SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Wiedza o dźwięku II KRD |
Kod przedmiotu | 03.2-WA-EASMD-Wodź KRD-S19 |
Wydział | Wydział Artystyczny |
Kierunek | Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra sztuki |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 15 | 1 | - | - | Egzamin |
Poznanie podstaw akustyki, budowy toru elektroakustycznego i elementów realizacji dźwięku przydatnych w pracy dydaktycznej i artystycznej
Zweryfikowana wstępnie przydatność studenta do kształcenia w bloku „Wprowadzenie do kompozycji i aranżacji” i zaliczenie I semestru studiów II stopnia z wyborem tego bloku fakultatywnego.
1. Właściwości słuchu,- wysokość dźwieku, dynamika (skala decybelowa, krzywe izoforyczne Fletchera-Munsona, maskowanie dźwięków), barwa dźwieku (drgania proste i złożone), nielinearność, adaptacja, bezwładność i kierunkowość słuchu.
2.Kryteria słuchowej oceny jakości dźwięku - zniekształcenia i zakłócenia, wielkość obrazu dźwiękowego, czytelność i przejrzystość obrazu dźwiekowego.
3. Tor elektroakustyczny, elementy,
- mikrofony - rodzaje - budowa i zasada działania, parametry (charakterystyki, dynamika, szumy własne, impedancja.) Mikrofony bezprzewodowe - zalety i wady.
- miksery dźwięku - budowa stołu analogowego (przedwzmacniacz, filtr dolnozaporowy, korekcja barwy - korektory 2 i 3 punktowe, parametryczne, regulator głośności FADER, panorama, tory AUX SEND, szyny zbiorcze BUS, szyna SOLO, wskaźnik wysterowania,)
- procesory efektów - delay, reverb, flanger, chorus
- urządzenia peryferyjne,- kompresor, limiter, bramka szumów, eqalizer.
- głosniki, kolumny - systemy 2 i 3 drożne, parametry techniczne (skuteczność, impedancja, moc znamionowa RMS, moc szczytowa Peak Power Handling, moc muzyczna Program Power Handlidg.
- słuchawki - rodzaje, parametry.
4. Przetwarzanie sygnałów analogowych na cyfrowe - metoda próbkowania (sampling), długość słowa, liczby binarne, stół cyfrowy - wejścia i wyjścia, wirtualne stoły cyfrowe.
5. Krótka historia ewolucji urządzeń do odtwarzania i rejestracji dźwięku.
Wykład konwersatoryjny: wykład połączony z dyskusją w oparciu o zadaną literaturę, wykład z prezentacją audio.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie ze stopniem obejmuje ocenę:
- obecności na zajęciach i pracy pod kierunkiem prowadzącego zajęcia
- pracy własnej, w tym przygotowania do zajęć oraz znajomości podanej literatury
aby otrzymać zaliczenie przedmiotu każda z powyższych aktywności musi być oceniona pozytywnie .
1. Mieczysław Drobner, Akustyka muzyczna, PWM, 1973
2. Krzysztof Sztekmiler, Podstawy nagłośnienia i realizacji nagrań, Centrum Animacji Kultury, Warszawa 2001
3. Everest F. Alton, Podręcznik akustyki, Wydawnictwo Sonia Draga 2013
internet - strony www producentów urządzeń elektroakustycznych
Zmodyfikowane przez dr hab. Bartłomiej Stankowiak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 24-06-2019 14:56)