SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Chemia sanitarna |
Kod przedmiotu | Chemia sanitarna 01LBUD_pNadGen3UG1I |
Wydział | Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska |
Kierunek | Inżynieria środowiska |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. inżyniera |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 7 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Wykład | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Egzamin |
Zapoznanie studentów z źródłami, formami występowania, przyczynami anomalnych stężeń i metodami oznaczania domieszek i zanieczyszczeń w wodach i ściekach oraz z ich toksycznością oraz wpływem na jakość wody i zdrowie ludzi.
Formalne: zaliczenie przedmiotu – Chemia ogólna
Nieformalne: brak
Program wykładów: Budowa cząsteczki wody. Cel i zakres badania wody i ścieków. Pobieranie próbek wody i ścieków do badań fizyczno-chemicznych. Właściwości fizyczne wody i ścieków. Właściwości chemiczne wody i ścieków. Gazy rozpuszczalne w wodach. Podstawowe składniki nieorganiczne - zasolenie wód. Żelazo, mangan i glin. Substancje pokarmowe: azot i fosfor. Eutrofizacja wód. Metale ciężkie. Źródła i przemiany związków organicznych w wodach. Wskaźniki zawartości substancji organicznych. Substancje organiczne: związki humusowe, pochodne ropy naftowej, pestycydy, substancje powierzchniowo-czynne, chlorowcowane węglowodory 121 alifatyczne, wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne, dioksyny. Charakterystyczne składniki ścieków komunalnych i przemysłowych. Przedstawianie wyników badań jakości wód i ścieków. Metody oceny i klasyfikacji wód. Normy jakości wód.
Program laboratorium: Oznaczenia: Barwa, mętność i pH. Zasadowość, kwasowość i twardość. Tlen i dwutlenek węgla. Chlorki, siarczany. Żelazo i mangan. Formy związków azotu, fosforany. ChZTMn, ChZTCr i BZT5. Analiza instrumentalna: AAS, OWO, chromatografia gazowa. Analiza kontrolna.
Metody podające: wykład konwencjonalny.
Metody poszukujące, ćwiczeniowo – praktyczne: metoda laboratoryjna.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Laboratorium: podstawą zaliczenia jest wykonanie wszystkich przewidzianych w programie ćwiczeń laboratoryjnych, pozytywne zaliczenie teoretycznych wiadomości z zakresu wykonywanych ćwiczeń oraz oddanie w terminie prawidłowo wykonanych sprawozdań. Ocena końcowa z zajęć laboratoryjnych jest średnią arytmetyczną ocen uzyskanych ze sprawdzianów wiadomości teoretycznych z zakresu wykonywanych ćwiczeń.
Egzamin: warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń laboratoryjnych; egzamin ma formę pisemną lub ustną. Egzamin pisemny – 3 pytania problemowe, oceniane od 0 do 10 punktów Uzyskane punkty/Ocena - 0-13,5 /niedostateczna; 14-18/dostateczna; 18,5-20,5/plus dostateczny; 21-23/dobra; 23,5-25,5/plus dobry; 26-30/bardzo dobra. Egzamin ustny - tylko w terminie egzaminu przedterminowego. Do egzaminu ustnego mogą przystąpić jedynie studenci, którzy uzyskali zaliczenie z ćwiczeń na ocenę - bardzo dobry.
Podstawą ustalenia oceny końcowej jest średnia ważona uzyskana przez dodanie: 0,6 oceny z wykładu oraz 0,4 oceny z ćwiczeń laboratoryjnych. Średnią ważoną zaokrągla się do dwóch miejsc po przecinku. Ocena końcowa ustalona jest na podstawie średniej ważonej zgodnie z zasadą: poniżej 3,24 – dostateczny, od 3,25 do 3,74 – dostateczny plus, od 3,75 do 4,24 – dobry, od 4,25 do 4,74 – dobry plus, od 4,75 – bardzo dobry.
brak
Zmodyfikowane przez dr hab. inż. Sylwia Myszograj, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 25-04-2019 16:00)