SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Wykład monograficzny |
Kod przedmiotu | 03.2-WA-JiMEP-WyMon-S19 |
Wydział | Wydział Artystyczny |
Kierunek | Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra sztuki |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | - | - | Egzamin |
Zdobycie specjalistycznej wiedzy w zakresie wielu aspektów kultury muzycznej.
Wykłady dotyczą czterech zasadniczych zagadnień:
1. Znani i nieznani: twórczość wybranych artystów (kompozytorów, instrumentalistów, wokalistów) w obecnym kontekście kulturowym.
2. Percepcja i recepcja muzyki – co to takiego?
3. Społeczna rola artysty-muzyka: artysta wolny czy zniewolony?
4. Muzyka jako towar - zagadnienie komercji w kulturze.
Wykład, dyskusja, prezentacja audio i video.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
1. Obecność na zajęciach w 80%.
2. Pisemne kolokwium z zagadnień przedstawionych podczas wykładów.
Antokoletz Elliott, Muzyka XX wieku, Inowrocław 2009.
Chłopecki Andrzej, O recepcji polskiej muzyki 1945-1995, [w:] Muzyka Polska 1945-1995. Materiały z sesji naukowej 6-10 grudnia 1995 w 20-lecie Zakładu Analizy i Interpretacji Muzyki, red. K. Droba, T. Malecka, K. Szwajgier, Kraków 1996, s. 357-381.
Dahlhaus Carl, Idea muzyki absolutnej i inne studia, Przekł. Antoni Buchner. Kraków 1988.
Fubini Enrico, Historia estetyki muzycznej, przekł. Zbigniew Skowron. Kraków 1997.
Gołąb Maciej, Spór o granice poznania dzieła muzycznego, Wrocław 2003.
Ingarden Roman, Utwór muzyczny i sprawa jego tożsamości, Kraków 1973.
Kłoskowska Antonina, Kultura masowa, Warszawa 1983.
Kubler Georg, Kształt czasu. Uwagi o historii rzeczy, przekł. Jacek Hołówka, Warszawa 1970.
Lissa Zofia, „Nowe szkice z estetyki muzyki”, Kraków 1975.
Meyer L. B., Style and Music: Theory, History, and Ideology. Philadelphia, University of Pennsylvania Press, 1989.
Morawski Stefan, Na zakręcie: od sztuki do po-sztuki, Kraków 1985.
Paszko Mariusz, Mind Mapping. Jak ogarnąć całość, Warszawa 2006.
Pojęcia, problemy, metody współczesnej nauki o sztuce, red. Jan Białostocki, Warszawa 1976.
Read Herbert, Sens sztuki. Warszawa 1982.
Rueger Christoph, Muzyczna apteczka: na każdy nastrój od A do Z, z niem. przeł. Maria Skalska, Warszawa 2000.
Sztuka - mimesis czy kreacja? Referaty XXXIV Tygodnia Filozoficznego, red. Marcin Podbielski, Lublin 1992.
Baculewski Krzysztof, Historia muzyki polskiej, t. VIII – Współczesność, cz. 1: 1939-1974, Warszawa 1996.
Baculewski Krzysztof, Polska twórczość kompozytorska 1945- 1984, Kraków 1987.
Chłopecki Andrzej, O recepcji polskiej muzyki 1945-1995, [w:] Muzyka Polska 1945-1995. Materiały z sesji naukowej 6-10 grudnia 1995 w 20-lecie Zakładu Analizy i Interpretacji Muzyki, red. K. Droba, T. Malecka, K. Szwajgier, Kraków 1996, s. 357-381.
Dąbrowski Mieczysław, Postmodernizm: myśl i tekst, Kraków 2000.
Droba Krzysztof, NUP-y według SEMP-ów, [w:] Muzyka Polska 1945-1995. Materiały z sesji naukowej 6-10 grudnia 1995 w 20-lecie Zakładu Analizy i Interpretacji Muzyki, red. K. Droba, T. Malecka, K. Szwajgier, Kraków 1996, s. 338-356.
Dziamski Grzegorz, Postmodernizm, [w:] Encyklopedia kultury polskiej XX wieku. Od awangardy do postmodernizmu, red. G. Dziamski, s. 389-402.
Helman Zofia, Neoklasycyzm w muzyce polskiej XX wieku, Kraków 1985.
Idee modernizmu i postmodernizmu w poetyce kompozytorskiej i w refleksji o muzyce, red. A. Jarzębska, J. Paja-Stach, Kraków 2007.
Jarzębska Alicja, Idee relacji serialnych w muzyce XX wieku, Kraków 1995.
Kallberg Jeffrey: Chopin in the Marketplace. w: Chopin at the Boundaries. Sex, History, and the Musical Genre. Londyn 1996 s.161-214.
Lindstedt Iwona, Dodekafonia i serializm w twórczości kompozytorów polskich XX wieku, Lublin 2001.
Lindstedt Iwona, Sonorystyka w twórczości kompozytorów polskich XX wieku, Warszawa 2010.
Meyer L. B., Style and Music: Theory, History, and Ideology. Philadelphia, University of Pennsylvania Press, 1989.
Paja-Stach Jadwiga, Muzyka polska od Paderewskiego do Pendereckiego, Kraków 2009.
Pilarski Bohdan, Szkice o muzyce, Warszawa, 2010.
Piotrowska Maria, Neoklasycyzm w muzyce XX wieku, Warszawa 1982.
Rutkowska Anna, Postmodernizm, [w:] „Kompozytorzy polscy 1918-2000”, red. Marek Podhajski, cz. I
Schaeffer Bogusław, Mały informator muzyki XX wieku. Kraków 1987.
Tomaszewski Mieczysław, Interpretacja integralna dzieła muzycznego, Kraków 2000.
Witold Lutosławski i jego wkład do kultury muzycznej XX wieku, Studia pod redakcją Jadwigi Pai-Stach, Kraków 2005.
Woźna-Stankiewicz Małgorzata, Muzyka francuska w Polsce w II połowie XIX wieku, Kraków 1999.
Zmodyfikowane przez dr hab. Barbara Literska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 30-05-2019 15:10)