SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Personalizacja programu odżywiania |
Kod przedmiotu | 16.1-WL-WFD-PPO |
Wydział | Wydział Nauk Biologicznych |
Kierunek | Wychowanie fizyczne / nauczycielska |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Opanowanie przez studenta wiedzy potrzebnej do planowania, opracowywania i układania indywidulanych planów żywieniowych, uwzględniających występowanie różnic w populacji ze względu na płeć, wiek, poziom aktywności fizycznej, stan fizjologiczny oraz rodzaj wykonywanej pracy.
Znajomość podstaw anatomii i fizjologii człowieka.
1. Znaczenie podstawowych składników odżywczych (białko, tłuszcze, węglowodany, błonnik pokarmowy, cholesterol, woda, witaminy i składniki mineralne) i ich rola w żywieniu człowieka zdrowego i chorego w odniesieniu do planowania skutecznej diety.
2. Wartość odżywcza i energetyczna pożywienia
3. Normy żywienia dla populacji Polski (red. M.Jarosz, Wyd. Instytut Żywności i Żywienia, Warszawa 2017). Zasady obliczania zapotrzebowania energetycznego z uwzględnieniem różnic występujących w populacji (płeć, wiek, poziom aktywności fizycznej, stan fizjologiczny, rodzaj wykonywanej pracy). Obliczanie podstawowej przemiany materii i całkowitej przemiany materii.
4. Ocena stanu odżywienia (pomiary antropometryczne, metoda BIA) i sposobu żywienia z uwzględnieniem wyników badań laboratoryjnych i różnych stanów chorobowych
5. Zasady układania i planowania strategii żywieniowej w aspekcie żywienia człowieka zdrowego i chorego.
Prezentacja multimedialna, dyskusja problemowa, praca w grupach, metoda poglądowa, obserwacja
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Postawą zaliczenia przedmiotu jest aktywne uczestnictwo w zajęciach, odpowiednie przygotowanie się do zajęć, umiejętność pracy w grupie oraz uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium końcowego - skomponowanie jadłospisu w oparciu o wywiad żywieniowy i chorobowy pacjenta/podopiecznego oraz sformułowanie zaleceń dotyczących stylu życia.
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
1. Jarosz M. (red.): Normy żywienia dla populacji Polski. Wyd. Instytut Żywności i Żywienia, Warszawa 2017 - format pdf (do pobrania ze strony IŻŻ)
2. Grajeta H.: Żywienie człowieka i analiza żywności. Wybrane zagadnienia. Wyd. Uniwersytet Medyczny im. Piastów Śląskich we Wrocławiu, Wrocław 2017 Kunachowicz H., Przygoda B., Nadolna I. i wsp.: Tabele składu i wartości odżywczej żywności. Wyd. PZWL, Warszawa 2018
3. Gawęcki J. (red.): Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu; Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2010.
4. Jarosz M. (red.): Praktyczny podręcznik dietetyki. Wyd. Instytut Żywności i Żywienia, Warszawa 2010.
5.Czasopisma i podręczniki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ (bazy danych w układzie alfabetycznym) http://www.bu.uz.zgora.pl/
1. Czasopisma dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ, cyfrowe bazy danych – nauki medyczne i nauki o zdrowiu; http://www.bu.uz.zgora.pl/
2. Gronowska-Senger A.: Zarys Oceny Żywienia. Wyd. SGGW, Warszawa 2013
3. Załącznik nr 9 do Zarządzenia nr 40/2007 Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia (Subiektywna Globalna Ocena Stanu Odżywienia (SGA)
4. Kondrup J., Allison S.P., Elia M.: ESPEN Guidelines for Nutrition Screening 2002. Clinical Nutrition 2003, 22, 415–421.
Zmodyfikowane przez dr Grażyna Biczysko (ostatnia modyfikacja: 07-10-2018 15:39)