SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Warsztaty pedagogiczne |
Kod przedmiotu | 05.0-WB-Biol2P-WarPP-S19 |
Wydział | Wydział Nauk Biologicznych |
Kierunek | Biologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Zadaniem przedmiotu jest rozszerzenie wiedzy i wykształcenie umiejętności pracy z grupami dzieci w wieku szkolnym: prowadzenia warsztatów, kierowania grupą, inicjowania i podtrzymywania pozytywnych relacji wewnątrzgrupowych, konstruktywnej komunikacji, organizowania pracy w grupie, opanowanie technik pracy z grupą dzieci.
Przedmiot ma pomóc studentom w wykształceniu praktycznych umiejętności pracy w grupie, planowania pracy i wdrażania tego planu w warsztatach prowadzonych z dziećmi w różnym wieku.
Podstawowe wiadomości na temat procesów zachodzących w małych grupach społecznych omawianych na zajęciach z tego przedmiotu w poprzednim semestrze.
Skuteczne sposoby komunikacji w grupie. Umiejętność sterowania komunikatami niewerbalnymi i werbalnymi. Uwrażliwienie na odczytywanie komunikatów płynących z grupy zarówno w zachowaniu (mimika, postawa ciała, używanie przestrzeni, kontakt wzrokowy etc.) jak i przekazach słownych (umiejętność odczytywania ukrytych przekazów w komunikatach werbalnych).
Opanowanie umiejętności formułowania komunikatów wywołujących zamierzone efekty psychologiczne. Omówienie najważniejszych barier w skutecznej komunikacji. Zdolność wzbudzania motywacji i kierowania procesami motywacyjnymi do realizowania planu pracy na warsztatach.
Trening odczytywania relacji zachodzących w grupie w oparciu o materiały filmowe (analiza filmów nagranych w trakcie zajęć i ewentualnie w pracy z dziećmi na warsztatach treningowych).
Uczestniczenie w warsztacie podczas zajęć laboratoryjnych i ewentualna analiza nagranego materiału filmowego. Trening umiejętności komunikacji na poziomie werbalnym i niewerbalnym w trakcie kierowania grupą oraz w kontakcie indywidualnym. Dyskusja, omówienie przypadków.
Student przeprowadza przygotowany przez siebie warsztat podczas zajęć i otrzymuje informacje zwrotne od innych uczestników i osoby prowadzącej (jeśli wyraża zgodę, zajęcia są filmowane i następnie analizowane).
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Aktywny udział w zajęciach; przygotowanie projektu pracy z grupą.
Ocena z zajęć wynika z:
1. Obecności na zajęciach (każda nieusprawiedliwiona nieobecność obniża ocenę o jedne punkt)
2. Przygotowanie i przeprowadzenie podczas zajęć krótkiego warsztatu oraz omówienie jego zalet po jego przeprowadzeniu. Rzetelne przygotowanie tego warsztatu jest warunkiem uzyskania pozytywnej oceny z zajęć.
Doliński D. (2005). Techniki wpływu społecznego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe "Scholar".
Wojciszke, B. (2011). Psychologia społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”.
Walter G.S., Cookie W.S. (2000). Wywieranie wpływu przez grupy. Psychologia relacji. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Argyle M. (1999). Psychologia stosunków międzyludzkich. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Rice W., Yaconelli M. (1994). 400 gier i zabaw. Kraków: Wydawnictwo Misja Pokoleń.
Zmodyfikowane przez dr Marcin Florkowski (ostatnia modyfikacja: 09-05-2019 23:06)