SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Bioróżnorodność roślin i grzybów |
Kod przedmiotu | 13.9-WB-BZŚP-BRiG-S17 |
Wydział | Wydział Nauk Biologicznych |
Kierunek | Biomonitoring i zarządzanie środowiskiem |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Egzamin |
Laboratorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Celem kształcenia jest przekazanie wiedzy dotyczącej podziału systematycznego świata roślin, z uwzględnieniem grup systematycznych historycznie zaliczanych do królestwa roślin. Zapoznanie studenta z rola jaką odgrywa taksonomia we współczesnej nauce. Nauczenie studenta samodzielnego oznaczania roślin naczyniowych, wyszukiwania informacji literaturowych w bazach danych na temat współczesnych problemów botaniki systematycznej oraz właściwej interpretacji zebranych informacji.
Znajomość podstaw biologii w tym ze szczególnym uwzględnieniem botaniki ogólnej. Student powinien znać podstawy podziału systematycznego świata roślin.
Wykład podstawy systematyki i taksonomii botanicznej oraz zasad nazewnictwa jednostek taksonomicznych. Miejsce roślin i grzybów w systemie organizmów żywych. Przegląd podstawowych grup systematycznych roślin i grzybów oraz charakterystyka wybranych ich przedstawicieli: domena - królestwo Prokaryota — bezjądrowe podkrólestwo Eubacteria — eubakterie gromada schizophyta (cyanobacterid) — sinice prochlorophyta — prochlorofity bacteria (Schizomycetes) — bakterie domena - podkrólestwo Archaebacteria — archebakterie domena - królestwo Eukaryota — jądrowe podkrólestwo Phytobionta — rośliny gromada Glaucophyta — glaukofity Pyrrophyta — tobołki Euglenophyta — eugleniny Chrysophyta — glony złociste Raphidophyta — chloromonady Cryptophyta — kryptofity Phaeophyta — brunatnice Rhodophyta — krasnorosty Chlorophyta — zielenice Telomophyta — rośliny telomowe (rośliny osiowe) podkrólestwo Mycobionta - grzyby gromada Myxomycota - śluzorośla Acrasiomycota – akrazje Plasmodiophoromycota - plazmodiofory Labyrinthulomycota — labiryntulorośla Oomycota — grzyby lęgniowe Eumycota — grzyby właściwe Lichenes — porosty zajęcia laboratoryjne ćwiczenia praktyczne z taksonomii i budowy klucza do oznaczania roślin. Układanie przykładowego klucza do oznaczania wybranych gatunków z rodzaju Pinus na podstawie cech ich szyszek. Przegląd wybranych przedstawicieli podstawowych grup systematycznych.
Podająca (wykład w formie prezentacji multimedialnej w sali wykładowej). Praktyczna (laboratorium w formie ćwiczeń przy mikroskopach i binokularach z wykorzystaniem kluczy do oznaczania roślin. - samodzielna praca z literaturą przedmiotu (również anglojęzyczną)
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład - egzamin końcowy ustny, do którego student jest dopuszczany na podstawie uprzedniego zaliczenia ćwiczeń. Student na egzamin przynosi samodzielnie wykonany zielnik 50 gatunków roślin naczyniowych w tym 7 gatunków drzew. Musi wykazać się znajomością prezentowanych w zielniku roślin (nazwa naukowa, przynależność taksonomiczna itd.). Podczas egzaminu student losuje 3 pytania, spośród 100 obejmujących cały zakres tematyczny. Warunkiem zaliczenia jest prawidłowa odpowiedź na przynajmniej dwa pytania. Ćwiczenia - warunkiem zaliczania jest obecność na zajęciach, aktywny udział w ćwiczeniach oraz zaliczenia wszystkich kolokwiów obejmujących zagadnienia technik badawczych wykorzystywanych przy oznaczaniu roślin. Sprawdzona zostanie praktyczna umiejętność oznaczania roślin z wykorzystaniem klucza
Zmodyfikowane przez prof. dr hab. Marian Giertych (ostatnia modyfikacja: 26-04-2019 15:02)