Opanowanie podstawowej wiedzy i umiejętności z zakresu dydaktyki matematyki związanej z nauczaniem w szkole podstawowej.
Wymagania wstępne
Wiedza i umiejętności z zakresu przygotowania dydaktycznego, psychologiczno-pedagogicznego i praktycznego (w ramach przedmiotów realizowanych na III i IV semestrze studiów).
Zakres tematyczny
Matematyka jako przedmiot nauczania w kontekście wcześniejszego i dalszego kształcenia.
Programy nauczania i rozkłady materiału – tworzenie i modyfikacja.
Ocenianie i jego rodzaje. Ocenianie bieżące, semestralne i roczne. Ocenianie wewnętrzne i zewnętrzne. Funkcje oceny. Egzamin ósmoklasisty.
Warsztat pracy nauczyciela. Wykorzystanie czasu lekcji przez ucznia i nauczyciela.
Ewaluacja. Analiza oraz ocena własnej pracy dydaktyczno-wychowawczej.
Nakład pracy i uzdolnienia w uczeniu się matematyki. Kompetencje kluczowe i ich kształtowanie.
Animowanie działań edukacyjnych i pracy nad rozwojem ucznia. Indywidualizacja nauczania.
Odkrywanie i rozwijanie predyspozycji i uzdolnień uczniów. Dostosowywanie działań pedagogicznych do potrzeb i możliwości ucznia.
Kształtowanie u ucznia pozytywnego stosunku do nauki oraz motywacji do uczenia się matematyki.
Rozwijanie aktywności i samodzielności poznawczej uczniów oraz kształtowanie nawyków systematycznego uczenia się i korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z Internetu.
Metody kształcenia
Pogadanka, praca z książką, dyskusja, metoda problemowa, ćwiczenia.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Na ocenę z przedmiotu składają się punkty otrzymane z: pisemnych referatów (6 pkt), scenariusza zajęć pozalekcyjnych (6 pkt), przygotowanych materiałów do zajęć (15 pkt), obecności i aktywności na zajęciach (3 pkt). Pod uwagę brana jest również terminowość wykonywania poszczególnych zadań.
W semestrze można uzyskać maksymalnie 30 punktów, przy czym od 15 pkt - ocena dst, od 18 pkt - ocena dst plus, od 21 pkt - ocena db, od 24 pkt - ocena db plus, od 27 pkt - ocena bdb.
Literatura podstawowa
H. Siwek, Dydaktyka matematyki. Teoria i zastosowania w matematyce szkolnej.
D. Zaremba, Podstawy nauczania matematyki, czyli jak przybliżyć matematykę uczniom.
Informator o egzaminie ósmoklasisty opracowany przez Centralną Komisję Edukacyjną.
Programy nauczania i rozkłady materiału z matematyki w szkole podstawowej.
Literatura uzupełniająca
M. Żylińska, Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi.
Podręczniki z matematyki do szkoły podstawowej.
Egzaminy ósmoklasisty.
Artykuły z czasopism dydaktycznych oraz Internetu.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Alina Szelecka (ostatnia modyfikacja: 04-07-2018 08:44)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.