SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Bioetyka |
Kod przedmiotu | 08.9-WB-BTP-Bioet-W-S14_pNadGenQ04PI |
Wydział | Wydział Nauk Biologicznych |
Kierunek | Biotechnologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 5 | 0,33 | - | - | Zaliczenie |
Celem prowadzonych zajęć jest nabycie przez studentów wiedzy teoretycznej z zakresu bioetyki oraz praktycznej umiejętności rozstrzygania dylematów moralnych pojawiających się w życiu społecznym. Efektem zajęć powinno być wyposażenie studenta w umiejętność dostrzegania takich dylematów, samodzielnego dokonania ich analizy oraz wybrania rozwiązania niesprzecznego z tradycjami kultury narodowej oraz zasadami obowiązującego prawa. Celem zajęć jest zatem także wyposażenie studentów w kompetencje w zakresie w zakresie eksperckiego rozstrzygania najczęściej pojawiających się jednostkowych dylematów bioetycznych.
Studenci powinni mieć opanowany podstawowy zasób informacji z zakresu historii kultury obowiązujący na poziomie szkoły średniej oraz praktycznie posługiwać się terminologią z zakresu antropologii i biologii populacji.
Narodziny i rozwój bioetyki jako samodzielnej dyscypliny wiedzy. Spory o przedmiot i zastosowania bioetyki. Pomiędzy instrumentalnym a podmiotowym traktowaniem człowieka - ochrona praw jednostki w medycynie i w życiu społecznym. Europejska konwencja bioetyczna. Bioetyka a etyka lekarska – Kodeks etyki lekarskiej i jego najważniejsze założenia. Dylematy współczesnej bioetyki – sprawiedliwy dostęp do usług i środków medycznych, problem określenia momentu początku życia człowieka, przerywanie ciąży, , eksperymenty medyczne, transplantacje, „usprawnianie” człowieka i medycyna reprodukcyjna (problematyka zapłodnienia in vitro), definicja śmierci (kiedyś i dziś: definicja śmierci krążeniowo-płucna a definicja śmierci mózgowej) i określenia momentu przerwania interwencji medycznej, opieka terminalna i opieka paliatywna, autodestrukcja i samobójstwo, eutanazja, kara śmierci.
wykład problemowy, pokaz (wykład w formie prezentacji multimedialnej)
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie egzaminu końcowego z progami punktowymi w formie pisemnej, obejmującego sprawdzenie wiedzy teoretycznej jak i umiejętności samodzielnego rozwiązania jednostkowego problemu bioetycznego.
1.T.L. Beauchamp, J.F. Childress, Zasady etyki medycznej, przeł. W. Jacórzyński, KiW, Warszawa 1996;
2. P. Singer, Etyka praktyczna, przeł. A. Sagan, KiW, waraszawa, 2004.
3. Hołówka, Etyka w działaniu, Wyd. Prószyński i S-ka, Warszawa 2002;
4. T. Ślipko, Granice życia. Dylematy współczesnej bioetyki, Wyd. WAM, Kraków 2008;
5. R. Tokarczyk, Prawa narodzin, życia i śmierci, Wyd. Wolters Kliwer, Warszawa 2009;
6. K. Szewczyk, Bioetyka T. 1: Medycyna na granicach życia, PWN, Warszawa 2009;
7. K. Szewczyk, Bioetyka T. 2: Pacjent w systemie opieki zdrowotnej, PWN, Warszawa 2009;
1. B. Mepham, Bioetyka: wprowadzenie dla studentów nauk biologicznych, przeł. E. Bartnik, P. Golik, J. Klimczok, PWN, Warszawa 2008;
2. Słownik bioetyki, biopolityki i ekofilozofii, pod red. M. Ciszka, PTF, Warszawa 2008;
Zmodyfikowane przez dr Tomasz Turowski (ostatnia modyfikacja: 06-05-2019 19:29)