SylabUZ
Course name | MONOGRAPHIC LECTURE |
Course ID | 04.9-WZ-EkoP-WM |
Faculty | Faculty of Economics and Management |
Field of study | Economics |
Education profile | academic |
Level of studies | First-cycle studies leading to Bachelor's degree |
Beginning semester | winter term 2019/2020 |
Semester | 2 |
ECTS credits to win | 2 |
Course type | optional |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Credit with grade |
Przekazanie wiedzy o istocie kategorii jakości życia i koncepcji zrównoważonego rozwoju, relacjach między różnymi rodzajami jakości życia oraz wybranych metodach jej pomiaru..
Brak.
Jakość życia jako interdyscyplinarny przedmiot badań: m. in. nauki o jakości, psychologii, socjologii, statystyki, filozofii i nauk ekonomicznych. Wielka trójka kategorii: jakość życia jako cel nadrzędny, rozwój społeczno-gospodarczy jako cel główny i instrumentarium; uniwersalne pojęcie rozwoju i pojęcia pochodne – istota koncepcji zrównoważonego rozwoju. Istota życia – ujęcia zawężone i holistyczne (trzy sfery życia i osiem poziomów potrzeb). Siedem typologii jakości życia: wartościująca i niewartościująca, globalna i ograniczona, obiektywna i subiektywna, indywidualna i zbiorowa, bezpośrednia i pośrednia, zrównoważona i niezrównoważona oraz jakość życia według systemów wartości. Wzorce i antywzorce jakości życia, praktyczne problemy „przebiegunowania wzorców”, jakość życia a cechy człowieczeństwa - sens życia. Pomiar obiektywnej i subiektywnej jakości życia - korelacja między wskaźnikami jakości obiektywnej i subiektywnej (twierdzenie Campbella), subiektywny sens i pomiar jakości życia: wskaźniki zadowolenia/ satysfakcji/szczęścia, względne poczucie pokrzywdzenia jako czynnik wpływający na subiektywną jakość życia, subiektywna jakość życia a systemy wartości – jakość życia typu „mieć” i jakość życia typu „być”. Wybrane systemy pomiaru jakości życia (doświadczenia Diagnoz społecznych i pomiar na poziomie lokalnym).
Wykład konwencjonalny.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Studenci zobowiązani są do zaliczenia wykładu na ocenę. Zaliczenie ma postać pisemną.
[1] Borys T.(red.); Wskaźniki zrównoważonego rozwoju, wyd. Ekonomia i Środowisko, Białystok 2005 (dostępna także forma elektroniczna).
[2] Borys T., Rogala P.(red), Jakość życia na poziomie lokalnym – ujęcie wskaźnikowe, wyd. UNDP, Warszawa 2008. (dostępna także forma elektroniczna).
[3] Borys T., Zrównoważony rozwój a jakość życia człowieka, czyli krótka historia o trzech drogach i postawach życiowych, „Ekonatura”, nr 5, 2011, s. 28-30 (dostępna także forma elektroniczna).
[4] Borys T., Jakość życia – autodestrukcja czy holistyczny rozwój człowieka, UE Wrocław, 2017 (podręcznik w przygotowaniu do druku)
[1] Czapiński J., Panek T., Diagnoza społeczna – warunki i jakość życia Polaków. Rada Monitoringu Społecznego. Warszawa (diagnozy od 2000 roku dostępne na stronie internetowej: www. Diagnoza spoleczna…)
[2] Goleman D., Inteligencja emocjonalna, wyd. Media Rodzina of Poznań, Poznań, 1999.
[3] Jakość życia w perspektywie nauk humanistycznych, ekonomicznych i ekologii, Wyd. AE Jelenia Góra 2003
[4] Kolman R. Jakość życia na co dzień, wyd. OPO, Bydgoszcz 2002.
[5] Skrzypek E., Uwarunkowania jakości życia w społeczeństwie informacyjnym, wyd. UMCS, Lublin 2007
Modified by dr hab. inż. Joanna Zarębska, prof. UZ (last modification: 02-05-2019 21:02)