SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Międzynarodowe strategie bezpieczeństwa |
Kod przedmiotu | 14.1-WZ-BezD-MSB |
Wydział | Wydział Ekonomii i Zarządzania |
Kierunek | Bezpieczeństwo narodowe |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest zapoznanie z problematyką z zakresu identyfikacji strategii bezpieczeństwa innych państw, strategii obronności, typologii strategii bezpieczeństwa, zasad strategii w odniesieniu do słynnych strategów oraz kształtowanie umiejętności praktycznych przygotowujących do wykorzystania zdobytej wiedzy podczas przyszłej pracy zawodowej.
Uzyskanie minimum oceny dostatecznej z przedmiotu Teoria Bezpieczeństwa.
Wykład: geneza, istota i zakres strategii bezpieczeństwa, podstawowe kategorie i dyrektywy strategiczne, środki strategii bezpieczeństwa, identyfikacja pojęcia strategia; strategia państwa - polistrategia; strategia bezpieczeństwa narodowego; strategia obronności a strategia wojskowa; strategia wojenna; działania strategiczne.
Ćwiczenia: podstawy strategii działania, metodyka tworzenia strategii w tym strategii bezpieczeństwa, charakterystyka klasycznych zasad strategii; zmienne determinujące strategię bezpieczeństwa; decyzja strategiczna – kompleksowość decyzji strategicznej; odniesienie do tez z wybranych dzieł wybitnych postaci w dziedzinie strategii; myślenie strategiczne – wyzwanie XXI wieku, strategia okupacji wojskowej, strategia bezpieczeństwa USA, postindustrialne „modele” wojen i konfliktów zbrojnych, strategia bezpieczeństwa Rosji, doktryny militarne okresu międzywojennego, doktryny militarne przełomu xix i xx wieku, strategia i polityka bezpieczeństwa narodowego RP w warunkach członkostwa w NATO.
Praca z dokumentem źródłowym, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, dyskusja, prezentacja.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład – egzamin- lista pytań z zakresu tematycznego wykładów przesłana studentom z miesięcznym wyprzedzeniem (KW_01, K_W02, K_W03) ; pytania otwarte z progami punktowymi. Z zakresu podanych pytań na egzaminie studenci udzielają odpowiedzi na 3 pytania wybrane przez prowadzącego. Progi punktowe dla poszczególnych ocen z kolokwium:bardzo dobry (28-30 pkt.), dobry plus (25-27 pkt.), dobry (22-24 pkt.), dostateczny plus (20-21pkt.), dostateczny (17-19 pkt.), łączna suma punktów 30.
Ćwiczenia - pozytywna ocena z prezentacji wybranego tematu ćwiczeń – studenci otrzymują listę zagadnień omawianych na ćwiczeniach, wybierają temat, do którego są zobowiązani przygotować prezentację z użyciem dostępnych narzędzi dydaktycznych (np. projektor multimedialny, rzutnik) (K_U01, K_U02, K_K01, K_K02, K_K06) ; pozytywna ocena z kolokwium – lista pytań z zakresu tematycznego ćwiczeń zostaje studentom przesłana z miesięcznym wyprzedzeniem, pytania otwarte z progami punktowymi. Z zakresu podanych pytań na kolokwium studenci udzielają odpowiedzi na 3 pytania wybrane przez prowadzącego. Łączna suma punktów do zdobycia – 30. Suma punktów uzyskanych z egzaminu decydować będzie o ocenie: bardzo dobry (28-30 pkt.), dobry plus (25-27 pkt.), dobry (22-24 pkt.), dostateczny plus (20-21pkt.), dostateczny (17-19 pkt.).
Na ocenę końcową składają się następujące elementy:
Prowadzący zajęcia korzysta także z materiałów własnych oraz źródeł internetowych.
Zmodyfikowane przez dr Paweł Szudra (ostatnia modyfikacja: 23-05-2018 16:29)