SylabUZ

Generate PDF for this page

History of physics - course description

General information
Course name History of physics
Course ID 13.2-WF-FizP-HF-S17
Faculty Faculty of Physics and Astronomy
Field of study Physics
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2018/2019
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • prof. dr hab. Andrzej Drzewiński
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z rozwojem pojęć i metod badawczych fizyki oraz nauk pokrewnych na tle historycznych zmian społeczno-światopoglądowych. Pokazane jest, że rozwój nauki nie odbywa się „prostoliniowo”, a wprost przeciwnie, obfituje w meandry i ślepe uliczki. Dzięki multimedialnym prezentacjom towarzyszącym wykładowi, przekaz werbalny jest ilustrowany licznymi przykładami.

Prerequisites

Opanowanie materiału będącego przedmiotem zajęć na wcześniejszych smestrach.

Scope

  1. Geneza nauki: wiedza potoczna, praktyka, magia, filozofia

  2. Podział nauk, zinstytucjonalizowanie nauki, cele nauki

  3. Metodologia naukowa na przestrzeni wieków

  4. Prehistoria nauk

  5. Nauki fizyczne w starożytności

  6. Nauki fizyczne w średniowieczu

  7. Przedkopernikańskie systemy budowy Wszechświata

  8. Podwaliny nauk nowożytnych: eksperyment, prawa ilościowe

  9. Od rewolucji naukowej do czasów oświecenia

  10. Epoka fizyki klasycznej

  11. Szalone lata początku XX wieku

  12. Jak oswajano mechanikę kwantową?

  13. Wielkie zespoły, wielkie urządzenia, wielkie odkrycia

  14. Od układu heliocentrycznego do fal grawitacyjnych

  15. Co dalej i jak dalej?

 

Teaching methods

Zajęcia ze studentami mają formę wykładu połączonego z dyskusją. Studenci przed kolejnymi wykładami powinni przypomnieć sobie podstawowe wiadomości związane z omawianym zagadnieniem.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Podstawą oceny studenta jest praca zaliczeniowa oparta o zagadnienia wybrane przez studenta z listy podanej przez prowadzącego na miesiąc przed końcem zajęć.

Recommended reading

  1. A. Drzewiński, J. Wojtkiewicz, Opowieści z historii fizyki, PWN 2001.

  2. J. Przystawa, Odkryj smak fizyki, Wydawnictwa Szkolne PWN 2012

  3. A. K. Wróblewski, Historia fizyki. Od czasów najdawniejszych do współczesności, PWN 2007.

  4. Dzieje nauki. Nauki ścisłe i przyrodnicze, Wydawnictwa Szkolne PWN 2011

Further reading

1. M. Bragg, R. Gardiner, Na barkach gigantów. Wielcy badacze i ich odkrycia od Archimedesa do DNA, Prószyński i S-ka, Warszawa 2005.

2. Sean Carroll, Cząstka na końcu Wszechświata. Bozon Higgsa i nowa wizja rzeczywistości, Prószyński i S-ka, Warszawa 2014.

3. E. Gates, Teleskop Einsteina. W poszukiwaniu ciemnej materii i ciemnej energii we Wszechświecie, Prószyński i S-ka 2010.

4. T. Kuhn, Struktura rewolucji naukowych, PWN 1968.

Notes


Modified by dr hab. Piotr Lubiński, prof. UZ (last modification: 27-06-2018 17:01)