SylabUZ

Generate PDF for this page

METROLOGY - course description

General information
Course name METROLOGY
Course ID 13.2-WF-FizTP-TePom-Ć-S14_gen9H89I
Faculty Faculty of Physics and Astronomy
Field of study Medical physics
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2019/2020
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • Artur Barasiński
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 15 1 - - Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z problemami związanymi z planowaniem i realizacją doświadczeń oraz z analizą pomiarów. Wprowadzenie słownika podstawowych pojęć wykorzystywanych w metrologii (pomiar, niepewność pomiarowa, itd.), użytecznych metod estymacji, metody najmniejszych kwadratów.

Prerequisites

Znajomość matematyki i fizyki na poziomie szkoły średniej

Scope

- Układ SI. Jednostki podstawowe, dodatkowe i mieszane. Przyrostki. Klasyfikacja, charakterystyka i wybór metod pomiarowych.

- Analiza i przedstawienie wyników pomiarów. Wygładzanie i filtracja danych pomiarowych.

- Zastosowanie interpolacji Lagrange’a i Newtona. Metoda najmniejszych kwadratów.

- Analiza statystyczna wyników pomiarów. Rozkłady prawdopodobieństwa (jednostajny, normalny, rozkład t, Fishera-Snedecora, chi-kwadrat, dwumianowy, wielomianowy, Poissona) i empiryczne, zasady estymacji.

- Hipotezy statystyczne i ich weryfikacja. Analiza wariancji. Regresja i korelacja.

- Niepewności i błędy pomiarów

- Właściwości statyczne urządzeń pomiarowych. Metody i główne układy pomiarowe

Teaching methods

Metoda ćwiczeniowa, problemowa.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Na końcową ocenę ćwiczenia składa się:

- stopień przygotowania do ćwiczenia (dyskusja, aktywność w czasie zajęć) – 35%,

- jakość przygotowywanych sprawozdań – 15%,

- kolokwium zaliczeniowe – 50%.

Recommended reading

[1] H. Szydłowski, Niepewności w pomiarach, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2001.

[2] H. Szydłowski, Teoria pomiarów, PWN, Warszawa 1974.

[3] J. R. Taylor, Wstęp do analizy błędu pomiarowego, PWN, Warszawa 2002.

[4] A. Strzałkowski, A. Śliżyński, Matematyczne metody opracowywania wyników pomiarów, PWN, Warszawa 1973.

[5] S. Brandt, Analiza danych, PWN, wyd. 2, Warszawa 1999.

Further reading

[1] E. M. Mikhail, G. F. Gracie, Analysis and adjustment of survey measurements, van Nostrand Reinhold Company 1981.

[2] E. M. Mikhail, F. Ackermann, Observations and Least Squares, IEP---Dun, 1976.

[3] R. Nowak, Statystyka dla fizyków, PWN Warszawa 2002,


 

Notes


Modified by dr hab. Piotr Lubiński, prof. UZ (last modification: 07-06-2019 17:36)