SylabUZ

Generate PDF for this page

MONOGRAPHIC LECTURE - course description

General information
Course name MONOGRAPHIC LECTURE
Course ID 04.9-WZ-EkoP-WM
Faculty Faculty of Economics and Management
Field of study Economics
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2019/2020
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 2
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • prof. dr hab. Tadeusz Borys
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Przekazanie wiedzy o istocie kategorii jakości życia i koncepcji zrównoważonego rozwoju, relacjach między różnymi rodzajami jakości życia oraz wybranych metodach jej pomiaru..

Prerequisites

Brak.

Scope

Jakość życia jako interdyscyplinarny przedmiot badań: m. in.  nauki o jakości, psychologii, socjologii, statystyki, filozofii i nauk ekonomicznych. Wielka trójka kategorii: jakość życia jako cel nadrzędny, rozwój społeczno-gospodarczy jako cel główny i instrumentarium; uniwersalne pojęcie rozwoju i pojęcia pochodne – istota koncepcji zrównoważonego rozwoju. Istota życia – ujęcia zawężone i holistyczne (trzy sfery życia i osiem poziomów potrzeb). Siedem typologii jakości życia: wartościująca i niewartościująca, globalna i ograniczona,  obiektywna i subiektywna, indywidualna i zbiorowa, bezpośrednia i pośrednia,  zrównoważona i niezrównoważona oraz jakość życia według systemów wartości. Wzorce i antywzorce jakości życia, praktyczne problemy „przebiegunowania wzorców”, jakość życia a cechy człowieczeństwa  - sens życia. Pomiar obiektywnej i subiektywnej jakości życia - korelacja między wskaźnikami jakości obiektywnej i subiektywnej (twierdzenie Campbella), subiektywny sens i pomiar jakości życia: wskaźniki zadowolenia/ satysfakcji/szczęścia, względne poczucie pokrzywdzenia jako czynnik wpływający na subiektywną jakość życia, subiektywna jakość życia a systemy wartości – jakość życia typu „mieć” i  jakość życia typu „być”. Wybrane systemy pomiaru jakości życia (doświadczenia Diagnoz społecznych i pomiar na poziomie lokalnym).

Teaching methods

Wykład konwencjonalny.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Studenci zobowiązani są do zaliczenia wykładu na ocenę. Zaliczenie ma postać pisemną.

Recommended reading

[1]  Borys T.(red.); Wskaźniki zrównoważonego rozwoju, wyd. Ekonomia i Środowisko, Białystok 2005 (dostępna także  forma elektroniczna).

[2]  Borys T., Rogala P.(red), Jakość życia na poziomie lokalnym – ujęcie wskaźnikowe, wyd. UNDP, Warszawa 2008. (dostępna także  forma elektroniczna).

 [3]  Borys T., Zrównoważony rozwój a jakość życia człowieka, czyli krótka historia o trzech drogach i postawach życiowych, „Ekonatura”, nr 5, 2011, s. 28-30  (dostępna także  forma elektroniczna).

[4]  Borys T., Jakość życia – autodestrukcja czy holistyczny rozwój człowieka, UE Wrocław, 2017  (podręcznik w przygotowaniu do druku)

Further reading

[1]   Czapiński J., Panek T., Diagnoza społeczna  – warunki i jakość życia Polaków. Rada Monitoringu Społecznego. Warszawa  (diagnozy od 2000 roku dostępne na stronie internetowej: www. Diagnoza spoleczna…)

[2]   Goleman D., Inteligencja emocjonalna, wyd. Media Rodzina of Poznań, Poznań, 1999.

[3]   Jakość życia w perspektywie nauk humanistycznych, ekonomicznych i ekologii, Wyd. AE Jelenia Góra 2003

[4]   Kolman R. Jakość życia na co dzień, wyd. OPO, Bydgoszcz 2002.

[5]   Skrzypek E., Uwarunkowania jakości życia w społeczeństwie informacyjnym, wyd. UMCS, Lublin 2007

Notes


Modified by dr hab. inż. Joanna Zarębska, prof. UZ (last modification: 02-05-2019 21:02)