SylabUZ

Generate PDF for this page

Ustrój i zadania samorządu terytorialnego - course description

General information
Course name Ustrój i zadania samorządu terytorialnego
Course ID 06.4-WI-ZGKP-UZST-S18
Faculty Faculty of Civil Engineering, Architecture and Environmental Engineering
Field of study Zarządzanie gospodarką komunalną
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Engineer's degree
Beginning semester winter term 2019/2020
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Rafał Bucholski
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 18 1,2 Exam
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Pozyskanie przez studentów podstawowej wiedzy dotyczącej jednostek samorządu terytorialnego - ustroju, zakresu działania i zadań, władz i organów; kompetencji organów i jednostek pomocniczych, rozumienia roli samorządu w Polsce i w krajach Unii Europejskiej; rozumienia różnic w podejściu do samorządu w federacji i w państwie unitarnym, czynniki kształtujące ustrój i wykonywanie zadań przez jednostki samorządu terytorialnego.

Prerequisites

Formalne: brak

Nieformalne: znajomość podstawowych zagadnień z zakresu prawa

Scope

Program wykładów: Pojęcie wspólnoty lokalnej, podstawowe informacje o samorządzie terytorialnym - istota i znaczenie, cechy obowiązującego w Polsce systemu samorządności terytorialnej, formy samoorganizacji społeczności lokalnych; Jednostki samorządu terytorialnego - tworzenie jednostek samorządu terytorialnego (reformy 1990 i 1998 r.), podział terytorialny państwa, ustrój, zakres działania i zadania, władze i organy; kompetencje organów, jednostki pomocnicze; Mienie jednostek samorządu terytorialnego, Działalność gospodarcza jednostek samorządu terytorialnego; działalność gospodarcza samorządu terytorialnego a użyteczność publiczna; świadczenia usług przez samorząd terytorialny, Dochody jednostek samorządu terytorialnego, budżet jako instrument realizacji zadań samorządu terytorialnego; Współpraca zagraniczna samorządu wojewódzkiego, samorządu powiatowego, samorządu gminnego

Program ćwiczeń audytoryjnych: Analiza tekstów ustaw ustrojowych z dyskusją; Praca w grupach nad ustawami określającymi zadania samorządu terytorialnego

Teaching methods

Metody podające: wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych; wykład problemowy; wykład konwersatoryjny

Metody poszukujące: problemowe: giełda pomysłów w ocenie przyczyn i skutków zjawisk przestrzennych; ćwiczeniowo-praktyczne: studium przykładowe, analiza tekstów z dyskusją

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykład – egzamin pisemny (pytania otwarte); egzamin obejmuje wiedzę z wykładów oraz zalecanej literatury.

Ćwiczenia – na ocenę z zajęć ćwiczeniowych składają się wyniki osiągnięte na kolokwiach (80%) oraz aktywność na zajęciach (20%).

Podstawą ustalenia oceny końcowej jest średnia ważona z udziałem 60% oceny z egzaminu oraz 40% oceny z ćwiczeń. Średnią ważoną zaokrągla się do dwóch miejsc po przecinku. Ocena końcowa ustalona jest na podstawie średniej ważonej zgodnie z zasadą: od 3,0 do 3,24 – dostateczny, od 3,25 do 3,74 – dostateczny plus, od 3,75 do 4,24 – dobry, od 4,25 do 4,74 – dobry plus, od 4,75 – bardzo dobry.

Recommended reading

  1. Izdebski H., Samorząd terytorialny. Podstawy ustroju i działalności, LexisNexis 2009
  2. Kisiel, W., Ustrój samorządu terytorialnego w Polsce, LexisNexis 2003

Further reading

  1. Ofiarska M., Ciapała J., (red.) praca zbiorowa, Zarys prawa samorządu terytorialnego, Poznań 2001
  2. Tarno J. P., (red.), Samorząd terytorialny w Polsce, LexisNexis 2004

Notes

brak


Modified by dr inż. Ewelina Płuciennik-Koropczuk (last modification: 29-04-2019 08:13)