SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Formy malarskie w ilustracji |
Kod przedmiotu | 03.1-WA-MalarP-FMwI-S16 |
Wydział | Wydział Artystyczny |
Kierunek | Malarstwo |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra sztuki |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest uwypuklenie ilustracji artystycznej, która nie stanowi dosłownej interpretacji tekstu, lecz jest wizją, pomysłem, koncepcją artysty malarza – ilustratora. W tym kontekście celem przedmiotu jest powstanie obrazu, w dowolnej technice, inspirowanego prozą, poezją, muzyką, tekstami satyrycznymi, wydarzeniami, historiami, kulturą, codziennością etc. Przedmiot ten, ukierunkowuje studenta na świadomy wybór formy ilustracji, opowieści narracyjnej czy komiksu, w zależności od indywidualnych predyspozycji, umiejętności, zainteresowań studenta. Celem jest to, aby student potrafił odpowiedzieć plastycznie na zadany temat, a także by potrafił zaproponować go prowadzącemu.
Kompetencje rysunkowe i malarskie.
Przedmiot obejmuje pogłębioną pracę w poznanych już technikach malarskich takich jak: malarstwo tradycyjne, akwarela, gwasz, kredka, olej, akryl, collage oraz concept art jako forma ilustracji.
Zakres tematyczny przedmiotu kładzie nacisk na równowagę podstaw warsztatowych i teoretycznych rozwoju studenta. Malarstwo, w tym zakresie, jest dyscypliną asymilującą szeroki wachlarz dostępnych środków wypowiedzi artystycznej przy biegłym opanowaniu współczesnych środków kształtowania obrazu.
Metody kształcenia obejmują realizacje prac z zakresu opowiadania historii obrazem. Ćwiczenia obejmują tematy z zakresu ilustrowania beletrystyki, tekstów poetyckich oraz artykułów publicystycznych z uwzględnieniem różnych formatów ilustracji podyktowanych typografią wydawnictwa. Nauka spójności formalnej i ikonicznej w zakresie cyklu ilustracji.
Studenci nabywają umiejętności łączenia technik oraz ich adekwatnego wykorzystania we własnych kreacjach artystycznych. Przedmiot uczy interpretowania różnych zagadnień na język ilustracji, przez pracę z różnorodnymi rodzaju tekstami.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Podstawą oceny jest realizacja tematów, które zmierzają do osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia. Indywidualne korekty w trakcie realizacji zadań, rozmowy konsultacje
Adrian Frutiger Człowiek i jego znaki. Wydawnictwo Do, Wydawnictwo Optima, Warszawa 2003
Hans Peter Willberg, Friedrich Forssman Pierwsza pomoc w typografii. Wydawnictwo s łowo/obraz terytoria, Gdańsk 2004
Ambrose/Harris Layout. Zasady, kompozycja, zastosowanie, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa 2008
R. Arnheima, „Sztuka i percepcja wzrokowa”
Maria Rzepińska „Historia koloru w dziejach malarstwa europejskiego”
Przemysław Dębowski/Jacek Mrowczyk Widzieć/wiedzieć, Wydawnictwo Karakter,
Max Doerner „Materiały Malarskie i ich zastosowanie”
Czasopisma:
Arteon, Exit, Artluk, Format, Obieg itp.
Inne źródła:
Strony internetowe; Muzea świata, Galerie Sztuki Współczesnej, autorskie strony artystów.
W ramach zajęć będą odbywać się 2 godziny konsultacji tygodniowo.
Zmodyfikowane przez dr hab. Magdalena Gryska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 23-05-2019 00:13)